کارگردان نماهنگ علی‌کوچولو گفت: این کار برای علی حججی ساخته شد که این موضوع به من بسیار الهام داد. شاید اگر علی کوچولوی تنهایی که قرار بود مسیر امید و پیشرفت را به او نشان دهیم، نبود، مسیر کار کاملاً فرق می‌کرد.

«علی کوچولو» امید و پیشرفت را نشان می‌دهد

به گزارش خبرنگار فرهنگی قدس‌آنلاین/ زهره کهندل: لی لی لی لی/ لی لی لی حوضک/ علی کوچولو این مرد کوچک/ علی کوچولو تو قصه‌ها نیست/ مثل من و تو اون دور دورا نیست/ نه قهرمانه نه خیلی ترسو / نه خیلی پر حرف/ نه خیلی کم رو/ خونشون در داره/ در خونشون کلون داره/ حیاط داره/ ایوون داره/ اتاقش طاقچه داره حیاطش باغچه داره/ باغچه‌ای داره گل گلی/ کنار حوضش بلبلی/ لای لای لای

یادآوری این آهنگ، حسی جانانه و دلچسب را به دهه شصتی‌ها می‌دهد، حالا ساخت نماهنگ «علی کوچولو» که با الهام از برنامه خاطره انگیز دهه ۶۰ با همین نام ساخته شده، این حس لذت بخش را برای کودکان امروز هم ایجاد می‌کند. این نماهنگ براساس آهنگ ماندگار بابک بیات، با تنظیم محمدصالح بندگار و با صدای ستوده حقانی تولید و توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی «مأوا» به ساحت همه فرزندان خردسال شهدای انقلاب اسلامی، از سال‌های دفاع مقدس تا شهدای هسته‌ای و شهدای مدافع حرم پیشکش شده است. نماهنگ «علی کوچولو» در آستانه سالروز شهادت شهید محسن حججی به علی حججی، فرزند خردسال این شهید تقدیم شد. با «حامد حیدری» کارگردان نسخه جدید نماهنگ «علی کوچولو» درباره جزئیات ساخت آن و بهره گیری از ظرفیت‌های دهه شصت برای بازنمایی و بازسازی مفاهیم ارزشی و انقلابی گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید: 

قدس‌آنلاین: درباره چگونگی شکل‌گیری ایده و ساخت این نماهنگ توضیح می‌دهید؟

حامد حیدری: این نماهنگ به سفارش مرکز آوای انقلاب اسلامی بود که شعر آن در مرکز مأوا انتخاب شد. موزیک را به ما دادند و قرار شد براساس خلاقیت کار را جلو ببریم. تلاش ما در بازسازی بر این بود که اساس را بر پیشرفت بگذاریم. اینکه علی کوچولو دوران کودکی را سپری می‌کند و بزرگ می‌شود و در زمینه تحصیلات، کار و دانش پیشرفت و ترقی کرده و در نهایت به درد کشور بخورد. علی کوچولو قرار است این اتفاقات را رقم بزند.

قدس‌آنلاین: سناریوی کار را چطور نوشتید؟

حامد حیدری: بیشتر کارهای من حس رو به جلویی دارد و سعی می‌کنم مفاهیم موفقیت و پیشرفت را در کارهایم داشته باشم. این کار برای کودک و نوجوان بود؛ بنابراین می‌خواستم که مخاطب، پیشرفت و موفقیت علی کوچولو را ببیند و جانمایی این مفاهیم در محتوای آن برایم بسیار اهمیت داشت. طرح اولیه و داستان بر این اساس بود و ما تلاش کردیم که تصویرگری را مطابق با شعر انجام دهیم.

 قدس‌آنلاین: چقدر تلاش کردید تغییر شعر علی کوچولو که برای بسیاری از دهه شصتی‌ها خاطره ساز است، منجر به این نشود که بگویند کار بدتر شده است؟

حامد حیدری: ببینید، دهه شصتی‌ها بیشتر با موزیک کار ارتباط برقرار کرده بودند و وقتی به گوششان می‌خورد خیلی به تصویر پایبند نبودند. الان هم حس نوستالژیک با ورود صدا برای همان دهه شصتی‌ها شکل می‌گیرد، ولی بچه‌های امروز بیشتر درگیر تصویر هستند و ما هدفمان را روی بچه‌های امروز گذاشتیم. این شعر برای بچه‌های امروز نوستالژیک نبود و ما باید تلاش می‌کردیم تصویری ایجاد کنیم که برای بچه‌ها جذاب باشد. رشد این کودک و بالا رفتنش هم به این دلیل بود که ما همان مسیر پیشرفت را ترسیم کردیم. کودک داخل نماهنگ را هم از میان گزینه‌هایی انتخاب کردیم که جثه‌شان برایمان خیلی اهمیت داشت. مثلاً یا کوچک‌تر بودند و یا بزرگ تر. خوشبختانه این کودک بسیار حرف گوش کن بود و با وجود سختی‌های بسیاری که فریم به فریم کار داشت، حوصله به خرج می‌داد و با حوصله با ما همراهی می‌کرد.

قدس‌آنلاین: ساخت این مجموعه چقدر زمان برد و چطور بود؟
حامد حیدری: حدود ۹ ماه برای ساخت این نماهنگ زمان صرف کردیم چون کار سنگینی بود و کار باید فریم به فریم انجام می‌شد. ضمن اینکه باید هماهنگی‌هایی هم با فرودگاه و آشیانه برقرار می‌کردیم که کار را طولانی کرد. 

قدس‌آنلاین: از این نماهنگ در فضای مجازی، استقبال خوبی شده، فکر می‌کنید که دلیل این دیده شدن چه بود؟

حامد حیدری: به نظرم بخشی به خاطر حس نوستالژیکی بود که دهه شصتی‌ها با موسیقی آن داشتند و بخشی هم شاید به خاطر تکنیک کار باشد که از عنصر جذاب انیمیشن سازی استفاده شده بود اما به نظرم دلیل اصلی استقبال از آن به خاطر نوستالژیک بودنش است. 

قدس‌آنلاین: در تغییر محتوای شعر این نگرانی را داشتید که مخاطب آن را پس نزند؟

حامد حیدری: ما مخاطبان را قشر کودک و نوجوان امروزی در نظر گرفتیم و آن‌ها درباره نسخه اصلی علی کوچولو الگوی ذهنی قبلی نداشتند و با یک دید تازه وارد می‌شدند. نیازی نبود که فکر کنیم که آیا این کار مثل نسخه اولیه علی کوچولو می‌شود یا نه چون مخاطب ما، بار اولش بود که کار را می‌دید و ذهنیتی از نمونه دهه شصتی آن نداشت.

قدس‌آنلاین: بازخوردها چطور بوده است؟

حامد حیدری:خیلی در جریان بازخوردها نبودم و پخش کار هم از طریق دوستان به من اطلاع رسانی شد، اما آنچه از بازخوردهای کار شنیدم، خوب بوده است. جالب اینکه برخی پدر و مادرها می‌گفتند که بچه هایشان با این کار همخوانی می‌کردند و پای آن نشسته بودند. اینکه بچه‌ها شعر را تکرار می‌کردند و با کار همخوانی داشتند برایم بسیار ارزشمند است. 

قدس‌آنلاین: به نظر شما، برنامه‌های کودک و نوجوان دهه شصت چه ظرفیت‌های دیگری برای بازسازی دارد که می‌توان از آن بهره برد؟

حامد حیدری: آنچه در برنامه‌های کودک و نوجوان دهه شصت، موج می‌زد، سادگی بود، آن زمان همه چیز ساده بود، از برنامه‌های کودک گرفته تا رفتارهایی که خانواده‌ها با فرزندانشان داشتند، اما هرچه جلو آمدیم آپشن‌ها بیشتر شد، به نظرم اگر بتوانیم این سادگی را به برنامه‌ها تزریق کنیم، روی تربیت نسل جدید اثرگذار است. برای مثال برنامه‌های نوستالژیکی همچون «هادی و هدی» یا «خونه مادربزرگه» که دارای مفاهیم اخلاقی و انسانی هستند، ظرفیت‌های خوبی برای بازسازی دارند.

قدس‌آنلاین: به این فکر کردید که یک مجموعه داستانی از نماهنگ علی کوچولو بسازید؟

حامد حیدری: به نظرم کار باید در همین قالب بماند مگر اینکه رویکرد جدیدی برای آن تعریف شود، پیشنهاد سریالی شدن این کار به من داده شد، اما باید رویکرد آن عوض شود و در ژانر و نوع دیگری قراربگیرد. این تغییر رویکرد، ضرورت دارد چون بازخوردهای این کار به خاطر نوستالژیک بودن آن است و نمی‌توان آن را به همه قسمت‌ها تعمیم داد، ولی اگر قالب جدید، فضاها و اتفاقات جدیدی برای آن تعریف شود، بهتر خواهد بود.

قدس‌آنلاین: به نظر شما کودک و نوجوان امروز با کدام نوع تصویری ارتباط بهتری برقرار می‌کنند؟

حامد حیدری: انیمیشن، قالب جذاب و اثرگذاری برای بچه‌هاست چون تا بی‌نهایت فانتری می‌توان برایش خلق کرد و این سبب می‌شود که خلاقیت و تفکر بچه‌ها بیشتر شود؛ بنابراین می‌توانیم اهدافمان را با علایق بچه‌ها، همسو کنیم.

قدس‌آنلاین: درباره بازسازی آهنگ کار هم توضیح می‌دهید؟

حامد حیدری: بازسازی آهنگ توسط مدیر تولید صوت مأوا انجام شد، کل کار برعهده آن‌ها بود و نسخه فاینال به ما رسید. در این کار تلاش شد که خواننده به کار اصلی نزدیک باشد که چنین هم شد.

قدس‌آنلاین: اینکه کار برای علی کوچولو فرزند شهید حججی ساخته می‌شد، به شما کمک کرد؟

حامد حیدری: بسیار زیاد، کار توسط مأوا برای علی حججی ساخته شد که این موضوع به من بسیار الهام داد. شاید اگر علی کوچولوی تنهایی که قرار بود مسیر امید و پیشرفت را به او نشان دهیم، نبود، مسیر کار کاملاً فرق می‌کرد. سعی ما بر این بود که مفاهیم عمیق و ارزشی همچون امید، پیشرفت، اتحاد و تلاش را برای بچه‌های امروز نشان دهیم چرا که یادگیری این مفاهیم بنیادین بسیار اهمیت دارد و در آینده آن‌ها و کشور اثرگذار است.

قدس‌آنلاین: درباره آخرین کارتان هم توضیح می‌دهید؟

حامد حیدری: نماهنگی درباره زورخانه و اتحاد ملی را در حال ساخت دارم که قرار است تلفیقی از عروسک و انیمیشن باشد. برای این کار از ابتدای تابستان در حال کار هستیم، دو ماه هم روی فیلمنامه آن کار کردیم و پیش بینی می‌شود تولید آن، دو ماه طول بکشد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.