عدم دیدار رئیس‌جمهور مصر و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، سوالاتی درباره روابط دو طرف مطرح ساخته است.

چرایی عدم دیدار عباس و السیسی در نیویورک

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر با وجود دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار نکرد که این موضوع سوالاتی درباره اینکه آیا روابط مصر و تشکیلات خودگردان متشنج شده یا خیر، مطرح ساخته است.

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» با اعلام این مطلب افزود که تلویزیون نیمه رسمی رژیم صهیونیستی «کان» به نقل از یک مسئول عالی‌رتبه تشکیلات خودگردان فلسطین در پاسخ به سوال فوق‌الذکر گزارش داد که «برنامه‌ها و ملاقات‌های عباس در نشست سازمان ملل واقعا شلوغ بود و برنامه کاری وی اجازه دیدار با السیسی را نداد.»

این منبع فلسطینی وجود هر گونه تنش در روابط بین عباس و السیسی را تکذیب کرد.

وی افزود که روابط بین السیسی و عباس در سطح خوبی قرار دارد و هیچ شک و شبهه‌ای درباره آن نیست و مصر از جمله کشورهای عربی است که بیشترین حمایت را از آرمان فلسطین به عمل آورده و همچنان به این حمایت ادامه می‌دهد.

تلویزیون نیمه رسمی رژیم صهیونیستی همچنین از مکالمه تلفنی تنش‌آفرین بین السیسی و عباس در حدود یک ماه پیش خبر داد و اشاره کرد که دو طرف در این تماس تلفنی درباره تحریم‌های تحمیلی تشکیلات خودگردان علیه نوار غزه گفت‌وگو کردند.

مخالفت عباس با لغو تحریم‌های غزه

برخی منابع فلسطینی در رام‌الله که محتوای این مکالمه تلفنی را به تلویزیون رژیم صهیونیستی درز داده‌اند، گفتند که عباس بشدت با درخواست السیسی مبنی بر لغو تحریم‌های تحمیلی این تشکیلات بر نوار غزه مخالفت کرد در حالی که السیسی تأکید کرد که این تحریم‌ها و تحریم‌های دیگر تشکیلات خودگردان علیه غزه می‌تواند آسیب‌هایی را به امنیت ملی مصر به خصوص در شبه‌جزیره سیناء وارد کند.

طبق این گزارش، عباس در پاسخ به این درخواست السیسی گفته بود که «آنچه به امنیت ملی مصر لطمه می‌زند بنده و تشکیلات خودگردان و حتی تصمیمات اتخاذ شده علیه نوار عزه نیستیم بلکه آن چیزی که برای امنیت ملی مصر خطرآفرین است، تشکیل دولت (اخوان المسلمین) در نوار غزه است».

منابع فلسطینی گفتند که السیسی به این اتهامات عباس پاسخ نداد و ترجیح داد که سکوت کند.

تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داد که با وجود مکالمه تلفنی متشنج بین السیسی و عباس اما روابط دو طرف همچنان روابط خوبی است.

یک منبع آگاه فلسطینی نیز که به نام وی اشاره‌ای نشده است، گفت که دو طرف فلسطینی و مصری تفاهم کامل درباره همه مسائل دارند و مصری‌ها همچنان به استمرار تلاش‌ها برای تحقق آشتی بین فتح و حماس پایبند هستند.

در همین ارتباط «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز اخیرا تأکید کرد که محمود عباس سعی دارد تلاش‌های مربوط به دستیابی به آتش‌بس بین اسرائیل و حماس در غزه را ناکام گذارد.

او گفته بود که عباس به دلیل اختلافات داخلی با حماس، در تلاش است تا اسرائیل را به سمت رویارویی نظامی جدید با حماس در نوار غزه سوق دهد.

لیبرمن همچنین اظهار داشت که عباس به این درک رسیده است که فروپاشی حماس با توسل به زور ممکن نیست و لذا با هر گونه آشتی با حماس مخالفت می‌کند و از اسرائیل می‌خواهد که به نیابت از او به جنگ با حماس بروند.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد که این رژیم به دنبال جنگ علیه غزه نیست اما چناچه آرامش در مرز نوار غزه نقض شود، اسرائیل این بار پاسخ سختی به آن خواهد داد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.