خوزستان- شنیده شدن خبرهای اعتراض به پرداخت نشدن حقوق کارگران در استان خوزستان مسئله جدیدی نیست و اینبار کارگران شرکت آبفای روستایی اهواز گرفتار این مسئله شده اند.

حقوق ۱۱ ماه گذشته کارگران آبفای اهواز پرداخت نشده است/ پیمانکاران حقوق کارگران را در عوض بدهی شرکت برداشته‌اند

به گزارش قدس آنلاین- ۱۱ ماه زندگی بدون حقوق، عیدی و مزایا ... تصور کنید"؛ این نوشته‌ای است که روی بنر اعتراضی کارگران شرکت  آبفای روستایی اهواز که به اعتراض بر درب این اداره نصب کرده اند دیده می‌شود.

یکی همسرش را به تازگی از دست داده  و دیگری زنش با رفتن از خانه ای که فقط طعم فقر دارد، تنهایش گذاشته است؛ پدری هم درد شرمندگی پیش فرزندش، بابت دیرشدن پول مدرسه را می خواهد به گوش کسانی برساند که حساب هزینه‌های میلیونی مدرسه رفتن فرزندانشان را از دست داده اند؛ این عدم سنخیت هاست که درک این مسئله را - که تمام دارایی یک کارگر همان یک میلیون پول خرد است- برای برخی مدیران و مسئولین سخت می کند.

کارگری که هنوز سیاهپوش از دست دادن همسرش است با صدای لرزان به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: در حالی که ۸ ماه حقوق ما پرداخت نشده بود همسرم بیمار شد؛ به مسئولان آبفا مراجعه کردم تا به دلیل شرایط خاص کمکم کنند اما آنها زیر بار پرداخت حقوق نرفتند، هر  چه اصرار کردم پولی به من ندادند و نتوانستم برای بستری و درمان همسرم کاری کنم و او را از دست دادم.

مرد میانسال مدعی می شود: "چون هیچ پولی نداشتم، بیمارستان همسرم را پذیرش نکرد و ما مجبور شدیم اورا به بهداشت حمیدیه ببریم اما اوضاع وخیمش جانش را بین راه گرفت و به این مرکز بهداشتی نرسید؛ اما درد امثال ما فقط این نیست؛ در حالیکه که کار می کنم امروز برای رفتن دخترم به مدرسه نیز شرمنده بودم. "

کارگر دیگری که لباس روحانیت بر تن دارد عنوان می کند: مدتهاست حقوق ما را - که از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تجاوز نمی کند-  پرداخت نکرده اند و همین مشکل زندگی روزمره و خانوادگی ما را بهم ریخته است؛ هیچ کس حاضر نیست به حرفهای ما گوش دهد و خیلی راحت در برابر خواسته ما پاسخ می دهند: نداریم. "

چه کسی پاسخگوست؟

پسر جوانی با بیان اینکه عیدی و سنوات ما را از سال گذشته پرداخت نکرده اند، اضافه می کند: حالا باید ۱۱ ماه بی مواجب جان کندن را به بهانه کمبود درآمد سازمان تحمل کنیم.

وی مدعی می‌شود :"در حالی که حقوق افراد دیگر پرسنل به موقع پرداخت می شود، شعار بی پولی فقط برای ماست؛ قرارداد ما پیمانکاری است در حالی که تا به حال پیمانکاری ندیده ایم؛ حقوق ها هنوز زیر نظر اداره آبفای روستایی پرداخت می شود اما این اسم را گذاشته اند که در این مواقع از پاسخگو بودن به ما طفره بروند و جواب ما را ندهند؛ اکثر کارگران بیش از ۱۵ سال سابقه کاری دارند اما دست آنها به جایی نمی رسد، چرا که تعریف خاصی از کارفرما در چنین مواقعی نداریم و مسئولین راحت ما را به یکدیگر پاس می دهند. "

کارگر اداره آبفای روستایی توضیح می دهد: برای مشکل خود به استانداری و نمایندگان مجلس هم مراجعه کردیم اما دریغ از پیگیری، آنقدر در اهواز اعتراض برای عدم پرداخت حقوق زیاد است که حتی رسانه ها هم درباره اش چیزی نمی نویسند، بسیاری از مسئولان رده پایین تر که باید کاری کنند بیشتر به از دست دادن صندلی خود فکر می کنند تا ما کارگران بیچاره، رسانه ها هم از بس نوشته اند و کاری از پیش نبرده اند بی خیال شده اند.

باید منتظر اعتبارات باشیم؛  اعتبار آبفا در کل کشور مشکل دارد

اما درویشعلی کریمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در بحث مطالبات آبداران این اداره به خبرنگار قدس آنلاین گفت : در هفته گذشته ۲ ماه حقوق به حساب آنها(کارگران) واریز شد و بیشتر از این مقدار در دسترس شرکت نبود؛ با توجه به اینکه ما یک شرکت دولتی هستیم باید منتظر اعتبارات باشیم؛  اعتبار آبفا در کل کشور مشکل دارد و مسئله آبداران فقط مختص خوزستان نیست، در شهرهای دیگر حتی بیشتر از نیروهای ما مطالبات مانده، ضمن اینکه علاوه بر پیمانکاران حقوق پرسنل رسمی و قراردادی ما به علت کمبود اعتبار عقب می افتد.

کریمی، آبداران را پیشانی تاسیسات  آبرسانی خوانده و می افزاید: درباره مشکل آنها با مقامات و مسئولان ذیصلاح نامه نگاری کرده ایم تا بدهی ها را پرداخت کنیم، اما هنوز اعتباری فرستاده نشده، ۱۱ ماه معوقه آنها بر اساس سنوات و عیدی است و حقوق معوقه آبداران ۵ تا ۷ ماه عقب افتاده است، همین امروز حقوق پرسنل رسمی و مدیر عامل این شرکت ۲ ماه پرداخت نشده است.

وی در پاسخ خبرنگار ما مبنی بر اینکه شما می گویید ۲ ماه حقوق دریافت کرده اند اما آنها مدعی هستند که هنوز مبلغی دریافت نکرده اند؛ اظهار می کند: حقوق دو ماه را به پیمانکاران پرداخت کرده ایم اما از آنجا که شرکت از قبل به پیمانکاران بدهکار بوده و آنها حقوق پرسنل را دادهاند اما اعتباری نگرفته اند اینبار پول را از بدهی شرکت کم کرده اند و به کارگران چیزی نداده اند.

کریمی تصریح می کند: نیروهای پیمانکار بر اساس قانون برون سپاری که برای شرکت و نیروهای آبدار وجود دارد باید از پیمانکار حقوق دریافت کنند و شرکت نمی تواند به طور مستقیم پولی به آنها پرداخت کند، در هر حال قرار بر این  شد جلسه ای با پیمانکاران و آبداران تشکیل داده و پیمانکاران را به پرداخت حقوق کارکنان متقاعد کنیم.

اختلال آبرسانی ۴ شهرستان حل شد

لازم به ذکر است صبح امروز اخباری مبنی بر این مسئله مخابره شد که کارگران در اعتراض به عدم رسیدگی و پرداخت مطالبات و حقوق خود، اقدام به خاموش کردن تاسیسات این شرکت کردند و آب روستاهای بعضی شهرستانها از جمله کارون، حمیدیه، خرمشهر، آبادان، اسماعلیه و مسیر اهواز- شوش - شادگان قطع شده است.

در این رابطه مدیرعامل آبفای روستایی گفت: با پیگیری انجام شده متوجه شدیم یک اختلال در سیستم آبرسانی ۴ شهر به وجود آمده که با پادرمیانی مسئولان و معاونت بهره براداری و مدیران شهرستانها مشکل حل شده است.  

پرداخت نشدن حقوق کارگران در خوزستان مسئله تازه ای نیست آنچه تازگی دارد شرایط اقتصادی جدید است که یک خانواده با حقوق های به موقع هم از پس آن بر نمی آید، بنابراین امید می رود مسئولان با در نظر داشتن چنین اوضاعی بهتر و اساسی تر این معضل را حل کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.