پیش‌دبستانی‌ها در سراسر کشور "آموزش‌های محیط زیستی" فرا می‌گیرند؛ آموزش‌های ارائه شده، غیرمستقیم و کاملاً مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی خواهد بود.

ارائه آموزش‌های محیط زیستی به پیش‌دبستانی‌ها در سراسر کشور

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، مراحل تدوین بسته آموزشی پیش‌دبستان در روز 15 مهر ماه مقارن با روز کودک و محیط زیست، برای رؤسای آموزش و پژوهش ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌های سراسر کشور تشریح شد.

در افتتاحیه کارگاه تبیین اولین آموزش های بنیادی و هماهنگ محیط زیستی  که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، آرش یوسفی، مدیرکل دفتر آموزش محیط زیست با اشاره به اینکه عملکرد ادارات کل استانی در حوزه آموزشی در نهایت به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست منجر خواهد شد، تفویض اختیارات از طرف رییس سازمان را فرصتی مغتنم برای انجام برنامه‌های آموزشی بر مبنای نیاز هر استان دانست و ابراز امیدواری کرد تا با مشارکت همکاران استانی می‌توان برنامه‌های متنوعی برای آموزش و فرهنگ‌سازی همه اقشار جامعه تنظیم و اجرا کرد.

در ادامه، نجم‌السادات موسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مجری تهیه بسته آموزش محیط زیست ویژه مربیان کودکان پیش‌دبستان و خانواده‌های آنها، با بیان اینکه مسایل محیط زیستی، بزرگترین چالش قرن 21 است؛ افزود: امروز کشور ایران با معضلات فراوانی در محیط زیست روبرو است که با بررسی های انجام شده، مشکلی از بابت قوانین بالادستی برای حفاظت از محیط زیست و برنامه‌های توسعه پنج‌ساله کشور در این خصوص وجود ندارد.

وی گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده، فقدان آگاهی لازم و ضعف فرهنگی در زمینه ارتباطات شهروندان با محیط زیست جزو اصلی‌ترین مشکلات برای فرهنگ‌سازی محیط زیستی بشمار می‌رود.

موسوی با اشاره به نظرسنجی از دانشجویان و مربیان پیش‌دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و همچنین همکاری اساتید رشته‌های مختلف دانشگاهی در خصوص تدوین بسته آموزشی محیط زیستی برای کودکان پیش دبستان، هدف نهایی از ایجاد این بسته آموزشی را تربیت نسلی آگاه، مسئول و دوستدار محیط زیست دانست و گفت: بسته آموزشی تهیه شده، شامل 5 عنوان کتاب است که سه عنوان از آنها مرجع بوده و دو عنوان دیگر برای آموزش و پرورش تهیه شده است.

وی ادامه داد: بسته مرجع آموزش محیط زیست در چهار منطقه آموزش و پرورش شهر تهران طی چندین کارگاه توانمندسازی برای مربیان به صورت پایلوت به اجرا درآمده و آزمون مقایسه‌ای دانش، نگرش و مهارت محیط زیستی مربیان در قبل و بعد از آموزش‌ها، بیانگر اثرگذاری مطلوب محتوی تهیه شده است.

موسوی با تبیین ساختار محتوی تهیه شده بسته آموزش پیش‌دبستان، آموزش‌های ارائه شده را غیرمستقیم و کاملاً مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی برشمرد و افزود: در این بسته‌ها مفاهیم در قالب بازی، شادی و تفکر به کودکان ارایه می‌شود و تلاش شده تا ضمن اینکه هیچگونه رقابت فردی و مسابقه‌ای بین کودکان وجود نداشته باشد از پتانسیل خانواده‌ها نیز نهایت استفاده برده شود.

وی گفت: در این بسته آموزشی 6 چالش مهم محیط زیستی شامل آب، پسماند، تغذیه سالم، هوای پاک، مصرف متعادل و انرژی به صورت فعالیت‌های روزانه تبیین شده است که مربی هر روز با کودکان آنها را تمرین می‌کند و 11 واحد یادگیری در خصوص مفاهیم مهم محیط زیستی است که توسط فعالیت‌های خلاقانه طراحی شده است و مربیان آنها را  طی ترم‌های آموزشی در فرایند یادگیری کودکان با مشارکت خانواده‌ها پیش می‌برند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.