‌همدان -کامران گردان سازمان‌های مردم‌نهاد را به عنوان حلقه وصل بین مردم، ادارات و نهادهای دولتی دانست و گفت: تعامل و همفکری با سمن‌ها به نفع مدیریت شهری و مردم است.

همفکری با سَمَن‌ها به نفع مدیریت شهری و مردم است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان رئیس شورای اسلامی شهر همدان در صحن شورا که با حضور فعلان مدنی و هنرمندان پیرامون جلوگیری از ساخت و ساز در عرصه عمارت تاریخی نور مهال تشکیل شد، اظهار کرد: نهادهای مردمی و سمن‌ها که جمعیتی نمونه از شهروندان هستند، با نیروی انسانی متخصص و دغدغه‌مند می‌توانند ظرفیت مطلوبی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد کنند.

به گفته وی؛ تعدد و تنوع وظایف شهرداری‌ها، این مجموعه را ناگزیر به استفاده از نظرات آحاد مردم در تمام حوزه‌های فکری و اجرایی در بخش‌های مختلف و تخصص‌های متنوع کرده است.

گردان بیان کرد: امروزه مشارکت مردم در مأموریت‌های دستگاه‌ها به عنوان یکی از امتیازات برای هر نهاد محسوب می‌شود؛ بنابراین مدیرانی که به مشارکت مردم در امور اعتقاد دارند، دارای موفقیت‌ها و توفیق بیشتری در کار برخودار هستند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان‌های مردم نهاد در تمام حوزه‌های جامعه فعال بوده و به روش‌های مختلف اثرگذاری داشته‌اند، افزود: رویکرد فرهنگی به عنوان اصلی‌ترین مبحث مطرح است که نگاه نرم‌افزاری و عمیق به مسائل وجود دارد.

رئیس شورای شهر همدان، کسب موفقیت در اجرای پروژه‌های شهری را در سایه مشارکت سمن ها دانست و ادامه داد: به طور قطع این مهم، رضایت اجتماعی مردم را به دنبال خواهد داشت.

گردان گفت: در گذشته شهرداری‌ها با دیدگاه صرفاً سخت‌افزاری فقط به ارائه خدمات و اجرای پروژه‌های عمرانی می پرداختند؛ اما امروزه این روند با توجه به پیچیده شدن مدیریت در شهرها و نقش فرهنگ در شهرسازی و معماری تغییر کرده و از رویکرد خدماتی عمرانی به اجتماعی فرهنگی گرایش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: تعامل و همفکری بیشتر با سمن‌ها روند بهبود در کارایی شهرداری و شورا را به همراه خواهد داشت و این همفکری موجب حل مشکلات و مسائل شهر است.

گردان با بیان اینکه در شورای شهر کارهای مفیدی از جمله توجه به نامگذاری‌ها، مسائل ملی و مذهبی و احیای بافت‌های تاریخی صورت گرفته است، اظهار کرد: در بحث نه به پلاستیک نیز پویشی به راه افتاد، به گونه‌ای که هم‌ اکنون در شورای شهر و شهرداری بطری های آب معدنی پلاستیکی حذف شده‌ است و این موضوع در ادارات دیگرهم قابل تعمیم خواهد بود.

وی گفت: شورای چهارم و پنجم برای جلوگیری از اغتشاشات بصری و ایجاد نشاط اجتماعی حداکثر توان خود را به کار گرفته تا در هر زمینه، یک قدم جلوتر باشیم.

* فعالان مدنی مطالبه‌گری را ادامه دهند

نایب رئیس شورای شهر همدان هم با اشاره به اینکه شورای پنجم جزو شوراهایی بوده که بیشترین ارتباط را با تشکل‌های غیردولتی داشته است، گفت: صدای فعالان مدنی به منظور حفظ عمارت تاریخی نورمهال بسیار بلندتر بوده و تمام تلاش های آنها بازتاب کشوری داشته است که امیدواریم ادامه یابد.

حمید بادامی‌نجات، ورود فعالان مدنی و اجتماعی در تمام محورهای شهر را اثرگذار دانست و از آنان درخواست کرد: به عنوان صدای مردم، مطالبه‌گری را ادامه دهید.

در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان گفت: فعالان مدنی باید انگیزه داشته باشند تا در حوزه مدیریت شهری عکس العمل نشان دهند.

رضوان سلماسی افزود: اماکن تاریخی همچون عمارت نور مهال به عنوان سرمایه های اجتماعی استان به توسعه گردشگری خورده‌اند که باید این سرمایه‌ها را به عنوان میراث استان و حتی کشور حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه عمارت نور مهال، از سطح استانی فراتر رفته و تبدیل به مسأله‌ای ملی شده است، بیان کرد: لازم است سایر متولیان شهر نیز وارد عمل شده و از جنبه‌های مختلف اعمال قدرت کنند تا بتوانیم به همراه هم ضمن حفظ حق و حقوق مالک، این بنای تاریخی ارزشمند را نیز حفظ کنیم.

سلماسی اعلام کرد: شورای شهر همدان، جامعه مدنی را در راستای حفظ اماکن تاریخی و فرهنگی استان همراهی خواهد کرد.

* ضرورت رفع دغدغه مردم در حوزه میراث فرهنگی

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان هم با تأکید بر اینکه تخریب آثار واجد ارزش یا ساخت و ساز در حریم آنها نگران کننده است، از فعالان مدنی درخواست کرد مطالبه گری بجا را سرلوحه کار خود قرار دهند که به طور قطع شورای شهر هم همراهی میکند.

حسین قراباغی با بیان اینکه پاسخگویی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای کم‌کاری این حوزه ضرورت دارد، بیان کرد: رفع مشکلات و دغدغه مردم در حوزه میراث فرهنگی نیازمند اقدامات کوششی است.

وی اظهار کرد: انتظار میرود سازمان میراث فرهنگی استان اختصاص بودجه‌ برای خرید و تملک خانه‌های تاریخی و واجد ارزش از جمله دخانه نراقی‌ها و... را از اداره بازآفرینی وزارت راه‌وشهرسازی پیگیری کند.

* ضرورت جلوگیری از ساخت و ساز در عرصه نور مهال

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان هم با اشاره به جلوگیری از ساخت و ساز در عرصه عمارت تاریخی نور مهال، گفت: تفکر اسلامی بر این مبناست که باید تمامی گنجینه‌های فرهنگی، هنری و معماری حفظ شوند.

اکبر کاوسی‌امید با توجه به اینکه نباید در این زمینه تصمیمات عجولانه گرفته شود؛ از تمامی فعالان مدنی درخواست کرد: برای جلوگیری از ساخت و ساز در عرصه عمارت تاریخی نور مهال شهر همدان باید جریان‌سازی صحیح صورت گیرد؛ زیرا این عمارت یکی از بهترین اماکن گردشگری استان است.

وی افزود: عمارت نورمهال واقع در منطقه‌ای است که بهترین آب و هوا را دارد و باید به گردشگران معرفی شود تا برای شهر همدان درآمدزایی داشته باشد.

کاوسی‌امید در ادامه این جلسه اظهار کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حکم حکومتی است که بر مبنای رهنمودهای رهبری باید تمام نهادها در این زمینه ورود پیدا کنند تا این فرهنگ به صورت عمومی در جامعه اشاعه یابد.

وی همچنین با تأکید بر نظارت دقیق تر شهرداری بر کیفیت آسفالت، گفت: سیاستهای شورای شهر همدان باید در زمانبندی مناسب اعمال مدیریت شوند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر همدان در ادامه گفت: متولی میراث فرهنگی این شهر، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که کم‌ترین بودجه را دارد و این موضوع به این تخریب‌ها دامن می‌زند.

علی فتحی بر جلوگیری از تخریب یا ساخت و ساز در عرصه بناهای تاریخی و واجد ارزش همچون عمارت تاریخی نور مهال تاکید کرد.

* ضرورت حفظ جایگاه واقعی شورا

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا هم در ادامه این جلسه با تأکید بر ضرورت حفظ جایگاه واقعی شورا، گفت: بر اساس مذاکرات مجلس در زمان تصویب قانون تأسیس سازمان بازرسی کل کشور، این سازمان امکان ورود به مصوبات شورای اسلامی شهر و روستا و مجلس را ندارد؛ این مهم به این دلیل است که شوراها باید قدرت تصمیم‌گیری و جسارت برای رفع مشکلات شهری را داشته باشند.

نرگس نوراله‌زاده افزود: در غیر این صورت شوراها نمی‌توانند با در نظر گرفتن حرفه و صلاح شهر برای رفع مشکلات تصمیم گیری کنند.

* تعریف ریز پروژه‌های شهری برای شفاف‌سازی عملکرد

شهردار همدان در ادامه صحن شورا با تأکید بر اینکه از دوباره کاری ها پرهیز میکنیم، گفت: امسال از شهریورماه جلسات کمیسیون بودجه آغاز شده است که تصمیم داریم تمامی پروژه های مورد نیاز شهری در قالب ریز پروژه ها همراه با برآورد هزینه و... تعریف شوند تا به صورت شفاف تر پاسخگوی عملکرد شهرداری باشیم.

عباس صوفی اظهار کرد: اجرای پروژه جمع آوری آبهای سطحی یکی از نیازهای حیاتی مردم محسوب میشود که جزو اولویت پروژه های شهری قرار گرفته است.

صوفی همچنین از حضور سفرای اتریش (نماینده اتحادیه اروپا) و سوئیس در روزهای ۱۸ و ۱۹ مهرماه ۹۷ به شهر همدان خبر داد.

* قدردانی برای همراهی شورای شهر همدان

حسین زندی‌صادق، روزنامه نگار و فعال اجتماعی استان همدان هم در این نشست ضمن قدردانی از حمایت شورای شهر همدان برای جلوگیری از ساخت و ساز در عرصه عمارت تاریخی نور مهال، گفت: این همراهی یک سرمایه محسوب می‌شود که امیدواریم پیگیری اعضای شورای شهر برای قطعی شدن وضعیت این عمارت تاریخی تداوم یابد.

وی با تأکید بر اینکه مطالبه‌گری یکی از رسالتهای فعالان مدنی است، بیان کرد: خواسته فعالان مدنی این است تا در مرحله نخست حفظ منافع مردم و آیندگان و همچنین مالک لحاظ شود.

اشرف منطقی، فعال محیط زیست و شهروند برگزیده اقشار سال ۹۷ هم با بیان اینکه نبود ماکت برای معرفی داشته های شهر همدان به عنوان باغ شهر و پایتخت تازیخ و تمدن ایرن به آیندگان احساس می شود، ابراز امیدواری کرد: روزی برسد که شهری آباد و آزاد و سرشار از دغدغه فرهنگی داشته باشیم.

گفتنی است؛ در جمع فعالان مدنی حاضر در صحن شورای اسلامی شهر همدان، حضور حسن گوهرپور (روزنامه نگار و شاعر)، رضا جمشیدیان (آهنگساز)، مریم رازانی (بازیگر) و علی‌اصغر طاهری (خواننده) به چشم می خورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.