عموم کودکانی که به همراه خانواده به حرم مطهر مشرف می‌شوند می‌توانند با حضور در شهربازی معارفی در کنار زیارت از یک فضای مفرح هم استفاده کنند و خاطره زیارت خود را برای همیشه در ذهن شان ماندگار نمایند.

نگاهی به برنامه‌های آستان قدس رضوی برای کودکان

به گزارش خبرنگار فرهنگی قدس‌آنلاین، خادمان فرهنگی آستان قدس رضوی در برنامه‌های گسترده‌ای که در طول سال در سطح حرم مطهر، شهر مشهد و کشور برای عموم مخاطبان برگزار می‌کنند کودکان را هم از قلم نینداخته‌اند و در طول سال ویژه برنامه‌های فرهنگی و آموزشی متنوعی را برای کودکان برگزار می‌کنند که مورد استقبال بسیار خوب این قشر و خانواده‌ها قرار گرفته است. به مناسبت 16 مهرماه روز جهانی کودک، گذری کوتاه به برخی از برنامه‌های آستان قدس رضوی برای کودکان خواهیم داشت.

 شیرینی خاطره زیارت در کبوترانه

نمایشگاه «کبوترانه» حرم مطهر رضوی جایی است که برای بسیاری از زائران خردسال امام رئوف مکانی شناخته شده است. این نمایشگاه بیشتر برای پر کردن اوقات فراغت زائران خردسال با هدف ارتقا بخشیدن و آموزش مهارت‌های دینی در کنار زیارت بارگاه منور رضوی و همچنین‌ ایجاد یاد و خاطره‌ای خوش از سفر به مشهد و زیارت امام‌ رضا(ع) طراحی و اجرا شده است.

در بدو ورود به این نمایشگاه برای کودکان فیلم نمایش داده می‌شود و سپس وارد جنگلی با تصاویر دیدنی می‌شوند که در آن روحانی نمایشگاه، داستان ضامن آهو را برای کودکان بازگو می‌کند. کودکان با عبور از دالانی به حیاط مسجد وارد می‌شوند، در این مکان کودکان شیوه صحیح وضو گرفتن را آموزش می‌بینند، سپس وارد مسجد شده و دختران با پوشش چادر و پسران با پوشش عبا دو رکعت نماز شکر به جا می‌آورند. در ادامه کودکان با راهنمایی مربیان نمایشگاه، وارد شهربازی می‌شوند و از قسمت‌های مختلف آن که عبارتند از کاردستی، خمیربازی، رنگ‌آمیزی سفال، نامه‌ای به امام رضا(ع)، خاطره‌ای از امام رضا(ع)، استخر توپ و سرسره استفاده می‌کنند. بخش دیگری از نمایشگاه، اتاق جُنگ نام دارد که در آن راوی با توجه به مناسبت‌های سال (شادی و غم) به اجرای برنامه می‌پردازد.

 سایت کودکانه در فضای مجازی

این روزها کودکان هم مثل بزرگ‌ترها مشغول وب گردی در فضای مجازی هستند، از این رو خادمان فرهنگی آستان قدس رضوی به منظور ترویج معارف دینی در فضای مجازی، سایتی به نشانی
http://razavi.aqr.ir/koodakane

ویژه کودکان 5 تا 12 سال طراحی کرده‌اند تا با شیوه‌های نوین و پویا به کودکان آموزش‌های دینی را بیاموزد. گرافیک جذاب و عکس‌های عروسکی نقطه عطف جذب کودکان در فضای مجازی است و سبب شده تا در اولین نگاه، کودکان را به خود جذب کند، این سرویس با قسمت‌های متنوعی چون قرآن، شعر، نقاشی، کاردستی، گالری عکس و... طراحی شده است تا برای کودکان یک سایت جامع و متنوع به شمار آید.

 ارتباط با حرم بعد از زیارت

بسیاری از زائرانی که به حرم مطهر مشرف شده‌اند، تبلیغات «نورالهدی» را در مبادی ورودی صحن‌ها و حرم مطهر دیده‌اند. شبکه مخاطبین نورالهدی یکی از برنامه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی است که قصد دارد ارتباط دوسویه‌ای را با زائران حضرت رضا(ع) در گروه‌های مختلف پس از زیارت نیز برقرار کند.
این واحد که از سال 1382 فعالیت خود را آغاز کرده است، اکنون پس از گذشت حدود 15 سال در سه گروه کودک، نوجوان و جوان مخاطبان ویژه خود را دارد.
شما هم اگر دوست دارید که به صورت رایگان به خانواده بزرگ نورالهدی بپیوندید می‌توانید علاوه بر مراجعه حضوری به بخش نورالهدی در باب الهادی حرم امام رضا(ع)، سری به سایت معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی زده و وارد بخش ثبت‌نام نورالهدی شده و با پر کردن مشخصات عضو این خانواده بزرگ شوید. از جمله مزایایی که برای اعضای نورالهدی در نظر گرفته شده است می‌توان به ارسال رایگان کتاب و محصولات فرهنگی ویژه کودکان، برگزاری مسابقات فرهنگی، قرعه کشی و اهدای جوایز، ارسال محصولات فرهنگی چند رسانه‌ای، برگزاری نمایشگاه از آثار مخاطبان نورالهدی در قالب‌های متنوع نقاشی، دلنوشته، عکس، داستان و... اشاره کرد.
 
 کتاب و کودک

آستان قدس رضوی علاوه بر تدارک برنامه‌های مختلف فرهنگی- تبلیغی برای کودکان در حوزه تولید کتاب و محصولات فرهنگی برای این گروه سنی نیز اهتمام ویژه‌ای داشته است به طوری که انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) بیش از 2000 عنوان کتاب را با عنوان «کتاب پروانه» روانه بازار نشر کرده است.
ساده‌نویسی و درست‌نویسی، تأکید بر جنبه‎های هنری آثار، تصویرگری‎های مناسب، ژرفابخشی به باورهای دینی و... از دغدغه‎های اصلی به‎نشر برای تولید و چاپ کتاب‌های پروانه است.

 سوغاتی کودکانه

یکی از مواردی که بسیاری از بچه‌ها در سنین خردسالی دوست دارند، گرفتن هدیه از دست بزرگ‌ترهاست، اما این روزها خانواده‌ها برای خرید هدیه و سوغاتی برای کودکان با بازاری از محصولات غیرفرهنگی روبه‌رو هستند.
«مرغک» عنوان بسته سوغاتی است که آستان قدس رضوی به عنوان سوغاتی مناسب برای کودکان پیش‌دبستانی تهیه کرده و شامل کارت قصه‌گویی، جاکلیدی، عروسک‌های انگشتی متنوع و پوستر اندازه‌گیری قد است که بسیار مورد استقبال کودکان در این سن قرار گرفته است.

 شهربازی در کنار حرم

یکی دیگر از برنامه‌های آستان قدس رضوی برای کودکان زائر و مجاور راه اندازی شهربازی معارفی در ورودی باب الجواد(ع) و پارکینگ شماره یک حرم بود.
برپایی این شهربازی در نزدیک‌ترین مکان به حرم مطهر رضوی حرکت ارزشمندی بود که با رضایت 100 درصدی زائران و مجاوران همراه بوده است.

در ابتدا این شهربازی به صورت رایگان به ارائه خدمات می‌پرداخت اما به منظور تأمین بخش کوچکی از هزینه‌های مؤسسه فرهنگی تبیان که با بهره‌مندی از نیروهای جهادی و خودجوش این مجموعه را ایجاد کرده بودند، تصمیم بر آن شد تا هزینه اندکی دریافت شود. مدارس مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر نیز به صورت رایگان در این شهربازی معارفی پذیرش می‌شوند.

شهربازی با طراحی‌های شاد و زیبا در فضای بازی‌ها و نوآورانه در انواع بازی و وسایل آن، توانسته محیطی جذاب برای کودکان ایجاد کند. این شهربازی دارای بازی‌هایی برای چهار رده سنی خردسال 3 تا6 سال، کودک الف از 7 تا 9 سال، کودک ب از 9 تا 12 سال و نوجوان 13 تا 17 سال است که با توجه به توانایی هر سن، بازی‌ها و مفاهیم مرتبط جهت آموزش طراحی شده است. عموم کودکانی که به همراه خانواده به حرم مطهر مشرف می‌شوند می‌توانند با حضور در شهربازی معارفی در کنار زیارت از یک فضای مفرح هم استفاده کنند و خاطره زیارت خود را برای همیشه در ذهن شان ماندگار نمایند.

 پاتوق کودکانه

یکی از مکان‌هایی که چند سالی است پاتوقی برای کودکان شده است، مجتمع امام خمینی(ره) مشهد است که در طول سال با برنامه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی خود میزبان کودکان و نوجوانان است.

در بخش آموزش، این مجتمع با برگزاری بیش از 20 عنوان کلاس در رشته‌های مختلف اعم از خوشنویسی،‌ نقاشی، نگارگری، ‌معرق، نویسندگی، ‌تئاتر،‌ عروسک سازی، ‌کامپیوتر و... هر ساله بیش از 2000 هنرجو را پذیرا می‌باشد.

یکی از فعالیت‌های اصلی مجتمع امام خمینی(ره) تولید و ارائه آثار نمایشی عروسکی و صحنه‌ای ویژه کودک و نوجوان با رویکرد دینی و ارزشی است که نقش مؤثری در انتقال مفاهیم مورد نظر در گستره عظیمی از مخاطبان بویژه دانش‌آموزان ایفا می‌کند.

 آموزش مفاهیم دینی به کودکان

یکی دیگر از برنامه‌های آستان قدس رضوی برای کودکان که بیش از دو دهه از فعالیت آن می‌گذرد ایجاد واحدهای مهدالرضا(ع) برای کودکان در همه استان‌های کشور است.
در سال تحصیلی جدید مهدالرضا(ع) میزبان بیش از ۱۸ هزار نونهال قرآن‌آموز بود و این نوآموزان در پایان دوره نه تنها در مدت کوتاه موفق به خواندن حروف الفبا و حتی قرآن می‌شوند بلکه آموزه‌های دیگر پیش دبستانی را نیز طی این مدت می‌آموزند.

علاوه بر واحدهای مهدالرضا(ع) در سطح شهر مشهد و سایر استان‌های کشور، در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی هم مرکزی به عنوان مهدالرضا(ع) برای کودکان وجود دارد و کودکان در مدت 90 دقیقه حضور در این واحد در قالب بازی و سرگرمی با مفاهیم دینی و آداب زیارت آشنا می‌شوند.

علی احمدی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.