درپی موافقت مقامات سعودی با تفتیش کنسولگری ریاض در استانبول، نیروهای امنیتی ترکیه وارد این ساختمان شدند.

موافقت مقامات سعودی با تفتیش کنسولگری عربستان در استانبول

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وزارت خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که مقامات سعودی با درخواست آنکارا برای تفتیش و بازرسی ساختمان کنسولگری ریاض در استانبول موافقت کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است که درپی درخواست آنکارا برای تفتیش کنسولگری به‌خاطر موضوع ناپدید شدن «جمال خاشقی» فعال معارض سعودی بعد از مراجعه به این دفتر، مقامات ریاض با این مسئله موافقت کرده و بازرسی جامعی از این ساختمان به عمل خواهد آمد.

بر این اساس، نیروهای امنیتی ترکیه هم‌اکنون وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شده و در حال تفتیش تمام بخش‌های آن برای یافتن اثری از خاشقچی هستند.

شبکه «سی.ان.ان ترک» نیز گزارش داد که درپی این موافقت ریاض، یک هواپیمای جت اختصاصی سعودی‌ها که در فرودگاه آتاتورک استانبول حضور داشت مورد بازرسی قرار گرفته و بعد از یافت نشدن نشانه مشکوک، اجازه پرواز به آن داده شد.

وزارت خارجه ترکیه همچنین افزود که این تفتیش را به عنوان کشور میزبان و طبق «کنوانسیون وین درخصوص روابط کنسولی» و بعد از مجوز رئیس هیأت دیپلماتیک سعودی در کنسولگری استانبول انجام می‌دهد.

خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه هفته قبل (یازدهم مهر – سوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است. (+) سه روز بعد (چهاردهم مهر – ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.

وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن احضار دو مرتبه‌ای سفیر عربستان سعودی در آنکارا، خواستار تفتیش کامل ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول شد. (+) «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز با هشدار به مقامات سعودی، تاکید کرد که آنها باید ثابت کنند خاشقچی سالم از کنسولگری خارج شده است.

بعد از گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری (+) مقامات غربی و کشورهایی که ریاض اغلب آنها را متحد نزدیک خود می‌داند، این حادثه را جدی گرفته و ضمن ابراز نگرانی، از عربستان سعودی خواستند که هرچه سریع‌تر به ابهامات در این‌باره پاسخ شفافی بدهد. (جزئیات بیشتر)

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.