معامله‌گران بورس تهران امروز همزمان با هیاهو بر سر تصویب کنوانسیون CFT در مجلس شاهد ریزش یک باره نماگرها بود و با عقب‌گرد نرخ دلار به کانال ۱۱ هزار تومانی بر افت آن افزوده شد.

ریزش ۷۶۶۵ واحدی شاخص کل بورس در یک روز

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۵ مهرماه ۹۷ با کاهش ۷۶۶۵ واحدی به رقم ۱۷۶ هزار و ۴۱۹ واحد رسید.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش ۹۰۳ واحدی عدد ۳۰ هزار و ۸۰۵  واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۹۰۳ واحدی به رقم  ۳۰ هزار و ۸۰۵ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش ۵۲۲۸ واحدی به رقم ۱۳۲ هزار و ۱۵۵ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۱۷۲۸۰ واحدی عدد  ۳۴۰ هزار و ۸۶۰ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش ۸۹ واحدی بر روی رقم ۲ هزار و ۲۰ واحد متوقف شد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های نفت پارس با ۲۱ واحد ، پرداخت الکترونیک سامان کیش با ۲۰ واحد و گروه صنعتی ملی با ۴واحد افزایش بیشترین تأثیرمثبت را بر برآورد، شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۱۲۳۳ واحد، فولاد مبارکه با ۵۲۱ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر با ۳۴۴ واحد کاهش ، بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از یک هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴ میلیارد و ۴۵۱ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۹۹ هزار و ۶۳۵ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های حمل و نقل توکا، فرآورده‌های نسوز آذر، خوراک دام پارس، زرین معدن آسیا، شیشه و گاز، حق تقدم خرید سهام شیمی دارو، بیمه نوین، مواد ویژه الیا، قند شیروان قوچان، بجنورد، پتروشیمی شازند، پتروشیمی آبادان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، سخت آژند، سرمایه‌گذاری وثوق، حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری البرز، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، شیر پگاه آذربایجان شرقی، سرمایه‌گذاری اعتلای البرز، بهپاک، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، لوازم بهداشتی ساینا، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، تولیدی و خدماتی صنایع نسوز توکا، قند شیرین خراسان، تولید دارو، پشمبافی توس، گروه صنعتی و معدنی امیر، ریشمک، بیمه سامان، بیمه کوثر از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرامیکای صنعتی اردکان، کنترل خوردگی تکین کو، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان، فرآوری ذغال سنگ پرورده طبس، بیمه سامان، سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب، اقتصادی و خودکفایی آزادگان، فرآورده‌های غذایی و قند تربت‌جام، بیمه کوثر، نیروکلر، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، عطرین نخ قم، بانک دی، داروسازی انکولوژی، شیرین دارو، کشتیرانی آریا، بازگشایی شدند.

امروز همچنین ۵۴۰ میلیون سهم معادل ۹.۸ درصد کل سهام گروه سرمایه‌گذاری مسکن از سوی سرمایه‌گذاری توسعه ملی به‌طور یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم ۱۴۵ تومان روانه میز فروش بورس تهران شد.

در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۲۵۲.۵ میلیون سهم ملی صنایع مس ایران به ارزش ۱۰۱ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

در گروه صنعتی پاکشو نیز اندکی بیش از ۱۳ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۰.۵ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده جابه جا شد و ۱۰ میلیون سهم پتروشیمی جم به ارزش کمتر از ۱۹ میلیارد تومان معاملات انتقالی را دنبال کرد.

بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در هیاهوی تصویب لایحه کنوانسیون CFT در مجلس در حالی با ریزش یکپارچه قیمت سهام در اغلب نمادهای معاملاتی همزمان با قرمزپوش شدن دسته‌جمعی نماگرهای منتخب بورس تهران مواجه شد که حقوقی‌های حامی بازار در تلاش برای بازارگردانی سهام تنها بازیگران اصلی بازار امروز برای جمع‌آوری قیمت سهام بودند.

لزوم اصلاح پرتفوی از سوی صاحبان نقدینگی در کنار ترس از تداوم ریزش قیمت ارز در بازار آزاد باعث شده تا بورس تهران همچنان شاهد رفتار هیجانی معامله‌گران کم‌تجربه و یا نگران از بر باد رفتن بازدهی‌های کسب‌شده در هفته‌های اخیر حکایت دارد.

از سوی دیگر رفتار برخی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری اغلب با درآمد ثابت برای مدیریت دارایی‌ها و افزایش سطح بازدهی در پرتفوی باعث شده تا بورس تهران این روزها با هیجان توأم فروشندگان سهام در اغلب نمادهای معاملاتی مواجه باشند، هرچند که روند یک‌جای منفی شدن قیمت سهام در بازار امروز و دیروز دچار تردید از سوی اغلب کارشناسان شده، اما انتظار می‌رود، پس از خروج غیرحرفه‌ای‌های هیجانی از بازار و اصلاح قیمت سهام دوباره روندی روبه‌جلو برای معامله‌گران وفادار بازار فراهم شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.