باید توجه داشت که تغییر قیمت عامل بازدارنده‌ای برای قاچاق سوخت است که تدابیری در نظر گرفته شود تا فشارکمتری متوجه مردم بخصوص اقشار کم درآمد شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، افزایش نرخ ارز طی چند ماه اخیر قاچاق فرآورده‌های نفتی را بسیار سودآور کرده است به طوری که طبق آمار روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین از کشور به صورت قاچاق خارج می‌شود.

واقعیت تلخ دیگر این است که قیمت فرآورده‌های نفتی در ایران از همه کشورهای همسایه بمراتب پایین‌تر است. بنابراین امکان خروج بنزین و گازوئیل از ایران به دو یا سه کشور فراتر رفته است و به نفع همه کشورهای همسایه است که فرآورده‌های نفتی را از ایران تأمین کنند.

این مباحث سبب شده است سود عظیمی در حوزه قاچاق فرآورده‌های نفتی باشد که البته تغییرات قیمت ارز طی چند ماه اخیر روند قبلی را بشدت شتاب داده است. بنابراین دولت راهی جز گریز از این مهلکه ندارد که یکی از راهکارها برای جلوگیری از قاچاق سوخت، سهمیه‌بندی است.

در این روش بنزین با دو نرخ عرضه می‌شود به عبارت دیگر قیمت فعلی را با ۲۰ درصد افزایش به صورت سهمیه‌بندی عرضه کند و نرخ آزاد دو برابر باشد.

 باید توجه داشت که این راهکار مضرات خاص خود را نیز دارد از جمله اینکه افرادی که دارای خودروی فرسوده و بلااستفاده هستند به محض اجرایی شدن سهمیه بندی بنزین نسبت به دریافت کارت سوخت اقدام می‌کنند و سپس بنزین را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند که در این جا موضوع کنترل و نظارت و راه‌اندازی سامانه کارت سوخت و تقویت آن باید با جدیت توسط دولت دنبال شود.در راهکار دیگر دولت بناچار قیمت بنزین را دو برابر افزایش دهد که در این حالت باید برای طبقات کم درآمد جایگزینی‌هایی در نظر بگیرد و یا اینکه یارانه جدی و قابل توجهی را برای حمل و نقل عمومی در نظر بگیرد.

باید توجه داشت که تغییر قیمت عامل بازدارنده‌ای برای قاچاق سوخت است که تدابیری در نظر گرفته شود تا فشارکمتری متوجه مردم بخصوص اقشار کم درآمد شود.تغییر قیمتی ۲۰ درصدی سنواتی برای بنزین راهکاری بود که در گذشته اجرا می‌شد، اما مجلس هفتم مانع آن شد. از این رو این راهکار نیز می‌تواند دوباره احیا شود.در این روش سالانه ۲۰ درصد به قیمت بنزین افزوده می‌شد که در مجلس هفتم به بهانه تثبیت قیمت‌ها کنار گذاشته شد درحالی که این راهکار در جامعه نهادینه شده بود.

سومین راهی که در بحث جلوگیری از قاچاق سوخت باید مورد توجه قرار گیرد، کنترل جدی و هر چه بیشتر مرزهاست. می‌توان قیمت سوخت درشهرهای مرزی را افزایش داد و برای مرزنشینان سهمیه در نظر گرفت.

ازسوی دیگر دولت باید توجه جدی به بازار داشته باشد تا به بهانه افزایش تغییر قیمت سوخت فشار زیادی متوجه مردم نشود. واقعیت این است که بازار رهاست و افزایش قیمت‌ها در بازار کالاها و اقلام که در پی نوسانات نرخ ارز رخ داد، نشان می‌دهد دولت به جز کالاهای اساسی بر دیگر کالاها کنترلی ندارد و فروشنده به هر قیمتی که بخواهد، می‌فروشد که این خطرناک است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حاج رضا ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
    0 0
    سالهای زیادی است که به این نتیجه رسیده ام هر وقت دولتی بخواهد قیمت کالایی را گران کند دست به دامن قلم بدستان و کارشناسانی می شوند که می نویسند، فضا سازی می کنند، بدون درک اینکه با این فضاسازی که با نوشته های آنها ایجاد می شود و افزایش قیمتهایی که زمینه اش را درست کرده اند مثل نان و بنزین و .... چه فشاری به مردم وارد می شود و در این میان افرادی هم هستند که بدون درک عمق مشکلی که برای مردم ایجاد می شود دست به قلم می زنند و احساس رضایت می کنند که نوشته آنها در جراید چاپ شده است در حالیکه انها بدون توجه مشکلات عدیده مردم و بجای اینکه دولت را در یک مطالبه عمومی وادار کنند حقوق کارمندان و بازنشستگان و... را بر اساس تورم واقعی نه آمار دروغین خودشان افزایش دهند مطلبی را می نویسند و بازیگر سناریوی دولت بر علیه مردم می شوند. عزیزان ،امروز هر افزایش قیمتی که اتفاقا ساده ترین و تنها کاری است که دولت بلد است بجای روشهای کنترل و نظارت ، می تواند جامعه را به یک بحران نابود کننده روبرو کند مطمعن باشید این سناریوی افزایش قیمت برای جلوگیری از قاچاق طراحی و نوشته شده توسط خود دولت است در دام این سناریوها نیفتید اتفاقا شما باید به حمایت از مردم از دولت بخواهید بجای افزایش قیمتها روشهای کنترل و نظارت خود را بیشتر کنند چرا کارت های سوخت را حذف کردند ؟ و...... اینکه اگر قرار است افزایش قیمتی صورت بگیرد باید مطابق با آن افزایش حقوقها هم صورت بگیرد در حالی از قیمت پایه بنزین در کشورهای همجوار صحبت می کنند که فراموش می کنند از میزان حقوق مردم آن کشورها هم صحبت کنند !!!