خلیل الله کاظمی گفت: اگر بدون دریافت پول پیاده روها به کسبه واگذار شود، نمی توان بر آنها نظارت کافی را انجام داد؛ کنترل افرادی که از پیاده روها و فضای شهری مطابق آیین نامه استفاده کنند هزینه بر است و باید هزینه آن را تامین کنیم.

"اجاره پیاده‌روها" برای ایجاد "فضای شاد"/آسیب‌های احتمالی اجاره دادن پیاده‌رو ربطی به شهرداری ندارد/چکارکنم که برخی عابران پول ندارند بستنی و پیتزا بخورند؟

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس قوانین شهرنشینی شما حق فروش یک جفت جوراب یا دمپایی در پیاده روهای شهر را ندارید.براساس همین قانون هم هست که گاه و بیگاه شاهد اخبار وتصاویری جالب وگاه دردناک از برخورد ماموران سدمعبرشهرداری با دستفروشها هستیم . اما مدتی است که بعضی از کسبه شهری می توانند در پیاده رو هم کسب و کار نمایند. این کار بر اساس " آیین‌نامه ساماندهی بهره‌برداری اصناف از پیاده‌روها و فضاهای شهری " که چندی پیش به تصویب شورای شهر مشهد رسید، در این شهر قانونی و بلامانع شد. درواقع برای اینکه تخلف سابق را بخواهید قانونی انجام دهید باید پولش را بپردازید. در این رابطه قدس آنلاین، با خلیل الله کاظمی، معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت و گویی انجام داده است که در ذیل می‌خوانید:

قدس آنلاین: مدتی است که مردم در تماس با ما می پرسند که ماجرای اجاره پیاده روهای شهر چیست؟

کاظمی: در پاسخ به درخواست صنوف مختلف مبنی بر استفاده آنها از پیاده رو مقابل مغازه، با مصوبه شورای شهر می توانیم در فصول مختلف سال و در برخی از پیاده روها و نقاط سطح شهر که معذوریت و مشکل برای شهروندان پیش نمی آورد و شرایط مد نظر را دارند، با درخواست کسبه موافقت کرده و پیاده رو را طبق ضوابطی مشخص به آنها اجاره دهیم.

فلسفه اجاره پیاده روهای سطح شهر به برخی اصناف، این است که بتوانیم فضایی شادتر از گذشته را در شهر ایجاد کنیم.

قدس آنلاین: میزان اجاره بهای استفاده از پیاده رو برچه اساس تعیین شده است؟

کاظمی: میزان اجاره بها بر اساس دستورالعمل هایی مشخص شده که دارای قسمت های متغیر است. ابعاد مورد اجاره و ضریب منطقه شهری از مهمترین فاکتورهای متغیری هستند که در این فرمول لحاظ می شوند. همچنین مدت زمان اجاره هم متغیر است و بنا به دلخواه کسبه می تواند سالانه یا کمتر از آن باشد.

قدس آنلاین: مجوزی که برای برخی اصناف صادر می شود، سودی برای مغازه دار و سودی برای شهرداری دارد . دراین میان چه فایده ای برای مردم مشهد دارد که از معابرشان کم شده است ؟

کاظمی: از فواید اجرای مصوبه اجاره پیاده روها، این است که مناطق مختلف شهر زیباتر از قبل خواهند شد. کسبه موظف هستند که اقداماتی برای زیباسازی مکان مورد نظر انجام دهند و طرح های آنها باید همراه با تایید ناظران ما باشد. از جمله این اقدامات می توان به نورپردازی یا ایجاد باغچه های کوچک و تهیه گل و گلدان برای آن محل اشاره کرد و درنتیجه فضای شهر زیباتر خواهد شد.  

همچنین خانواده ها فضای متنوع تر و شادتری را نسبت به فضای سربسته داخل مغازه تجربه خواهند کرد. البته تاکید می کنم که این کار نباید هیچ گونه ممانعتی برای دیگر شهروندان داشته باشد. به عنوان مثال ما از طرف کسبه در خیابانهای امام رضا (ع) و دانشگاه هم درخواست هایی را داشتیم اما با آن مخالفت کردیم.

قدس آنلاین: اگر اجاره پیاده رو به کسبه چنین موهبت و مزایایی دارد، چرا شهرداری در قبال آن از کسبه پول دریافت می کند. زیباسازی شهری از وظایف شهرداری است. حال اگر کسی بخواهد در این امر به شهرداری کمک کند باید پول بپردازد؟

کاظمی: هر کاری باید یک ساختار و انسجامی داشته باشد. اگر بدون دریافت مبلغی این مجوز صادر شود نمی توان برکسبه نظارت کافی را انجام داد؛ کنترل افرادی که از پیاده روها و فضای شهری مطابق آیین نامه استفاده کنند هزینه بر است و باید هزینه آن را تامین کنیم.

اکنون مجبور هستیم که دو نیرو از شهرداری و یک نفر از پرسنل نیروی انتظامی را در هر اکیپ داشته باشیم؛ هزینه آنها از دریافت اجاره بها از کسبه تامین می شود؛ این درآمد در هیچ قسمت دیگری از شهرداری مصرف نمی شود و تماما در امور نظارت بر کسبه شهر مصرف می شود.

قدس آنلاین: گاهی مشاهده می شود یکسری رفتارهای سوء و زننده توسط مشتریان در پیاده روها و در مقابل رهگذران رخ می دهد. به عنوان مثال دیده شده که دو خانم جوان با ظاهری بسیار نامناسب روی نیمکت های مغازه ای در پیاده رو نشسته و سیگار کشیده اند. در این مواقع تکلیف چیست؟

کاظمی: رعایت مسایل اجتماعی و آداب و رسوم اخلاقی به عهده مشتریان و فروشندگان است. اگر هر گونه منکر یا فسادی در محل کسب پیش بیاید، باید همان واحد صنفی پاسخ گو باشد. ممکن است که با صدور مجوز استفاده از پیاده رو های شهری توسط برخی اصناف بستری برای بروز ناهنجاری های اجتماعی و یکسری منکرها رخ دهد، اما شهرداری نمی تواند در این زمینه وارد شود. در واقع صدور مجوز با شهرداری است و رعایت مسایل اجتماعی و برخورد با خاطیان به عهده کسبه و نیروی انتظامی است.

قدس آنلاین: زمانی که مشتریان در حال صرف غذا یا تنقلات در پیاده رو هستند و افراد ناتوان از لحاظ مالی و گرسنه به اجبار باید از کنار آنها با زن و فرزندان خود عبور کنند چه باید کرد؟

کاظمی: تمام مشکلات را نباید به این موضوع مربوط کرد. زمانی که افراد برخوردار در حال صرف غذا و تنقلات هستند و افراد دیگر در حال تماشای آنها، من چه کاری می توانم انجام دهم؟ مهم رضایت مغازه داران مجری طرح و بیشتر شهروندان از اجرای این مصوبه است و برای نارضایتی دیگران راه چاره ای نیست.

گروهی از مردم و فروشنده ها از ما درخواست داشتند که از فضای پیاده روها استفاده کنند و به همین دلیل قانونی مصوب شده و آن را اجرا می کنیم. قبول دارم که معضلاتی را در اجرای این مصوبه خواهیم داشت اما به خاطر اکثریت مردم این طرح را اجرا می کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.