اینجا مدرسه‌ای است که پیش از هر چیز درختان سر به آسمان کشیده آن توجه‌ام را جلب می‌کند. فضایش بوی خوب مدرسه‌های قدیم را دارد.

«رحیم قسمتی خراسانی» میراث‌دار سلسله وقف

حیاط بزرگ، برای زنگ تفریح و دویدن‌های بسیار بچه‌ها، تعدد کلاس‌ها و دیوار و سقف‌های قدیمی و معماری زیبا، همه یادآور خاطرات خوب کودکی را روایت می‌کند. فضایی که در جامعه امروز ما این گونه مدارس به فراموشی سپرده شده است.

  وقفی پایدار و عام المنفعه

«جلال قسمتی خراسانی» که از نوادگان مرحوم قسمتی و متولی مدرسه موقوفه‌ای «قسمتی» است، در خصوص این موقوفه قدیمی به خبرنگار ما می‌گوید: پدربزرگم، واقف خیراندیش کربلایی «رحیم قسمتی خراسانی» در سال ۱۲۴۷ هجری قمری، زمین این موقوفه را به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع را با نیت صرف در امور خیر و عام المنفعه وقف کرد.

وی تصریح می‌کند: وقف پایدار است و از بین نمی‌رود و آثار و برکات آن تا ابد جاری است.

  مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان

وی می‌افزاید: در سال ۱۳۴۱ هجری شمسی در این قطعه زمین وقفی، ساختمان و بنای مدرسه‌ای به یادبود واقف به نام قسمتی در دو طبقه ساخته شد.

متولی موقوفه قسمتی در ادامه بیان می‌دارد: این مدرسه که دارای ۲۰ کلاس درس است، مجهز به آزمایشگاه، کتابخانه، نمازخانه و زمین ورزشی است که در سال ۹۴ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و از محل درآمد موقوفه، ۲۱۲ میلیون تاکنون در بحث نوسازی مدرسه هزینه شده است.

وی درخصوص ارزش این موقوفه گفت: طبق نظر کارشناسان ارزش این موقوفه افزون بر ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

  نیت واقف

متولی این موقوفه توضیح می‌دهد: نیت واقف بر روضه خوانی سید الشهدا(ع) بوده است و از این رو در ایام محرم و صفرروضه خوانی و در ماه مبارک رمضان و عید غدیرمراسم‌های متعددی برگزارمی شود.

وی درباره وقفیات متعدد این واقف نیک اندیش اظهار می‌دارد: کربلایی «رحیم قسمتی» ۶۸ جویه باغ انگور،۵۰ خانه و هفت مغازه را وقف کرده است که این املاک در منطقه فعلی خیابان نکاح و بولوارشهید کریمی و کوچه حسین باشی است و در زمان حیات پدر بزرگم ۱۵۰ قطعه زمین را به مردم این منطقه برای ساخت خانه اهدا کرده است که مردم این منطقه خانه ساخته‌اند و در این منطقه سکونت دارند.

  مانا بودن وقف و نام

جلال قسمتی اذعان می‌دارد: از دیگر وقفیات او به جز دو مدرسه به نام خود واقف قسمتی که دبستان و پیش دبستانی پسرانه است، سه مدرسه دخترانه در مقاطع دبستان و دبیرستان دوره اول و دوم به نام‌های «عصمت»، «بعثت» و «الزهرا» دایر است که امیدوارم این مدارس به نام خود واقف تغییر یابد تا اثر خوب وقف همیشه ماندگار ماند.

نوه مرحوم قسمتی همچنین با اشاره به سایر وقفیات واقف خاطرنشان می‌کند: دکانی که درآن دوران علافی بود هم جزو موقوفه است که اکنون در صحن جمهوری واقع شده است و تیمچه حاج حسن که متعلق به جد اولمان دردوران صفویه است که درحال حاضر آن نیز از موقوفات مرحوم قسمتی است ودر زیر نقاره خانه حرم یا محل فعلی مهمانسرای حضرت(ع) واقع شده است که در طرح حرم قرارگرفته است.

از او درباره ویژگی‌های واقف نیک اندیش «قسمتی» می‌پرسم و او این گونه می‌گوید: پدر بزرگمان درگذشته‌های دور از علافی‌های بزرگ و اصیل (بنکداران خواربار) مشهد بوده است و همه اجدادش هم جزو خیران مشهدی بوده‌اند.

این کارمند آموزش و پرورش که به عنوان مؤسس موقوفه قسمتی در این مدرسه فعالیت می‌کند، تأکید می‌کند: همه تلاشم را انجام می‌دهم تا از سهم متولی بودنم دانش‌آموزان مستعد که دارای امکانات مالی نیستند رایگان ثبت‌نام شوند. وی در ادامه تصریح می‌کند: از سایر فعالیت‌هایمان در مدرسه واقف «قسمتی» تأمین هزینه‌های درمانی، عینک، نوشت‌افزار، خرید شب عید، لباس، .... است.

  تحصیل ۱۳۰۰ دانش‌آموز

«جلال قسمتی» درباره تعداد دانش‌آموزان این مدرسه نیز می‌گوید: در مدرسه پسرانه بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز و در مدارس دخترانه این رقم به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز می‌رسد.

وی درادامه خاطرنشان می‌سازد: مدرسه موقوفه قسمتی خراسانی درخیابان آیت‌الله عبادی ٣٠ کوچه کارخانه کبریت قدیم واقع شده است و هنوز در بسیاری از مساجد این منطقه جلسات روضه خوانی به نیت پدربزرگم برگزار می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.