مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی گفت: ما مرمت برج باروی توس را از قسمت دروازه‌ی رودبار حاشیه‌ی کشف رود آغاز کردیم و قرار است طبق برنامه از هر طرف دروازه، به طول ۱۵۰ متر را به صورت کامل بازسازی کنیم؛ تا بازدید کننده بتواند یک تصور کامل از ورودی شهر تاریخی توس پیدا کند.

بازسازی برج‌ و باروی توس از دروازه‌ رودبار کشف‌رود آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، احسان زهره‌وندی در رابطه با بازسازی برج باروی شهر توس اظهار کرد: البته در فازهای بعدی در هر سال با سه میلیارد تومانی که از اعتبارات سفر ریاست جمهوری دریافت می‌کنیم سعی داریم حوزه‌های دیگری را هم احیا کنیم؛ شهر توس چهار دروازه دارد و چون دروازه‌ی رودبار از لحاظ بصری مهم‌ترین دروازه‌ی شهر محسوب می‌شود بازسازی را از این قسمت شروع کردیم؛ اما در سال‌های آینده سه دروازه‌ی دیگر توس را هم بازسازی خواهیم کرد.

وی تشریح کرد: مرمت دروازه‌ی رودبار نزدیک به سه ماه به طول می‌انجامد؛ مطالعات باستان‌شناسی انجام شده، طرح‌های آن در شورای کمیته‌ی میراث فرهنگی کشور مصوب شده، پیگیری‌ها انجام شده است و وارد فاز اجرای دروازه‌ها شده‌ایم و کار ساخت را آغاز کرده‌ایم.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی اضافه کرد: روند مطالعاتی و تصویب شدن طرح‌ها زمان‌بر بود؛ تا کنون چیزی حدود ۲۰ درصد از پروژه انجام شده است؛ از همان موقع مردم می‌توانند برای بازدید مراجعه کنند.

 زهره‌وندی خاطر نشان کرد: مرمت برج‌ها در واقع بازسازی برج‌ها است؛ کار ما از فاز حفاظت خارج شده است و وارد مرحله‌ی بازسازی شده‌ایم و شکل فیزیکی دروازه و حصار شهر به طول ۱۵۰ متر از هر طرف تا سه ماه آینده برای بازبینی آماده است.

وی ادامه داد: کل شهر تاریخی توس دارای حریم است؛ برای خانه‌های ساخته شده در اطراف این بنای تاریخی در حال برنامه‌ریزی هستیم، مشاور ما برای طرح تفصیلی در حال فعالیت است و پس از مصوب شدن طرح‌ها در شورای‌عالی معاون شهرسازی می‌توانیم راجع به این قضیه تصمیمات قطعی می‌گیریم و منتظر اتمام مطالعات مشاور هستیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.