مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه برای پزشکان در بحث دارو هر سه ماه یک بار کارنامه ارسال می‌شود، گفت: بیمه سلامت فقط خرید خدمت انجام می‌دهد و اجازه ساخت مراکز درمانی ندارد.

جزئیاتی از خدمات بیمه سلامت برای بهداشت دهان و دندان/ حذف دفترچه در دو مرحله

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، طاهر موهبتی درباره تخصیص بودجه ماهانه به استان‌ها برای پرداخت به ارائه دهندگان خدمت اظهار داشت: هزینه‌های اداره‌های کل استانی به صورت یک جا تخصیص داده نمی‌شود، بلکه 70 درصد بخش دولتی و 60 درصد بخش خصوصی را به استان‌ها واریز می‌کنیم و استان‌ها نیز نباید پول را بیش از 48 ساعت نگه دارند و باید بلافاصله به ارائه دهنده خدمت پرداخت کنند، مگر این‌که ارائه کننده خدمت اسناد لازم را به موقع ارائه نکرده باشد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: در حال حاضر بدهی بیمه سلامت به بخش خصوصی به 6 ماه و در بخش دولتی به ٣ ماه رسیده و پرداختی به داروخانه‌ها نیز به روز است.

موهبتی در پاسخ به سوالی درباره امکان ساخت بیمارستان یا سرمایه گذاری سازمان بیمه سلامت در این بخش با بیان این‌که سازمان بیمه سلامت نمی‌تواند مراکز درمانی بسازد، ادامه داد: بیمه سلامت فقط خرید خدمت انجام می‌دهد و اجازه ساخت مراکز درمانی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره درمان دهان و دندان برای بیمه شدگان روستایی اظهار کرد: در تفاهم‌نامه‌هایی که سازمان بیمه سلامت با وزارت بهداشت برای استقرار خدمات بهداشت دهان و دندان در قالب طرح پزشک خانواده دارد به ازای هر 12 هزار نفر جمعیت یک دندان پزشک در روستاها مستقر شده و خدمات دهان و دندان برای همه دارندگان بیمه روستایی و به خصوص جامعه 6 تا 12 سال در حال ارائه است و برند اصلی خدمات پزشک خانواده در سال گذشته و امسال همین بحث دهان و دندان است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت بهداشت دهان و دندان روستاییان نسبت به جامعه شهری به مراتب بهتر است.

موهبتی در پاسخ به سوالی درباره حذف دفترچه بیمه گفت: حذف دفترچه در دو بخش اتفاق می‌افتد. اول در سرپایی و دوم در بستری است. در بخش بستری در 6 ماه اول سال جاری این کار عملیاتی شد. نکته‌ای که در بحث الکترونیکی شدن خدمات وجود دارد، رسیدگی الکترونیکی به اسناد است که دو ماه پیش به صورت پایلوت در اصفهان آغاز شد و اگر مشکلات آن برطرف شود می‌توانیم در سایر استان‌ها نیز این کار را شروع کنیم.

رییس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت ادامه داد: حذف دفترچه در بخش سرپایی به صورت پایلوت در کرمان اجرا شد و قرار است تا بهمن ماه در تمام بخش‌های ارائه خدمت اعم از مطب‌ها و داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها تحت پوشش این موضوع قرار بگیرند. پیش بینی ما این است که اگر نسخه نویسی الکترونیک را تا بهمن ماه به صورت صد در صد در استان کرمان پوشش بدهیم، می‌توانیم طی یک سال بعد با محوریت کرمان، این کار را در استان‌های دیگر نیز شروع کنیم.

موهبتی در پاسخ به سوالی درباره تعداد پزشکان طرف قرارداد با بیمه سلامت اظهار کرد: همه مراکز درمانی در استان کرمان طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت هستند، به جز چند مورد که به دلایلی قراردادشان از طرف بیمه سلامت لغو شده است. از طرفی همکاری بسیار مناسبی بین بیمه سلامت و ارائه دهندگان خدمت در استان کرمان وجود دارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان این‌که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور مصرف بی رویه دارو است، افزود: مصرف این حجم از دارو در کشور بسیار ضرر دارد و سرانه قلم دارو در هر نسخه 3.5 است. برای پزشکان در بحث دارو هر سه ماه یک بار کارنامه ارسال می‌شود و اگر پزشکی بیش از میانگین و استاندارد، دارو بنویسد با او صحبت می‌کنند و در صورت وجود دلایل علمی این تجویز پذیرفته می‌شود و در غیر این صورت مذاکره می شود تا رعایت کنند؛ البته پزشکان همراهی خوبی در این زمینه دارند.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین علت این کار، حفظ سلامت مردم است. این یک حرکت علمی است. از طرفی راهنماهای بالینی نیز از طرف وزارت بهداشت ابلاغ می‌شود که قصد منطقی کردن رفتارها را دارد. به طور مثال این‌که خانم باردار طی دوران بارداری چند بار باید سونوگرافی کند یا چه دارویی را چه پزشکی می‌تواند تعریف کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.