قدرت امام وردی گفت: بهتر است بگوییم بسیاری از مشکلات اقتصادی با سیاست گذاری‌های صحیح حل می شود نه با راهکارهای اقتصادی.

وقتی دولت اراده‌ای در حذف رانت و دلالی ندارد نسخه شفابخشی در کار نیست/ ورود دولت در صحنه‌های اقتصادی ازجمله ارز افزایش فساد درپی داشته است

قدرت الله امام وردی استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، با بیان اینکه ریشه اصلی تورم عدم بستر سازی برای کنترل نقدینگی است گفت: با نگاهی به ادوار گذشته و عملکرد سایر دولتها در می یابیم ریشه اصلی افزایش نرخ تورم درایران به دلیل افزایش نقدینگی است که متاسفانه دولتها از قدرت کافی در مهار رشد نقدینگی یا بستر سازی برای هدایت صحیح آن را نداشته اند.

وی دراین باره افزود: یکی از موضوعاتی که معمولا دولتها به عنوان شعار انتخاباتی خود مطرح می کنند کاهش میزان تورم است در حالی که توانایی و قدرت مهار و هدایت نقدینگی وجود ندارد مسلم است که کنترل قیمت ها توهمی بیش نیست و اگر هم  با کنترل دولت در مدت زمان کوتاهی مهار شود بعد از آن با شدت تخریب کنندگی بیشتری موجب افزایش شدید قیمت ها خواهد شد.

 این کارشناس اقتصادی با تشبیه نقدینگی به سیل اظهارداشت: اقتصاد دانان بر این باور هستند که تورم منطقی باید بین بیست تا سی درصد باشد نه اینکه به یک باره شاهد تورم های سیصد، چهارصد درصدی باشیم. هنگامی که حجم نقدینگی زیادی دست مردم است و به یک باره وارد بازار می شود همانند سیل عمل می کند و هر چیزی که سر راهش باشد را با خود می برد و این موضوع به صورت طبیعی منجر به افزایش تورم می شود.

 قدرت الله امام وردی اقتصاد دان در تحلیل چرایی مشکلات اقتصادی کشور گفت: بی شک ریشه  اصلی مشکلات کشور در شرایط فعلی ریشه در مسائل ارزی و تامین  مواد اولیه و آیتم های مختلفی است که ناشی از کمبود مواد اولیه است. شاید تا سی، چهل درصد از مشکلات کشور را بتوان به تحریم های خارجی ربط داد اما عمده مسائلی که تولید و اشتغال را به چالش کشیده را باید به افزایش بی رویه واردات و  افزایش نقدینگی به واسطه عدم تدبیر سیستم بانکی کشور ارتباط داد.

وی درباره تاثیر سیستم سوددهی بانکی بر افزایش نقدینگی گفت: افزایش پایه پولی و  ایجاد پول بانکی و سود بالایی که بانکها به سپرده ها پرداخت می کنند در طی زمان موجب بزرگتر شدن نقدینگی شد و در طول زمان به سیلی تبدیل شد که مهار آن دور از نظر است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خاطر نشان شد: حال در پاسخ به این سوال که راهکار کنترل نقدینگی چیست باید گفت در واقع دولت باید با تصمیمات و تدابیر ویژه ای بتواند نقدینگی موجود را به بخش تولید هدایت کند و با حمایت از سیاست های مربوط به تولید و دست کشیدن از حمایت از سیاست های واسطه گری و دلالی  نقدینگی موجود را به بهترین نحو ممکن از اقتصاد ایران خارج کند تا به جای اینکه منشاء افزایش قیمت وتورم شود در چرخه تولید واشتغال زایی به کار گرفته شود.

قدرت الله امام وردی درباره تاثیر تحریم ها و قطع ارتباطات بین المللی گفت: بی شک مابقی نگرانی ها مربوط به ارتباط با دنیا و تعاملات خارجی است. به هر حال طبیعی است خروج آمریکا از برجام و نگرانی سایر کشورها از قطع ارتباطی تجاری آمریکا با آنها با توجه به بازار بزرگ امریکا بر ارتباط و تعامل اقتصادی با ایران تاثیرات بسزایی می گذارد.

وی افزود: هر چند تحریم ها و مسائل جانبی آن بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته اما جو روانی حاصل شده به شدت مخرب تر از اصل ماجراست، بنحوی که در هفته های گذشته شاهد دامن زدن هموطنان به موضوع ویران کننده احتکار و خرید بیش از حد نیاز بودیم که ناشی از عدم اطمینان و غیر شفاف عمل کردن دولت است.

این استاد اقتصاد در تحلیل سیاست های داخلی اظهار داشت: ایجاد تقاضاهای کاذب برای خرید سکه، طلا و ارز با توجه به کاهش ارزش پول ملی ناشی از سیاست های غلط دولت و عدم تصمیم گیری مطلوب  در فضای اقتصادی است.

امام وردی با بیان این نکته که سیاست گذاری درست موجب تثبیت وضعیت اقتصادی می شود گفت: در چنین صورتی طبیعی است مردم با نگرانی به سمت بازارهای سود آور هجوم می آورند، هر چند با کاهش قیمت ارز به نظر می رسد اوضاع کمی به حالت طبیعی بازگشته، اما این روند بیانگر ثبات دائمی در بازار نیست چرا که سیاست غلط دیگری از دولت می تواند  اوضاع را از قبل بدتر کند و منجر به هجوم آوری مردم به سمت سایر کالاها و بازارها شود.

وی تصریح نمود: یقینا احساس آرامش دادن به مردم ونظارت بر نرخ گذاری کالاها بسیار طبیعی است. هنگامی که من خریدار برای نیاز مصرفی خود احساس می کنم نظارتی بربازار نیست و کالایی که هفته آینده بدان نیاز پیدا می کنم نسبت به هفته جاری سی درصد گران تر می شود برای خرید آن اقدام می کنم، حال این موضوع در حد وسیع تر منجر به احتکار و کمبود کالا و تقاضای بیشتر ودر نهایت گرانی می شود.

 استاد اقتصاد با اشاره به افزایش هزینه های تولید عنوان نمود: نکته دومی که منجر به نگرانی ها و افزایش تورم شد ناشی از فشار هزینه هاست. بعد از فروردین 97 تا کنون قیمت ها حداقل سه برابر شده اند، به  این معنا که هزینه های تولیدی وابسته به  واردات، کالاهای واسطه ای و مواد اولیه سه برابر شده است.

قدرت الله امام وردی اقتصاد دان گفت: افزایش سه برابری هزینه به معنای آن است کالایی که به بازار عرضه می شود به شدت گران شده وعرضه همراه با قیمت بالاتری به دست متقاضی می رسد، بنابراین این مساله منجر به افزایش تورم و فشار هزینه ها می شود.

وی با تاکید بر کمر شکن بودن هزینه های تولید افزود: فشار هزینه ها و چند برابر قبل شدن برای اقتصاد غیر پویایی چون اقتصاد ایران و درآمدهای مردم بسیار سنگین وکمر شکن است. این  مساله منجر به هجوم مردم به سمت خرید طلا وارز می شود تا دارایی ای خود را از کاهش ارزش نجات داده و ارزش واقعی آن را حفظ کنند.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از حضور مدیران غیر اقتصادی در بدنه های اجرایی کشور تصریح نمود: تا هنگامی که مدیران غیر اقتصادی در مسوولیت های اقتصادی باشند نمی توان به حل مشکلات اقتصادی امیدوار بود. از چهل وسه نفری که در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حضور دارند تنها سه نفر اقتصاد خوانده اند، جای تعجب ندارد که قانون گذاریهای غیر اقتصادی و غیر علمی می شود هنگامی که افراد کارآمد، متفکر، خلاق واقتصاد دان حذف و افرادی روی کار می آیند که وابسته به رانت هستند و جایگاهی را اشغال می کنند که با تصمیم گیری در آن محل ایجاد مشکلات می شوند نه حل مشکلات.

قدرت الله امام وردی اقتصاد دان گفت: بی شک در تعامل با دنیای خارج نیز باید ارتباطات وسیع اقتصادی داشته باشیم، کاهش ارتباطات و تعاملات مطلوب با دنیای خارج به ضرر و زیان اقتصاد کشور تمام می شود. از سوی دیگر در بحث سیاست داخلی هنگامی که دولت اهتمامی برای مبارزه با  فساد و رانت ندارد؛ ارز قیمت گذاریهای مختلفی را تجربه می کند نمی توان به رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی امیدوار بود.

وی در انتقاد به عدم سیاست گذاریهای منطقی توسط دولت خاطر نشان شد: بهتر است بگوییم بسیاری از مشکلات اقتصادی با سیاست گذاریهای صحیح حل می شود نه با راهکارهای اقتصادی. من اقتصاددان وقتی که دولت اراده ای در حذف رانت و دلالی ندارد چه نسخه شفا دهنده ای می توانم برای اقتصاد بپیچم؟ انتظار می رود دولت دامنه دخالت خود را از بازار کاهش دهد و اقتصاد را به بازار بسپارد.

این اقتصاددان در پایان با تاکید بر حل مشکلات کشور از طریق مدیریت و سیاست گذاریهای صحیح اظهار داشت: در هر صحنه اقتصادی که دولت وارد شده فساد افزایش یافته است. بی شک اگر در موضوع ارز دولت دخالت نمی کرد ارز بسیار زودتر از این به قیمت واقعی خود می رسید ومردم متحمل ضرر و زیان های بسیار نمی شدند. مسلما راه حل مشکلات اقتصادی ایران از مسیرهای مدیریتی صحیح و سیاست های درست و تعامل مطلوب تجاری با دنیا می گذرد.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.