اتفاقاتی که این روزها در بازار سکه و ارز شاهد آن هستیم تا مدت‌ها می‌تواند موضوع پژوهش‌ها و مقالات مختلفی باشد اما چیزی که در این میان از اهمیت مضاعفی برخوردار است، سطح پایین سوادرسانه‌ای مردم است.

نوسانات اخیر بازار ارز، چه ارتباطی با سواد رسانه‌ای مردم دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، اتفاقاتی که این روزها در بازار سکه و ارز شاهد آن هستیم تا مدت‌ها می‌تواند موضوع پژوهش‌ها و مقالات مختلفی باشد؛ از بررسی رفتار مردم گرفته تا بررسی نقش رسانه‌ها اما چیزی که در این میان از اهمیت مضاعفی برخوردار است، سطح پایین سوادرسانه‌ای مردم جامعه و نبود نگاه انتقادی در آن‌ها نسبت به رسانه‌ها است.

مثلا فرض کنید بنده به عنوان یک دلال یا مفسد اقتصادی یا آقازاده یا عامل دولت یا ... تنها مبلغ یک میلیارد تومان بین کانال‌های پرمخاطب تلگرام، توئیتر و فالشگرام‌های اینستاگرام توزیع کنم و از آنها بخواهم که یک خط خبری ثابت درباره افزایش قیمت دلار و هجوم مجدد مردم برای خرید ارز در میدان فردوسی و صرافی‌ها را دنبال کنند و همزمان چندین میلیارد دیگر نیز بین دلال‌ها توزیع کنم که در میدان فردوسی شروع کنند به خرید و فروش دلار با قیمت بالا، به نظر شما عکس‌العمل مردم و بازار نسبت به چنین اقدامی چه خواهد بود و چه تاثیری بر بازار خواهد گذاشت؟!

با این اوصاف، اگر بگوییم یکی از دلایل اصلی افزایش دلار در ماه‌های گذشته همین مسئله بوده، چه نظری خواهید داشت؟ اگر بگوییم عکس همین قضیه در روزهای اخیر برای کاهش قیمت ارز اتفاق افتاده، چطور؟

متاسفانه در روزگاری که اخلاق رسانه‌ای تقریبا مُرده و پول حرف اول را میزند، بی‌سوادی رسانه‌ای و عدم مواجهه‌ انتقادی با رسانه‌ها باعث شده که مردم جامعه طعمه‌ راحتی برای سودجویان باشند که همواره و در هر شرایطی متضرر می‌شوند.

فرض کنید طی یک هفته مدام اخباری در رسانه‌های پرمخاطب تلگرامی منتشر شود مبنی بر اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و به نظر کارشناسان اقتصادی و متخصصین حوزه خودرو، قیمت پراید در سال 98 با رشد 40 درصدی مواجه خواهد شد یا اینکه عرضه پراید توسط شرکت سایپا تا 70 درصد کاهش خواهد یافت.

به نظر شما چه راهکاری راحتر از این برای خالی کردن محل دپوی محصولات این شرکت خودروساز و هجوم مردم برای پیش‌خرید پراید و جبران وضعیت وخیم آن وجود خواهد داشت.

متاسفانه بسیاری از کانال‌های پرمخاطب تلگرامی به راحتی با دریافت رانت و هزینه‌های بالا، درباره موضوعات مختلف، اخبار کذبی را منتشر می‌کنند و با مهندسی افکار عمومی جامعه، به رفتار مردم جهت‌دهی می‌کنند که همواره موجب سود عده‌ای خاص و ضرر عموم مردم می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.