مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی نتایج نخستین مطالعه خود درباره تأثیر مخرب گرم شدن دمای هوا در جهان را منتشر کرد.

چه شهرهایی در صورت گرم‌تر شدن زمین زیر آب خواهند رفت؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) امروز نتایج نخستین مطالعه خود درباره تأثیر مخرب گرم شدن ۱,۵ درجه‌ای دمای هوا در جهان را منتشر و اعلام کرد اگر زمین ۳ تا ۴ درجه گرمتر شود، لندن، سیدنی، شانگ‌های و ریو دوژانیرو زیر آب خواهند رفت.

به گفته این گروه کارشناسی، اگر همه کشورهای جهان می‌خواهند گرم شدن آب و هوا و نتایج مخرب آن را محدود به همین ۱,۵ درجه کنند، باید در خصوص "تحولات سریع و بی سابقه" متعهد شوند.

در این گزارش آمده است: اگر زمین ۳ تا ۴ درجه گرمتر شود، لندن، سیدنی، شانگ‌های و ریو دوژانیرو زیر آب خواهند رفت. کارشناسان تغییرات اقلیمی می‌گویند معکوس کردن منحنی افزایش دمای هوا موضوعی است که فوریت دارد.

کریستوف کاسو، کارشناس فرانسوی تغییرات اقلیمی گفت: "۴۰ سال است که هشدارهای زیادی در این باره داده شده است، اما اکنون سطح هشدار به درجه قرمز رسیده است و دیگر نمی‌توان صبر کرد."

متخصصان برجسته درباره تغییرات اقلیمی برای نخستین بار در کره جنوبی گرد هم آمدند و دو سناریوی ممکن را ترسیم کردند. سناریوی اول افزایش یک و نیم درجه‌ای دمای هوا و سناریوی دوم افزایش دو درجه‌ای را برای سال ۲۱۰۰ میلادی ترسیم کرد. اگر دمای هوا ۱,۵ درجه گرمتر شود، سطح آب اقیانوس‌ها ۴۸ سانتی متر بالاتر خواهد آمد و بر زندگی ۴۶ میلیون نفر تأثیر منفی خواهد گذاشت. اگر دمای هوا ۲ درجه گرمتر شود، سطح آب اقیانوس‌ها ۵۶ سانتی متر بالاتر خواهد آمد و بر زندگی ۴۹ میلیون نفر تأثیر منفی خواهد گذاشت.

گرم شدن زمین بر گونه‌های گیاهی و جانوری نیز تأثیر بسیار منفی خواهد گذاشت. اگر زمین ۲ درجه گرمتر شود، تأثیرات مخرب آن بر گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار شدیدتر خواهد بود. ۱۸ درصد حشرات، ۱۶ درصد گیاهان و ۸ درصد مهره داران نابود خواهند شد. با این حال برای واکنش به این موضوع خیلی هم دیر نشده است.

پی یر کانه، مسئول برنامه اقلیمی فرانسه در بنیاد جهانی طبیعت (WWF)، بزرگترین سازمان مردم نهاد بین‌المللی در زمینه حفاظت از محیط زیست گفت: "ما راه حل‌هایی داریم. از جمله این راه حل‌ها جایگزین کردن برق به جای نفت و انرژی‌های تجدید پذیر به جای کربن است. راه حل دیگر این است که برای حفاظت از جنگل‌ها باید در مصرف انرژی صرف جویی کرد."

هدف از این گزارش ارائه نقشه راه برای کشورها به منظور کاهش تأثیرات گرم شدن آب وهواست. 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.