دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، فراخوان نهمین دوره این رویداد سینمایی را با رویکردی مردمی‌تر نسبت به سال‌های گذشته در چهار بخش «فراخوان‌های مردمی»، «فراخوان معرفی سوژه و حمایت از تولید»، «بخش رقابتی» و «اکران‌های مردمی» اعلام کرد.

قصه‌های مردم در جشنواره‌ای مردمی

به گزارش خبرنگار فرهنگی قدس‌آنلاین، سید رسول منفرد، دبیر اجرایی جشنواره عمار با بیان جزئیاتی از این دوره از جشنواره، مهم‌ترین تفاوت فراخوان جدید جشنواره عمار را نسبت به سال‌های گذشته، اتکای آن به فراخوان‌های مردمی دانسته و به خبرنگار ما می‌گوید: جشنواره از تمام مؤسسات، تشکل‌های مردمی و افراد حقیقی دعوت کرده است موضوعات و دغدغه‌های مورد نظر خود را در حوزه تولید، در قالب فراخوان‌ از سینماگران بخواهند و به فیلمسازانی که بهترین اثر را در این موضوعات تولید کرده‌اند هدیه‌ای مادی یا معنوی اختصاص دهند.
به گفته او، دبیرخانه جشنواره قصد دارد بتدریج فراخوان‌های دریافتی از مردم تا دی‌ماه را جایگزین فراخوان خود کند، اما در عین حال تعدادی از فراخوان‌های دریافتی تا امروز را نیز اعلام کرده است.
وی با بیان اینکه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه از جمله افرادی است که در بخش «فراخوان‌های مردمی» نهمین جشنواره عمار فراخوان داده است، خاطرنشان کرد: زکزاکی، جایزه‌ای با عنوان «جایزه عثمان دَن فودیو» برای بهترین اثر درباره «حرکت اسلامی در آفریقا» اعلام کرده است. همچنین«حجت‌الاسلام آل‌هاشم»، امام جمعه تبریز نیز برای بهترین اثر پیرامون سیره مسئول مردمی و نقد مسئولان، جایزه‌ای با عنوان «شهید رجایی» فراخوان داده است.
منفرد با اشاره به سه جایزه با عنوان «جایزه استقامت» توضیح داد: «سوران پیامی»، قهرمان مستند «آفراندن» از مهاباد نیز برای سه اثر برتر با موضوع الگوهای موفق کارآفرینی، سه جایزه درنظر گرفته است. خانم «چنور محمدی»، قهرمان مستند «کرکم» از روستای جورآباد شهرستان روانسر هم فرد دیگری است که در بخش فراخوان‌های مردمی نهمین جشنواره عمار، اعلام کرده به بهترین اثر درباره بازنمایی امنیت در جامعه ایرانی، «جایزه کرکم» را اهدا می‌کند.

 سوژه‌هایی برای حمایت از تولید
دبیر اجرایی جشنواره با توضیح بخش «فراخوان معرفی سوژه و حمایت از تولید» می‌افزاید: از تشکل‌ها و گروه‌های مردمی و افراد حقیقی خواسته شده، سوژه‌های پیشنهادی خود را برای تولید از طریق این جشنواره، به فیلمسازان معرفی کنند و حتی به‌طور خاص، سینماگران مورد علاقه خود را به ساخت یک سوژه‌ دعوت ‌کنند.
او اضافه می‌کند: در «بخش رقابتی» این جشنواره نیز که شامل فیلم‌های سفارشی و فراخوان دبیرخانه می‌شود، فیلمسازان و متقاضیان تا ۲۰ آبان ماه فرصت دارند آثار خود را در بخش‌های «فیلم»، «نقد، مقاله و پژوهش‌های سینمایی» و «فیلم ما» با مراجعه به تارنمای AmmarFilm.ir ثبت و حداکثر تا پنج روز پس از آن به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
منفرد با بیان اینکه همانند ادوار گذشته، دبیرخانه جشنواره عمار در فراخوان خود از علاقه ‌مندان برای اکران مردمی آثار جشنواره دعوت کرده است تا با مراجعه به تارنمای جشنواره، نسبت به ثبت نام برای نمایش فیلم‌ها در شهر و روستای خود اقدام کنند، یادآور می‌شود: در سال‌های گذشته بیش از 15 هزار نفر برای اکران‌های مردمی در شهرها و روستاهای مختلف کشور مشارکت کردند.
به گفته او، اکران‌های مردمی با اکران آثار منتخب جشنواره بزودی آغاز می‌شود و آثاری که تا اول آبان ماه به دبیرخانه برسند با نظر هیئت انتخاب، در اولین مرحله وارد شبکه اکران مردمی می‌شوند، آثار جدیدتری هم که به جشنواره برسند، در نوبت اکران‌های مردمی قرار می‌گیرند. 
وی با بیان اینکه در برنامه مرکزی این جشنواره، متناسب با شرایط و آثار رسیده ممکن است که برخی موضوعات پررنگ‌تر و کمرنگ‌تر شود و در جلسات آینده اعلام خواهد شد. 

 نزدیک شدن به سینمای مسئله محور
منفرد با تأکید بر اینکه رویکرد در فراخوان نهمین دوره جشنواره این بوده که کار به سمت مردمی‌تر شدن پیش برود، می‌گوید: فراخوان این دوره متناسب با همین رویکرد، کمی تغییر پیدا کرده تا به مسائل مردم نزدیک‌تر شود. تلاش ما این است که سینمای کشورمان به سینمای مسئله محور نزدیک شود. 
او با اشاره به اضافه شدن دو بخش سوژه‌های مردمی و فراخوان‌های مردمی در این دوره از جشنواره خاطرنشان می‌کند: در سینمای ایران، سوژه دست کم گرفته می‌شود و سینماگران دنبال ایده خوب هستند درحالی که اگر سوژه‌ها برآمده از مشکلات و مسائل واقعی جامعه نباشد، سینما کمکی به جامعه نمی‌کند. بسیاری از اتفاقات مثبت و منفی در جامعه، فرصت حضور در آثار سینمایی را پیدا نمی‌کنند چون دغدغه سینماگران نیستند، ما در بخش «فراخوان معرفی سوژه و حمایت از تولید» از مردم دعوت کردیم که قهرمانانشان را به فیلمسازان معرفی کنند و قرار است بر این مبنا بانک سوژه‌ای تشکیل شود. 
دبیر اجرایی جشنواره عمار درباره بخش جدید دوم این دوره که فراخوان‌های مردمی است، عنوان می‌کند: در جشنواره‌ها مرسوم است که دبیرخانه مرکزی با اعلام سوژه هایی به سینماگران برای تولید، سفارش می‌دهد. 
از سوی دیگر تقاضا و خواسته مردم از سینماگران را هم شاخص فروش بلیت فیلم‌ها مشخص است که شاخص دقیقی نیست؛ زیرا معمولاً بیشترین فروش فیلم‌ها مربوط به سینماهای تهران بویژه پردیس‌های شمال شهر می‌شود در حالی که همه ایران، تهران نیست. 
به گفته او، مردم به همان نسبتی که بلیت یک فیلم را می‌خرند، پیغامی را به سینمای ایران منتقل می‌کنند که چه فیلم‌هایی را دوست دارند، اما مشکل این است که توزیع فیلم‌ها در سینماهای کشور عادلانه نیست. برای مثال در 1100 شهر کشور، سینما وجود ندارد و در ده‌ها هزار روستا، سینمایی نیست و مردم شهرستان‌ها و روستاها نمی‌توانند دغدغه‌های خودشان را از طریق خرید بلیت به سینماگران نشان دهند. 
گاهی تفاوت چشمگیری بین فروش یک فیلم در تهران با دیگر شهرها وجود دارد، بنابراین این شاخص دقیق و درستی برای نشان دادن نیازهای واقعی مردم به سینماگران نیست. 
منفرد تأکید می‌کند: ما از مردم دعوت کردیم که بگویند درباره چه چیزی دوست دارند فیلم ساخته شود و خودشان هم جوایز مادی و معنوی را برای بهترین اثر در نظر بگیرند تا در سال‌های آینده، جشنواره عمار از دل بهترین فراخوان‌های مردمی که به دبیرخانه می‌رسد، اعلام فراخوان کند. 
او اضافه می‌کند: فرم‌های ارسال سوژه‌ها و فراخوان‌های مردمی جشنواره تا چند روز آینده روی سایت بارگذاری می‌شود تا مردم، سوژه‌ها و فراخوان‌هایشان را تا 20 آذرماه اعلام کنند. 
یادآور می‌شود نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، 6 تا 16 دی ماه 97 در سینما فلسطین تهران برگزار خواهد شد و از آبان ماه سال جاری تا ۳۰ مهر سال آینده اکران‌های مردمی این جشنواره هم در شهرها و روستاهای کشور برگزار می‌شود. 
متن تفصیلی فراخوان نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در پورتال جشنواره به نشانی http://ammarfilm.ir است.

زهره کهندل

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.