خلیل ا ... کاظمی گفت:رعایت اصول اقتصاد مقاومتی در مدیریت هزینه کرد شهرداری، توسعه پایدار فضای سبز شهری، استفاده از آب های خاکستری در آبیاری فضاهای سبز و محیط زیست پایدار شهری وکاهش آلودگی هوا از اولویتهای شهرداری مشهد است.

همکاری با دانشگاه شریف برای کاهش آلودگی هوای مشهد/هزینه ۸ میلیارد تومانی شهرداری برای آلاینده‌های نوپدید

 خلیل ا ... کاظمی، معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با بیان این مطلب در گفت و گو خبرنگار قدس آنلاین یادآور شد: آلودگی هوا بیش از ۲۰ دستگاه متولی دارد و شهرداری یکی از دستگاههایی است که در این موضوع نقش دارند و فقط هم افزایی  و همدلی می تواندرفع آلودگی هوا را هدفگذاری کند.

وی مهمترین وظیفه شهرداری در این حوزه سلامت محورو زیست محیطی را  افزایش فضای سبز، راه اندازی حمل‌ونقل همگانی و افزایش مسیر سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی ومانند قطار شهری برشمرد و گفت: هم اکنون دو خط قطارشهری در مشهد فعال است و ساخت خط سه نیزبا تمام توان ادامه دارد که افتتاح آن در نهایت می‌تواندبه کاهش آلودگی هوا و داشتن محیط زیست سالم کمک کند.

* آب خاکستری برای فضای سبزمشهد


وی در باره معضل کمبود آب در کلانشهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: کاهش منابع زیر زمینی یک پدیده سراسری است و بنا داریم در مشهد مقدس برای رفع مشکل بخشی از فضای سبز را با  آب خاکستری آبیاری کنیم.

وی در توضیح گفته هایش بیان کرد:هم اکنون این طرح به عنوان یک اوالویت شهری-با رعایت اصول اقتصاد مقاومتی- و زیست محیطی در شهرداری مشهد در حال انجام و در فازاجرایی است  که با کامل شدن پروژه جداسازی آب شرب از آب خام، آبیاری تانکری فضای سبز حذف شده و این گیاهان در خیابانها و بوستانهای مشهد با این نوع آب مشروب خواهند شد.

به گفته معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد برای تامین منابع مالی این طرح نیزقرار شده با سرمایه بخش خصوصی ۱۳ تصفیه خانه محلی ساخته شود. که با اجرایی شدن این پروژه ها ۵۰ درصد فضای سبز کلانشهر مشهد این نوع  آبیاری خواهد شد.

 از سوی دیگر با توجه به اینکه افزایش جمعیت در نقاط مرکزی مشهد را شاهد بوده ایم و شهرداری را برای توسعه فضای سبز با کمبود زمین مواجه کرده به همین دلیل احداث ۶هزار ۶۰۰ مترمربع باغ بام در منطقه یک و ثامن درپشت بامها اجرا شده است.

* افزایش ۱۸ متر مربعی سرانه فضای سبز شهروندان 

معاون خدمات شهری شهرداری مشهدهمچنین  در باره میزان تخصیص سرانه فضای سبز برای مشهدیها افزود: سرانه فضای سبز این کلانشهر تا پایان امسال به ۱۶ مترمربع و تا ۲ سال آینده به ۱۸ متر مربع افزایش خواهد یافت.

البته مصرف سالانه آب برای فضای سبز مشهد ۲۳ میلیون مترمکعب است که ۱۲ میلیون مترمکعب آن از طریق تصفیه خانه های محلی تامین می گردد و با توجه به تاکید مدیریت شهری و شورای اسلامی مشهد اولویت کاهش وابستگی به منابع آب سطح شهر خواهد بود.

 او با بیان اینکه ایجاد ۳۸۰۰ مترمربع فضای سبز جدید در منطقه ثامن در دستور کار قرار دارد تاکیدکرد: توسعه پروژه های عمرانی فضای سبز نیز در مشهد آغاز شده و هم اکنون ۵۵ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه های عمرانی فضای سبزاختصاص یافته است که با این مبلغ ۳ هکتار به سطح فضای سبز منطقه اضافه خواهد شد.

* پایش آلودگیهای صوتی

معاون شهردار کلانشهر مشهدمقدس همچنین در باره وضعیت آلودگی های صوتی در ادامه گفت:با تصویب شورای شهر پایش آلودگیهای صوتی ومیدان مغناطیسی و الکترونیکی در مناطق مختلف مشهد در دستور کار قرار گرفته و از این به بعداین مراکز بصورت ثابت و سیارآلاینده ها را رصد و تحلیل خواهند کرد.

وی افزود:  برای اولین باردر میان کلانشهرها قرار است در مشهد آلودگی  صوتی، مشکلات پرتوی اشعه یو وی و زیانهای احتمالی نصب بی. تی. اس ها (b.t.s ) رابه عنوان آلودگیهای صوتی ومیدان مغناطیسی و الکترونیکی رصد وپس از پایش  برای رفع مشکل و یا کاهش این آلاینده های نوپدیداقدام شود.

*هزینه ۸میلیارد تومانی پایش با آلاینده های نوپدید

این مقام شهری پایتخت معنوی ایران اسلامی همچنین بیان کرد: توسط شهرداری مشهد برای کمتر کردن اثرات مخرب آلاینده های نوپدید نوپدید دراین شهر  ۸میلیارد تومان هزینه شده است وهمه زیانهای احتمالی آنتنهای  بی. تی. اس (bts)در بحث آلودگی های صوتی، ومشکلات پرتوی اشعه u.v برای شهروندان رصد خواهدشدو با همکاری دستگاههای مسئول در حوزه زیست محیطی و ... برای پیشگیری و مقابله با آن تصمیم گیری خواهدشد.

واقعیت این است که ایراد آسیب به اعصاب شنوایی از اصوات با شدت ۸۵ دسی بل آغاز می شودو بر اساس آخرین پژوهش میدانی (چهار هزار و ۶۰ مورد برداشت صوتی در مناطق استقرار مراکز آموزشی و درمانی مشهد) مشخص شده میزان آلودگی صوتی در این نواحی نیز ۱۰ درصد بیشتر از حدمجاز است.

به گفته کاظمی آلودگیهای صوتی در سطح کلانشهر مشهد مقدس تقریبا نرمال است ولی در منطقه۷  و بخشی از منطقه ۸شهرداری مشهد- که  محله های نزدیک به نشستن هواپیمای مسافربری ورودی به مشهد قرار دارند-این آلودگی بالاتر از حد استاندارد است که در صورت احداث باند سوم فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد مشکل این مناطق حل خواهد شد.

*امکان کاهش آلودگی صوتی

معاون شهردار کلانشهر مشهد خاطرنشان کرد: گرچه استانداردهای صوتی در مشهد  -درکل-وضع خوبی دارد اما برخی اماکن عمومی مانند بیمارستانها که نیاز به کاهش آلایندگی صوتی دارنداین نوع  بیمارستانها با تغییرات فیزیکی مختصری امکان کاهش عوامل آلاینده شان وجود داردکه شهرداری در این زمینه با این اماکن همکاری خواهد داشت.

وی کاهش ترافیک شهری، جلوگیری از حرکت خودروهای سنگین در داخل شهر، منع بوق زدن بی مورد، قطع کردن بلندگوهای غیرمجاز در اماکن و ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی را از راهکارهای کاهش آلودگی صوتی برشمرد و گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت حد مجاز سر و صدا در مناطق مسکونی ۵۵ دسی ‌بل است و فراتر از آن برای سلامتی افراد مضر ومشکل آفرین خواهد بودو مشهد نیزباید به سمت استقرار این استانداردها حرکت کند.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد یادآور شد: برای  کاهش دقیق منابع ضد زیست محیطی در مشهدبا همکاری دانشگاه صنعتی شریف طی تفاهمنامه ای پروژه مهمی آغاز شده وقرار است آنالیز دقیق منابع ضد زیست محیطی در مشهدبا محوریت دانش فنی این دانشگاه آغاز و  آنالیز دقیق منابع مخل محیط زیست بررسی وبرای کاهش آنها راهکار ارائه شود.

به گفته کاظمی هم اکنون ۲۲ ایستگاه سنجش آلودگی وضعیت هوا رادر کلانشهر مشهد  بصورت آنلاین رصد می کنندو با تاکید شورای اسلامی شهرمشهد  از این پس قرار است  برای شهروندان در زمینه مشکلات آلودگی هوا و داشتن یک محیط زیست سالم  اطلاع رسانی شود و از سوی دیگر نیز شفاف سازی در بحث خدمات ومشارکت در اجرای برنامه های تعاملی با شهروندان در این زمینه مد نظر مدیران شهری قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.