گیلان- محمدرضا نازک کار گفت: بدنبال بارش شدید باران و وقوع سیلاب ۵۷ دستگاه پل و آب‌رو در استان بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

۵۷ دستگاه پُل و آب‌رو در گیلان بین۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شد

به گزارش قدس آنلاین ، محمدرضا نازک کار مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای گیلان در جلسه بررسی ابعاد سیلاب گیلان با حضور محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: از بدو شروع سیل ۴۷۰ نیروی راهدار در قالب گروه های راهداری و با ۲۴۵ ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین وارد عمل شدند.

وی تصریح کرد: براثر وقوع سیلاب ۳۳ محور مسدود شد که ظرف ۲۴ ساعت به ۱۸ محور رسید و اکنون فقط سه محور به طور کامل درحوزه رضوانشهر، تالش و بخش کوچکی املش و رودسرمسدود است .

وی با اشاره به ضرورت نوسازی ماشین آلات و حفظ ماشین آلات موجود خاطر نشان کرد: در این سیلاب بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان به حوزه راهداری خسارت وارد شده است.

محبعلی رنج ور مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب روستایی گیلان نیز گفت: با قطع آب خانوارهای روستایی نیروهای این شرکت بلافاصله ضمن تلاش برای وصل مجدد آب شرب آنها ، با تانکر و توزیع بسته های آب شرب به مردم این مناطق آبرسانی کردند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵۰ خانوار در شهرستان فومن هنوز آب ندارند که اهتمام داریم آب شرب آنها نیز هر چه سریعتر وصل شود.

وی با اشاره به اینکه در این سیلاب بیش از هشت میلیارد تومان به تاسیسات شبکه آبرسانی گیلان خسارت وارد شده ، افزود: خدمات ارائه شده به صورت موقت است و برای پیشگیری از آسیب در حوادث آینده برای ارائه خدمات پایدار نیاز به اعتبار داریم.

حسین اکبر مدیرعامل شرکت گاز گیلان نیز گفت: از یکهزار و ۴۱۲ خانواری که گازشان بدلیل ایمنی و جلوگیری از خطرات احتمالی قطع شده بود ، در مجموع ۱۰۸ خانوار هنوز گازشان وصل نشده است.

وی خسارت براورد شده به تاسیسات شرکت گاز استان را افزون بر یک و نیم میلیارد تومان عنوان و درخواست کرد بدلیل نداشتن اعتبارات استانی برای جبران خسارت های وارده به تاسیسات این شرکت ، دز زمینه اختصاص اعتبار به آنها مساعدت شود.

جمشید طالبی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان نیز گفت: سیلاب هفته قبل حدود یک میلیارد تومان به شبکه برق استان خسارت وارد کرد اما در این سیلاب بیش از شش میلیارد تومان به تاسیسات این شرکت خسارت وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای استاندارد سازی و بازسازی و اقدامات پیشگیرانه نیاز به اعتبارات بیشتری داریم .

وی با بیان اینکه از سال ۸۳ تغییر اقلیم در استان مشهود بوده ، تصریح کرد: از سال ۸۳ تا پایان سال ۹۵ ، ۹۷ میلیارد تومان به شبکه های برق خسارت وارد شده که فقط حدود سه میلیارد تومان به ما پرداخت شده است.

کاظم لطفی مدیرعامل آب منطقه ای گیلان نیز با اشاره به وقوع دو سیل ظرف یکهفته در استان گفت: سیل اول در غرب استان و سیل دوم در همه استان بوقوع پیوست .

وی گفت: در سیل اخیر ۷۰ درصد از یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر انهاری که لایروبی کردیم، پر شد.

وی با اشاره به نقش سدها در جلوگیری از تخریب های بیشتر در استان خواستار اختصاص اعتبارات لازم برای سرانجام رساندن ۱۰ سد لاستیکی استان شد.

لطفی با بیان اینکه ترمیم سر دهنه ها و احداث سدلاستیکی اولویت ما است گفت: در مجموع جبران خسارت های وارد شده نیامند ۲۷۰ میلیارد تومان هستیم.
رئیس سازمان چای کشور نیز گفت: مناطق سیل زده در استان عمدتا مناطق چایکاری استان گیلان و مازندران هم هست .

حبیب جهانساز یکی از نگرانی های چایکاران را پرداخت مطالبات آنها عنوان و تصریح کرد: تاکنون ۱۰۸ هزار تن برگ سبز خریداری شده که نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد افزایش تولید برگ سبز داشتیم.
وی گفت: ارزش چای سبز خریداری شده ۲۱۳ میلیارد تومان اما پرداختی های ما ۱۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده یعنی ۷۶ درصد بهای برگ سبز چای را پرداخت کردیم که از آن میزان ارزش بهای برگ سبز چای، ۹۰ میلیارد تومان سهم کارخانه ها است که آنها حدود ۸۱ درصد سهم خود را پرداخت کرده اند.

وی ادامه داد: ۱۲۳ میلیاردتومان از آن بهای برگ سبز، سهم دولت است که دولت تا کنون ۸۸ میلیارد تومان پرداخت کرده است و درحال حاضر ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدهکار چایکاران هستیم که ۳۵ میلیارد تومان آن سهم دولت و ۱۶ و نیم میلیارد تومان سهم کارخانجات است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان نیزگفت: از ۱۶ شهرستان گزارش آسیب در ۱۴۰ روستا را داریم که ۹ هزار واحد مسکونی در شهر و روستا و دو هزار و ۴۰۰ واحد معیشتی( اثاثیه ) ، ۳۱۵ واحد احداثی روستا از جمله این موارد بوده است.

محمد اکبرزاده افزود: متاسفانه در ۱۴۰ روستا زیرساخت هایی که اماده بود، آسیب دیده است.

بارش های شدید چند روز گذشته در گیلان موجب آبگرفتگی شهرها و جاری شدن سیلاب شد؛ وقوع سیلاب خسارت هایی را نیز به تاسیسات زیربنایی استان وارد کرده و تاکنون موجب تخریب چندین دستگاه پل، بسته شدن برخی راه های فرعی و بروز مشکلاتی برای مردم شد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.