دویست و بیست و نهمین مبارزه UFC همراه بود با پیروزی بزرگ و پر حاشیه حبیب مقابل کانر، مبارزه این دو اما پشت پرده های بسیاری داشت.

شبی که UFC هم حبیب نورماگومدوف را شکست داد و هم کانر مک گرگور را

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، کانر مک گرگور، فایتر ایرلندی که همزمان دو عنوان قهرمانی در دو وزن مختلف را در اختیار دارد در بازگشت خود به مسابقات UFC آمده بود تا پس از ماه ها کرکری و جنجال، بر حبیب نورماگومدوفی غلبه کند که روزی جزو هوادارانش محسوب می شد اما اینک تبدیل شده بود به پدیده UFC و آمده بود تا سلطه او را نقش بر آب کند. عنوان قهرمانی در وزن ۱۵۵ پوند UFC را مبارزه شماره ۲۲۹ در در تی موبایل آرنای لاس وگاس تعیین می کرد. مبارزه ای که ماه ها برای آن تبلیغات گسترده ای به عمل آمده بود. تبلیغاتی که سعی می کرد، مک گرگور را دیو و حبیب را پری نشان دهد، با یک هدف؛ محبوبیت هر چه بیشتر UFC ! با ما همراه باشید تا پشت پرده ای کامل را از مبارزه شماره ۲۲۹ UFC برایتان نقل کنیم:

پیش از آغاز این پروند بهتر است با دو مبارز بیشتر آشنا شویم:

حبیب نورماگومدوف:

با شنیدن نام ایالت داغستان خیلی زود ذهن ها به سمت کشتی می رود؛ کشتی رشته ای قدرتمند و پر طرفدار در روسیه به شمار می رود و ایالت داغستان، یک ایالت کشتی پرور است، این را می توانید از تکنیک های کشتی وار حبیب و گوش های شکسته اش به خوبی متوجه شوید! او اما دوست نداشت همانند ستاره هایی چون سایتیف و باتیروف در کشتی بدرخشد، او آمده بود تا مبارزه کند از نوع واقعی اش! این را خلق و خوی کودکی اش به خوبی نمایان می کرد؛ شاید همه تان ویدئویی که حبیب در آن کمتر از ۱۰ سال دارد و مشغول کشتی گرفتن با یک خرس است را دیده باشید. حبیب از سال ۲۰۰۸ وارد قفس شد و پس از کسب ۱۷ پیروزی در سازمان های مختلف، بالاخره دانا وایت، مدیر ارشد سازمان UFC  را وادار کرد تا با او برای مبارزه در این سازمان قرارداد امضا کند. حبیب در UFC هم خوش درخشید و رقبایش را یکی پس از دیگری کنار زد. پیروزی بزرگ مقابل ادسون باربوزا، فایتر سرشناس برزیلی در مبارزه شماره ۲۱۹ UFC باعث شد تا حساب ویژه تری روی این فایتر ۲۹ ساله باز شود. حبیب که به حد کافی خود را قدرتمند و شایسته می دید اعلام کرد که خواهان مبارزه برای کسب کمربند است. او حتی UFC را تهدید کرد که اگر مبارزه بعدی اش برای کسب کمربند نباشد، از این سازمان کنار خواهد رفت. " اگر خداوند با تو باشد، هیچکسی قادر نیست تو را شکست دهد، هیچکسی. این را باور داشته باش." این جمله ای است که حبیب بارها به آن اشاره کرده است. او یک مسلمان است و معمولا در نشست های خبری بیش از آنکه همانند همتایان خود به کرکری بپردازد به خواندن آیاتی از قرآن و گفتن کلماتی چون "الحمدالله" آن چیزی که پیش از مبارزه با کانر بارها به زبان آورد می پردازد.

کانر مک گرگور:

لوکه کشی جثه کوچک از خانواده ای فقیر با آروزی بازی در منچستریونایتد! این چند کلمه، خلاصه ای تلگراف وار از گذشته کانر مک گرگور، یکی از افسانه ای ترین فایترهای تاریخ UFC است. طرز راه رفتن های عجیب و همیشگی که حتی ستاره های فوتبال هم در خوشحالی هایشان از آن تقلید می کنند (اشاره به حرکت سرخیو راموس)، کری های وحشتناک همراه با تخریب زلزله وار حریفان در مبارزه کلامی و البته پر در آمدترین مبارز فعلی UFC ادامه داستان جذاب کانر را تشکیل می دهند. کانر که دوست داشت یک فوتبالیست شود و برای تیم محبوبش منچستریونایتد بازی کند به این آرزوی خود نرسید. او در نهایت اما بیش از آن چه که در نظر داشت، مشهور و ثروتمند شد چرا که مبارزه آزاد را انتخاب کرد. او که برای پوشش دادن جثه کوچک خود در دوران کودکی بوکس و ورزش های رزمی را انتخاب کرد از مریدان محمد علی کلی بود و به عشق او به سمت بوکس رفت. کانر مدتی بعد بوکس را کنار گذاشت؛ لوله کشی، حرفه بعدی او بود اما خیلی زود گرایش به سمت MMA او را به رویایی ترین دوران زندگی اش متصل کرد. روندا رازی، همسر او نیز یک مبارز شناخته شده است و در سال ۲۰۱۲ وارد UFC شد. پیروزی های متوالی و کاراکتر جذاب کانر باعث شد تا در سال ۲۰۱۷ مجله تایمز او را به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تاثیرگذار دنیا انتخاب کند؛ یک سال پیش از آن و در سال ۲۰۱۶ نیز در بازی ویدیویی Call of Duty: Infinite Warfare یک نقش به فایتر جنجالی UFC اختصاص داده شده بود.

راند اول: مک گرگور، ایده آلی طلایی برای UFC

مبارزه قهرمانی نهایی (به انگلیسی: Ultimate Fighting Championship) با نام اختصاری یواف‌سی (UFC) یک سازمان برگزاری مسابقات هنرهای رزمی ترکیبی است که در سال۱۹۹۳ تأسیس شده و مقر آن در لاس وگاس مرکز ایالت نوادا قرار دارد. شهرت جهانی UFC در مقایسه با سایر رقبایش از جمله رقبای ژاپنی و روسی در این است که "حاشیه و جنجال" با دوزی نا محدود در این سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. UFC متخصص برگزاری مبارزه هایی است که بازتاب جهانی آن ماه ها پیش از برگزاری توجه همه مردم جهان را به خود جلب کند. برخی ها معتقد هستند که UFC برای کسب شهرت و جذب مخاطب قوانین خود را همواره بر پایه مسائلی بنا می کند که چندان با روح ورزش سازگار نیست. اگر پس از مسابقات فدارسیون مبارزه رایزین در ژاپن، فایترها بایستی رو به مسئولین ایستاده و به آنها احترام کنند در UFC ورزشکار حق این را دارد که پس از مبارزه، از قفس بیرون پریده و حساب سایر نزدیکان رقیب داخل قفس اش را هم برسد! همه اینها یک تئوری هوشمندانه برای ایجاد جذابیت هر چه بیشتر در مبارزات است. حتما ویدئوهای نشست خبری پیش از مبارزات UFC را دیده اید. مک گرگور که خیلی ها او را بعد از محمد علی کلی، بزرگترین مرد میدان مبارزه کلامی می دانند، مبارزی است که UFC علاقه ویژه ای به او دارد. این را می توانیم از حسن توجه همیشگی دانا وایت، مدیر ارشد سازمان UFC  به او متوجه شویم. وایت به خوبی می داند برای اینکه مبارزات سازمانش با اقبال عمومی بیشتری مواجه شود به شوهای کانر نیاز مبرمی دارد!

راند ۲: از کشتی کج تا UFC

با توجه به آن چه در ماه های اخیر رخ داد برخی ها اعتقاد داشتند که آنچه در UFC می گذرد، مشابه سناریوهای از پیش تعیین شده در کشتی کج است. این ادعا البته رد می شود چرا که UFC در شرایطی کاملا زنده و بدون برنامه از پیش تعیین شده، فایترها را رو در روی هم قرار می دهد. تنها شباهت UFC و کشتی کج را می توانیم پر رنگی رجزهای پیش از مبارزه بدانیم. در حالی که در مبارزات آزاد سازمان های دیگر رجز و حواشی پررنگ در نشست های خبری از جایگاه چندانی برخوردار نیست، UFC تمرکز بسیار زیادی روی این موضوع دارد. دلیل آن نیز مشخص است؛ جذب مخاطب بیشتر!

راند ۳: حمله حبیب به کمربند

پس از آن که حبیب اعلام کرد خواهان مبارزه برای کمربند است، همه چیز در حال تدارک دیده شدن و برگزاری مبارزه ای بزرگ بود. رویارویی فرگوسن و حبیب می رفت تا به سلطه گرگور بر کمربند خاتمه دهد. وایت رئیس UFC معتقد بود که “کانر کمربند را می خواهد، او می خواهد قهرمان باشد اما نمی خواهد از آن دفاع کند. دوست دارم او در برابر برنده مبارزه فرگوسن و نورماگومدوف قرار بگیرد”. مبارزه حبیب و فرگوسن اما هیچ گاه برگزار نشد. دلیل لغو این مبارزه را نورماگومدوف این گونه تشریح کرد: "شب قبل از وزن کشی من حال خوبی نداشتم و به بیمارستان رفتم. می دانم که بسیاری از هواداران به خاطر اتفاقات رخ داده از من ناراحت هستند، چون این یکی از بزرگترین مبارزات برای MMA روسیه بود و برای من فرصت تاریخ سازی ،  اما خب این اتفاق است. گاهی اوقات بیماری و گاهی اوقات مرگ! هر کسی ممکن است بیمار شود. در حال حاضر به چند ماه زمان نیاز دارم." به این ترتیب این مبارزه انجام نشد. داستان اما همچنان ادامه داشت، UFC این بار دست روی مک گرگور گذاشت. این فایتر سرشناس که مدت ها از آخرین مبارزه اش در قفس UFC می گذشت برای حفظ کمربند بایستی رودروی عقاب داغستان قرار می گرفت.

راند ۴: مبارزه با میودر، دین بزرگی که کانر به UFC اداد کرد!

طی یک تصمیم دیوانه وار، در سال ۲۰۱۷، مقرر شد تا کانر مک گرگور مبارزه ای با فلوید میودر داشته باشد. دو مبارز سرشناس از دو رشته متفاوت! بعضی ها از این مسابقه به عنوان بازی قرن و برخی به عنوان بازی پول یاد می کردند. گاردین در این باره نوشته بود: " با نگاهی دقیق تر و به دور از هیاهو، می شد به راحتی برنده واقعی این مبارزه  را حدس زد  بسیاری از کارشناسان پیش تر، از شانس بسیار کم مک گرگورسخن گفته، و حتی بعضی این مسابقه را بیشتر به جوک و شوخی تشبیه کرده بودند، تا آنجا که مایک تایسون، قهرمان پیشین بوکس سنگین وزن  بیان کرده بود: مک گرگور در این مسابقه بوکس می ‌میرد. میودر در تمام عمر خود این کار را انجام داده است. از زمانی که بچه بوده است. مک گرگور با قوانین بوکس نمی ‌تواند دوام بیاورد." کانر اما کله شق تر از این حرف ها بود. او در رجز خوانی های پیش از مبارزه هر آن چه که در چنته داشت رو کرد. پوشیدن پیراهن بازیکن تیم بسکتبال گلدن استیت که با همسر سابق میودر در ارتباط بود، کری عجیبی بود که کانر آن را برای آزار دادن میودر انجام داد. این حرکت کانر با هجمه های بسیاری روبرو شد و ستاره های بوکس از پایین آمدن شان این رشته توسط ستاره UFC انتقاد کردند؛ آنها اعتقاد داشتند که مبارزه میودر با کانر به هیچ عنوان در شان بوکس نیست و حرکات بعدی و جنجال هایی که این فایتر ایرلندی علیه میودر به وجود آورد هجمه ها را بیش از پیش کرد. کانر اما به خوبی کار خود را بلد بود و مسیر ماجرا را به سمتی برد که  UFC دوست داشت؛ یعنی جذب مخاطب بیشتر!

راند ۵: دیو و پری بساز، متنفر کن و حکومت کن!

مبارزه مک گرگور و میودر راهکاری بود که UFC سال گذشته برای بیرون آمدن از رکورد انجام داد. برای سال ۲۰۱۸ آنها سراغ یک پروژه جذاب تر رفتند. این بار قرار بود حبیب نورماگومدوف رودروی کانر مک گرگوری قرار بگیرد که طبق یک قانون نانوشته تبدیل به سوگولی UFC شده بود. کاراکتر این دو فایتر به گونه ای بود که UFC توانست بیشترین بهره برداری را برای جذب مخاطب از آن ببرد. یک سوی مبارزه دیو بود و یک سوی دیگر آن پری و چه چیز بهتر از این! کانر با روحیه ای پر تنش و جنجالی رو در روی حبیب با روحیه ای خویشتن دارانه و مومن! یک تضاد فوق العاده برای جذب مخاطب بیشتر... تبلیغات از ماه ها پیش آغاز شد و کانر به خوبی وظیفه خود را در ایجاد نفرت هر چه بیشتر بین خود و حبیب انجام داد. صحبت هایی که کانر در محافل مختلف علیه حبیب انجام داد به گونه ای بود که مستقیما خانواده، دین و ملیت او را نشانه گرفته بود. کانر بی محابا، مدیربرنامه های حبیب را تروریست خوانده و اعلام کرد که او در حوادث ۱۱ سپتامبر نقش داشت داشته است. فایتر ایرلندی حتی، همسر حبیب را هم از زیر تیغ تیز رجزهای خود گذراند. واکنش حبیب لبخند و خویشتن داری بود. او داشت راهی را می رفت که برای جذب ۵۰ درصد از مخاطبان نیاز بود. جذب ۵۰ درصد دیگر نیز بر عهده کانری بود که نقش بدمن داستان را به خوبی اجرا می کرد!

راند ۶: بزن بهادر با جت شخصی و شات با آقای رئیس!

حواشی بوجود آمده بین حبیب و دوست نزدیک کانر کافی بود تا فایتر ایرلندی در حرکتی وحشتناک و قرون وسطایی شخصا وارد عمل شده و طی یک عملیات بزن بهادری (!) با جت شخصی سر وقت حبیب و یارانش قرار گرفته و شیشه های اتوبوس شان را پایین بیاورند، البته جالب اینجاست که حبیب و دوستانش اصلا در این اتوبوس نبودند! این اتفاقات برخی حساسیت ها را در مورد UFC ایجاد کرد و انتقادات بسیاری از سازمان مربوطه شد. UFC اما در عمل داشت به اهداف خود نزدیک تر می شد و نفرت روز به روز بین دو فایتر بیشتر می شد. آرامش حبیب در برابر توهین های رنگارنگ کانر همگی ذخیره شده بودند تا در روز موعود اتفاقاتی را رقم بزنند که پری ماجرا به ناگه دیو شود. نشست خبری پیش از مبارزه، کلکسیونی بود از اتفاقات نادر و عجیب! زمانی که مک گرگور علاوه بر دو کمربند خود دو بطری حاوی نوشیدنی های الکلی را با خود به نشست آورد می شد به راحتی تنش را در این نشست پیش بینی کرد. حبیب اما آرام و موقر آمد طبق برنامه! دانا وایت  که لبخند رضایت را در طول نشست خبری به خوبی به چهره داشت حتی دعوت نوشیدن مشروب در حین نشست خبری را از کانر قبول کرد و این دو در جریان نشست باهم شات زدند! کانر حتی یک لیوان هم به حبیب تعارف کرد که او این تعارف را پس زد! پس از این اتفاق حبیب پست جالبی را نیز در اینستاگرام منتشر کرده و نوشت: "همه الکلی ها سرنوشت یکسانی دارند!" همه چیز به صورت خطی و برنامه ریزی شده در حال پیش رفتن بود تا در نهایت UFC به هدف خود دست پیدا کند؛ یعنی جذب مخاطب بیشتر!

راند ۷: شبی که UFC هم حبیب را شکست داد و هم کانر را!

شب مبارزه فرا رسید. کانر تنها چند دقیقه توانست بر مبارزه مسلط باشد. باقی مبارزه دست حبیب بود و عقاب داغستان قفس تی موبایل آره نا را به جولانگاهی برای نمایش قدرت خود تبدیل کرده بود. پری داستان در پایان دیو را گوشه رینگ ناک اوت کرد و سپس اصل داستان آغاز شد! اینک زمان انتقام بود! انتقام حبیب با غلبه بر کانر تمام نشده بود. همه نفرت هایی که کانر در وجود حیبب ایجاد کرده بود و به صورت لبخند در مغز فایتر روس ذخیره شده بودند در روز موعود اتفاقاتی را رقم زدند که پری ماجرا به ناگه دیو شود. حبیب، فایتر پر حاشیه را ناک اوت کرد، با حرکتی حماسی محافظ دندانش را گوشه ای پرت کرده و همچون عقاب از نرده های قفس به خارج پرواز کرد! خیلی رویایی و زیبا اما در حقیقت این اتفاقات برای یک بیننده UFC که هوادار حبیب بود جذاب بود و هر مشت او بر صورت نفرات خارج از رینگ طعمی دلسچب تر از آن مشت هایی داشت که کانر از حبیب نوش جان کرده بود. کت قرمزهای امنیتی کنار قفس تنها در نقش تماشاگر بودند درست مثل پلیس مسلح حاضر در نشست خبری! آنها آمده بودند تا جو را پر تنش تر و جذاب تر نشان دهند! حبیب آزادانه هر آن چه را که در حقیقت نباید می کرد را انجام داد. به ظاهر همه چیز به هم ریخت اما UFC با یک تیر دو نشان زد. حبیب و کانر رودروی هم ماه ها مبارزه کلامی و در نهایت فیزیکی انجام دادند تا در نهایت اتفاقاتی رخ دهد که همگی باعث بالاتر رفتن اقبال عمومی سازمانی به نام UFC شود. کل این ماجرا یک شو نبود اما به گونه پیش برده شد که مبارزانش بی آنکه خود متوجه شوند شو بازی کردند برای جذب مخاطب بیشتر برای سازمانی که شاید از نظر مالی از بسیاری از سازمان ها پایین تر باشد اما در اقبال عمومی شماره یک است! در پایان به بهانه جو متشنج، کمربند به حبیب اهدا نشد، سپس کانر تقاضای تجدید مبارزه داد و شایعات در مورد مجازات حبیب و عدم اهدای کمربند به او به وجود آمد؛ صفر – صفر به سود UFC

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Behrouz ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
    4 5
    مبارزه جالبی بود واقعا حبیب برتر بود ... در اقبال عمومی بعید میدونم شماره ی یک باشه با اینکه کشتی کج نمایشیه ولی یو اف سی هر کاری کنه به محبوبیت کشتی کج تو آمریکا نمیتونه برسه