گیلان-سرهنگ ایرج محمدخانی با بیان اینکه پرونده‌های قضایی حوزه پلیس فتا در نیمسال نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۵۵ درصد افزایش داشته است، گفت: ۴۵ درصد جرائم سایبری گیلان در بستر پیام رسان‌های خارجی صورت گرفته است.

رشد ۵۵ درصدی پرونده‌های قضایی حوزه پلیس فتا در گیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی پلیس گیلان ،سرهنگ ایرج محمدخانی رئیس پلیس فتای گیلان با بیان اینکه ۴۵ درصد جرائم سایبری گیلان در بستر پیام‌ رسان‌های خارجی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: پرونده‌های قضائی حوزه پلیس فتا در نیمسال نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۵۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گیلان با اشاره به اینکه ۴۵ درصد جرائم سایبری استان گیلان در ۶ ماهه سالجاری در بستر پیام رسان‌های خارجی واقع شده است، افزود: از مهم‌ترین جرائم سایبری صورت گرفته می‌توان به هتک حیثیت و نشر اکاذیب، برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب‌های بانکی، سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، قماربازی، تهدید و اخاذی، مزاحمت اینترنتی، در سالجاری اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد پرونده‌های حوزه فضای تولید و تبادل اطلاعات استان با تلاش کارشناسان و کارآگاهان پلیس فتا در ۶ اول ماهه سالجاری منجر به شناسایی مجرم، دستگیری و تحویل به مقام قضائی شده است، گفت: ۵۷ درصد بزهکاران سایبری استان را مردان و ۴۳ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

سرهنگ محمدخانی با تاکید بر اینکه ۷۲ درصد متهمان اینترنی گیلان میانگین سنی آن‌ها بین ۱۸ تا ۳۵ سال است، تصریح کرد: ۴۸ درصد بزهکاران اینترنتی که در ۶ ماهه سالجاری به دستگاه قضائی معرفی شدند، دارای تحصیلات عالی بودند.

رئیس پلیس فتا گیلان با بیان اینکه استفاده کاربران ایرانی از پیام رسان‌های خارجی در چند سال اخیر زمینه‌ساز بروز آسیب‌هایی مانند تغییر فرهنگ و آداب و رسوم، متزلل شدن بنیان خانواده، رشد جرائمی مانند هتک حیثیت، کلاهبرداری‌های مالی و ترویج قمار بین جوانان شده و مدیریت سرور این پیام رسان‌ها در خارج از کشور، زمان پی‌جویی و کشف جرائم فضای مجازی را افزایش داده، گفت: استفاده از پیام رسان‌های داخلی می‌تواند ضمن کاهش این آسیب‌ها، به حفظ بنیان خانواده، گسترش فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، کاهش جرائم، حفظ حریم خصوصی کاربران، تولید محتوای متناسب با فرهنگ و جامعه ایرانی، کمک قابل ملاحظه‌ای می‌کند.

وی با اشاره به لزوم استفاده از نرم‌افزارهای پیام رسان ایرانی از سوی شهروندان و وسواس به خرج دادن کاربران در دوستی‌های فضای مجازی، تاکید کرد: در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir یا ایمیل این پلیس به نشانی Gfata@police.ir گزارش کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.