۲۳ هزار نفر در خراسان رضوی برای حضور در مراسم اربعین حسینی از طریق 'سامانه سماح' ثبت نام کرده اند.

ثبت نام ۲۳  هزار زائر پیاده اربعین حسینی در خراسان رضوی/فعالیت همه موکبهای خراسان زیر پرچم امام رضا(ع)

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی  در نشست ستاد استانی هماهنگی اربعین حسینیگفت: با توجه به اقدامات تروریستی تکفیریها در بصره و اهواز ،اربعین امسال از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است وباید همه دستگاهها و نهادهای دخیل در این امر در داخل استان، گمرکهای مرزی و موکبهای خراسانی مستقر در عراق هوشیارانه به خدمت رسانی بپردازند.

*لزوم رعایت حساسیتها در خدمت به زائران و عراقییها

وی افزود: با توجه به تحرکات اخیر حتما  باید حساسیتها در فرآیند خدمت رسانی به زائران و در تماس با گروههای عراقی لحاظ شود و از هر حرکت و اقدامی که بوی اختلاف افکنی می دهد پرهیز شود و ازانتشار تصاویر و بنرهای اختلاف برانگیز و قومیتی در سر در موکبها و مسیر راهپیمایی خودداری شود.

رئیس ستاد استانی هماهنگی اربعین حسینی خراسان رضوی با بیان اینکه ثبت نام افراد از طریق سامانه سماح آغاز شده است، افزود:۲۳هزار نفر در خراسان رضوی برای حضور در مراسم اربعین حسینی از طریق 'سامانه سماح' ثبت نام کرده اند.

ویدر ادامه به فعالیت ۸۰ ایستگاه صلواتی از نهادهای فرهنگی و هیاتهای این استان برای خدمت به زائران اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: برآوردها از حضور بالای زائران در مراسم اربعین حسینی سال جاری حکایت داردو باید همه دستگاهها در این زمینه آماده خدمت رسانی باشند.

*زائران در دقایق آخرثبت نام نکنند

رشیدیان همچنین گفت: متاسفانه تجربه نشان داده مشتاقان شرکت در مراسم اربعین بطور معمول ثبت نام را برای روزها و دقایق آخر می گذارندکه باعث مشکلاتی برای خودشان و ثبت نام کنندگان می شوندبنا براین به همه زائران توصیه می شود که ثبت نام را موکول به دقایق آخر نکنندو در اولین فرصت اقدام نمایند.

استاندار خراسان رضوی در باره اهنیت شرکت در این زیارت و مقایسه آن با مراسم حج بیان کرد:زیارت اربعین بدخواهان زیادی دارد. عربستان سعودی با تمام تلاش خود در طول سال  در دو مقطع حج تمتع و سفرهای عمره فقط ۱۲ میلیون زائر دارد اما در اربعین در طول ۱۰ روز ۲۵ میلیون نفر از قاره ها، کشورها و باعقاید و  فرقه های مختلف برای زیارت در مراسم اربعین حضور یافته و زندگی بدون تجمل را در کنار هم تجربه می کنندو این همدلی ارزش زیادی دارد.

وی ادامه داد: دشمنان جریانهای بسیاری را برای اختلاف بین دو کشور ایران و عراق با حرکتهای اختلاف آمیز مانند اقدامات تروریستی و آتش افروزی های فرقه ای مبتنی بر قومیت  عرب و فارس  راه انداخته اند که همه آنها با شکست مواجه شده است و نباید بهانه به دست این دشمنان بدهیم.

رشیدیان بر انتقال پیام عاشورا از طریق خدمت رسانی به زائران پیاده اربعین تاکید کرد و افزود: زیارت اربعین نشانه های شاخص تشیع است و از بزرگترین صحنه های نمایش انسانی می باشد که با هدف و ارزشهای الهی مردم را دور هم جمع می کندو باید رسانه ها و مدیران فرهنگی استان از این فرصت کمال بهره را ببرند.

*موکبهای خراسان زیر پرچم امام رضا(ع)

وی با اشاره به اهدای پرچم منور حرم مطهر امام رضا علیه السلام به مسئولان موکبها گفت: بر اساس هماهنگیهای انجام شده همه موکبهای خراسان بطور واحد با نام و پرچم امام رضا(ع) مزین می شوند.
استاندار خراسان رضوی افزود:  ۲۵ موکب در کربلا، ۱۴ موکب در کاظمین، ۱۱ موکب در نجف، پنج موکب در سامرا و پنج موکب در مسیر نجف و کربلا استقرار خواهند یافت و
 ۶۰۰ پاکبان، ۱۵۰ پزشک و امدادگر و ۵۰۰ مبلغ و روحانی از خراسان رضوی با همکاری شهرداری، استان قدس و هلال احمردر مراسم امسال اربعین حسینی مشارکت دارند.

  وی با بیان اینکه برای سفر اتباع خارجی داخل استان هم برنامه ریزی های لازم صورت گرفته و با رفع مسائل سال گذشته نسبت به اعزام آنان اقدام شود و ضمن آنکه برنامه ریزی برای پذیرایی و خدمات دهی به زائرانی که از سایر کشورهای همسایه استان قصد حرکت به عراق و شرکت در این راهپیمایی را دارند ، نیز انجام شود.
 رشیدیان در باره تهیه امکانات مرزی برای زائران نیز گفت: پیش بینی ها برای موضوع اسکان و تغذیه زائران استان در مرزهای خروجی شلمچه و مهران انجام شده اما باید نسبت به دستورات بهداشتی و رعایت جدی قرنطینه مرزی برای عدم ورود بیماریها نیز اقدام گردد.
همچنین برنامه ریزی برای بازگشت این زائران از اهمیت دارد و  باید پیش بینی های لازم از هم اکنون انجام شود تا این زائران به صورت مستمرو در یک برنامه روان به استان بازگردند.

*ورود ۳۵۰ کاروان پیاده رضوی به مشهد
 وی در ادامه با اشاره به اینکه استان و مشهد الرضا (ع) در ایام پایانی ماه صفر پذیرای چند میلیون زائر و مسافر است ،تاکید کرد : باید به گونه ای برنامه ریزی شود که بعد از اتمام مراسم اربعین همه نیروهای و دستگاه های استان سریع بازگشته و تجمیع امکانات خود برای پذیرایی و استقبال از زائران ایام پایانی ماه صفر بویژه زائران پیاده شوند.
 وی تصریح کرد : پیش بینی ها حاکی از افزایش تعداد زائران پیاده در دهه پایانی ماه صفر است از این رو باید آمادگی ها برای ارائه خدمات مناسب به زائران افزایش یابد و  بر اساس آمارها تا کنون ۵۷ هزار نفر در قالب ۳۵۰ کاروان پیاده رضوی از نقاط مختلف کشور ثبت نام کرده اند .
*  صدور روادید برای۱۱ هزار زائر اربعین

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سرپرست امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز گفت:از۲۳ هزار زائر اربعین حسینی که در خراسان رضوی ثبت نام کرده اندتاکنون برای۱۱ هزارنفراز زائران خراسانی اربعین حسینی روادید صادر شده و کار صدور روادید برای سایر زائران نیز در حال انجام است .

وی افزود: موکب های خراسان رضوی در اربعین امسال به جز یک موکب که در مرز مهران مستقر خواهد شد، بقیه در عراق خواهند بود.
حسینی ادامه داد:تمامی مجموعه اقداماتمان در مرزها و شهرهای نجف و کربلا حول محور حوزه خدمات شهری، اسکان، حمل و نقل ونظافت محیطی بوده و و براساس وظایف تعیین شده خواهد بودو در این رابطه با کنسولگری عراق و نیز مسئولان مرزی و محلی هماهنگی لازم صورت گرفته است.

*نشستهای مستمر کمیته‌های ۱۳ گانه اربعین حسینی

گفتنی است؛ کمیته‌های فرهنگی، آموزشی، امنیتی، انتظامی، حمل‌ونقل و سوخت، اعزام و راهنمای زائر، مشارکت‌های مردمی و تغذیه، امداد و نجات، بهداشت و درمان، اطلاع‌رسانی و مستندسازی، اتباع خارجی، اسکان و خدمات شهری، هماهنگی شهرستان‌ها، نظارت و ارزیابی و کمیته اجرایی عراق به‌عنوان کمیته‌های ۱۳ گانه ذیل ستاد هماهنگی اربعین حسینی تعریف‌شده‌اند که  به‌صورت ماهانه جلساتی برای برنامه‌ریزی هر چه باشکوه‌تر راهپیمایی بزرگ اربعین برگزار می کنند.

 در پایان این نشست از آقای روح الله بصیری نیا ورزشکار ودوچرخه سوار حامل پیام و پرچم شهدا متبرک به ضریح مطهر اباعبدالله الحسین (ع) که از کربلا تا مشهد را رکاب زده و همزمان با اربعین حسینی مشهد را به مقصد کربلا ترک می کند ، توسط استاندار خراسان رضوی ومسئولان استانی بااهدای  لوح یادبود و جوایزی تقدیر و تشکر شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.