اکرم نجفی گفت: در ۶ ماه گذشته سالجاری ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار به روستاهای فاقد دهیاری اختصاص داده شده است.

اختصاص بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار به روستاهای فاقد دهیاری

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، اکرم نجفی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین در نشست خبری با جمعی از رسانه های گروهی استان قزوین اظهار داشت: به دنبال مهاجرت معکوس و ماندگاری در روستاها هستیم و این امر حاصل نمیشود مگر اینکه توسعه روستایی را در تمام ابعاد اقتصادی و فرهنگی و زیست محیطی روستا به صورت متوازن را توسعه دهیم.

وی افزود: براساس آخرین نتایج سرشماری نفوس و مسکن در استان قزوین در سال ۹۵، این استان ۸۲۳ روستای دارای سکنه را به خود اختصاص میدهد که در ۶۳۰ روستا دهیاری دایر شده است و بیش از ۹۵ درصد جمعیت روستایی توسط دهیاری ها مدیریت می شود. 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین بیان کرد: در سال گذشته ۹۶ درصد از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده بیش از ۸۱ میلیاردتومان اعتبار اختصاص داده شده و در ۶ ماه نخست سالجاری حدود ۴۰ میلیاردتومان اختصاص داده شده و برای روستاهای فاقد دهیاری نیز سهم درنظرگرفته شده است.

نجفی عنوان کرد: در سال گذشته برای روستاهای فاقد دهیاری، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و در ۶ ماه گذشته سالجاری نیز ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار به روستاهای فاقد دهیاری اختصاص داده شده است.

وی گفت: در ایام دولت سالجاری ۳۵۴ پروژه عمرانی با اعتبار بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان توسط دهیاران به مرحله بهره برداری رسید که این پروژه ها شامل پروژه های زیرسازی و بهسازی معابر، و پروژه های عمرانی مربوط به زیرساخت ها و احداث بوستان های روستایی در روستاها است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین مطرح کرد: در مدیریت پسماند و ساماندهی آن نیز اقداماتی نیز انجام شده است و از سال ۹۵ کارگاه پسماند روستایی در دفتر امور روستایی تشکیل شد و ساماندهی پسماندهای روستا در دستور کار این کارگروه قرار گرفت؛ انتقال پسماندهای روستایی به جایگاه محمدآباد و احداث جایگاه های مشترک در بخش هایی که اماکن انتقال به جایگاه محمدآباد وجود ندارد از اهداف تشکیل این کارگروه بود.

نجفی خاطرنشان کرد: برای همه روستاها سطل زباله و خودروی مکانیزه خریداری کرده ایم و در ۸ بخش همه دهیاریها زباله ها را به سایت محمد آباد منتقل می کنند و زباله ها در ۵ بخش به صورت مشترک انتقال داده می شود و سه بخش طارم، کوهین و الموت شرقی احداث جایگاه مشترک در دستور کار است و در این زمینه آموزش مردم برای مشارکت َبیشتر را در اولویت قرار داده ایم. 

وی با اشاره به فعالیت های اشتغالزایی در روستاها اضافه کرد: از محل تفاهم نامه ها تاکنون ۳۳ میلیارد تومان برای اجرای ۷۳ طرح روستایی در استان پرداخت شده و۴۰ طرح به بهره برداری رسیده است و مقرار شد تا استانهایی که بیش از۳۰ میلیارد تومان در اشتغال روستایی جذب کرده بودند بتوانند تسهیلات بیشتری بگیرند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین تصریح کرد: از جمله طرح های در حال اجرا می توان به طرح سامانه کارا اشاره کرد که استان قزوین به عنوان استان چهارم کشور در اجرای این طرح است.

نجفی یادآور شد: تا به امروز ۹۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در بخش تسهیلات پرداخت شده و برای ۱۹۲۹ نفر در ۲۵ رسته شغل ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: برای حل مشکلات اقتصادی روستاها باید به سمت ایده های نو و استارت آپ ها حرکت کنیم و و دو رویداد استارت آپ دهکار در استان قزوین آغاز و در عرصه استارت آپ ها رویداد دهکار با حضور ۵۰ نفر با ۲۷ ایده در قزوین برگزار شد و در استارت آپ روستایی منطقه ای هم ۴۱ نفر با ۱۵ ایده شرکت کردند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین مطرح کرد: ایده «اکو ویلیج» در حال مطالعه در بخش اکو توریسم بوده و ایده «تولید آب از رطوبت هوا» و «تولید عروسکهای محلی» در حال بازاریابی است و در کشور عراق بزودی نمایشگاهی برپا می شود که عروسک های محلی الموت در آن شرکت داده خواهند شد و این حرکت فرصتی برای معرفی توانمندی روستایی استان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.