۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 623459

دولت با مکانیزم های اقتصادی عرضه و عدم عرضه دلار در بازار، در حال بالا و پایین کردن قیمت دلار است، ولی از سوی دیگر همزمان رسانه های حامی دولت و حامی اجرای تعهدات FATF این تغییرات را به FATF نسبت می دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس‌آنلاین، در هفته های اخیر، شاهد نوسانات قابل توجه نرخ ارز در بازار آزاد بوده‌ایم. کارشناسان و رسانه‌ها، دیدگاه‌های مختلفی درباره علل این موضوع دارند، ولی دلایلی مانند مداخله بانک مرکزی در بازار ارز، صدور احکام اعدام اخلالگران بازار سکه و ارز و موج سازی شبکه های اجتماعی و حتی احتمال تصویب لوایح مرتبط با کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مجلس، مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

دقیقاً در زمانی که کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (TF) برای بار سوم در مجلس مطرح شد، با شوک‌های عجیب در بازار ارز مواجه شدیم. قیمت دلار به یکباره تا 19هزار تومان بالا رفته و سپس سقوط کرد.

مهم ترین علت کاهش شدید نرخ ارز، مجوز شورای عالی اقتصادی به بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز و استفاده سریع بانک مرکزی از این مجوز بود. در جلسه این شورا در تاریخ هفت مهرماه، اختیارات لازم به رئیس کل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز داده شد و در نتیجه، قرار شد بانک مرکزی از طریق بانک ها و صرافی های مجاز در بازار ارز مداخله کرده، اقدامات لازم برای کنترل نرخ ارز را انجام دهد و قیمت مبادله در بازار ارز را به نحو مقتضی اطلاع رسانی کند.

در راستای اجرای این مصوبه شورای عالی اقتصادی، بانک مرکزی برای حضور فعال در بازار ارز برنامه ریزی کرد و در اولین اقدام، در روز 9 مهرماه ۳۰ میلیون دلار ارز در بازار عرضه نمود. همچنین بانک مرکزی اعلام کرد که ارز خدماتی را از طریق نظام بانکی در اختیار مردم قرار می‌دهد. امری که منجر به کاهش تقاضای ارز خدماتی از بازار آزاد شد و به سمت 11 بانک که بنابر اطلاعیه بانک مرکزی، مسئول توزیع ارز خدماتی شدند، گسیل شد.

همچنین بانک مرکزی از روز دهم مهرماه و همزمان با سقوط نرخ دلار و سایر ارزهای خارجی در بازار به بانک های مجاز به عملیات ارزی مجوز داد تا نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کنند. مجموعه این اقدامات در کنار تحولاتی مانند صدور احکام اعدام اخلالگران بازار سکه و ارز و موج سازی شبکه های اجتماعی سبب کاهش قیمت دلار شد. آقای روحانی نیز پیش از این درباره امکان پایین آوردن قیمت دلار توسط دولت گفته بود: «اگر الان به رئیس بانک مرکزی بگویم مثل شهریور پارسال عمل کن، شما بدانید در عرض دو هفته قیمت ارز به قیمت پارسال می‌رسد».

در این افزایش و کاهش ناگهانی دلار، رسانه های حامی دولت و حامی اجرای تعهدات FATF تغییرات نرخ ارز را به FATF و احتمال تصویب کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (TF) در مجلس نسبت دادند و در روز گذشته نیز که با کاهش نرخ ارز مواجه بودیم، این رسانه ها، تغییرات نرخ ارز را به تصویب کنوانسیون در مجلس نسبت دادند.

اما روز گذشته در جریان تصویب کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (TF) در مجلس، آقای ظریف در مجلس گفت: «گران شدن ارز و ارزان شدن ارز هیچ ارتباطی به FATF نداشته است». دولت با مکانیزم های اقتصادی عرضه و عدم عرضه دلار در بازار، در حال بالا و پایین کردن قیمت دلار است، ولی از سوی دیگر همزمان رسانه های حامی دولت و حامی اجرای تعهدات FATF این تغییرات را به FATF نسبت می دهند. به نظر می رسد که این تلاطمات ارزی یک بازی برای متقاعد کردن کشور نسبت به تصویب کنوانسیون های مربوط به FATF است که از سوی دولت طراحی شده است.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.