خوزستان- کیومرث حاجی زاده با بیان اینکه باید بدانیم اگر در زمینه محیط زیست کوتاهی صورت گیرد مردم آسیب می بینند، گفت: قرار نیست روی حقوق مردم مسامحه کنیم، علت اینکه مشکلات استان تبدیل به بحران می‌شوند همین است.

مسامحه در برخورد با متخلفین محیط زیست، آسیب به حقوق مردم است/ اسلحه صیادان، محیط‌بان را نشانه رفته است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی استان خوزستان که محورهای آن درباره اطفاء حریق هور العظیم، حفاظت از محیط های تالابی و بررسی گونه های مختلف گیاهی قابل کشت در سطح استان بود و صبح امروز(سه شنبه)، ۱۷ مهر در محل تالار مدیریت بحران استانداری انجام شد، احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست استان درباره مهار کانون‌های ریزگرد جنوب شرق و شرق خوزستان بیان کرد ۲۰ هزار هکتار کانون ریزگرد ای وجود دارد که بدون منابع آبی روی دست استان مانده است از سوی دیگر دبی رودخانه ها دوازده و نیم متر مکعب است که برای نهال کاری و همچنین تامین آب جراحی نیز باید از آن استفاده شود.

نزدیک پیک دوم بیماری آلتور هستیم

لاهیجان زاده در مورد پایش آب عنوان کرد: با توجه به اینکه در دور دوم شروع بیماری های آب هستیم باید به سرعت واحد کلرزنی و بهداشت آب را در سطح شهرستانها بررسی کنیم باید بدانیم اوضاع شهر خوب نیست و در حوزه روستاها هم ۱۲ شهرستان کار خاصی در مورد شیوع بیماری ها صورت نگرفته است.

وی افزود: در چندین شهر فاضلاب ها بالا زده و با بارندگی آخر مهرماه کارها مشکل‌تر می‌شود، لایروبی فاضلاب ها و آب های سطحی به سرعت باید صورت گیرد و با توجه به پیک بیماری التور مسئولان فکر درستی کنند، زیرا پایین آمدن کمیت آب باعث رشد بیشتر باکتری ها میشود و خطر ابتلا را بالا می‌برد، بنابراین فرمانداران سطح شهرستان ها با انجام جلسات و بخشنامه ها اقدام به لارو بی را سرعت دهند. لایروبی و آهک پاشی فاضلاب ها باید به زودی قبل از بارندگی انجام شوند.

معدوم سازی مرغ ها منجر به  گرانی تخم مرغ شد

این مسئول درباره فروش پرندگان در فصل مهاجرت آنها به هور العظیم اظهار کرد: برای فروش در بازار، شهرداری به هیچ عنوان ورود نمی‌کند، در دو سال گذشته دامپزشکی هشدار آنفولانزای فوق حاد پرندگان را داد و شکار ممنوع شد، چرا که اگر این پرندگان وارد می‌شدند مرگ و میر گسترده‌ای در طیور اهلی نیز صورت میگرفت، در کل کشور ۱۶ میلیون مرغ را معدوم کردند و همین منجر به گرانی تخم مرغ شد چراکه که این مورد حتی ممکن است به انسان نیز منتقل شود.

لاهیجان زاده افزود: به این حال در بازار پرندگانی که حرام گوشت هستند و غیر قانونی صید شده اند به خصوص در بازار کیان دیده می‌شود که چون پوست کند شده اند، به سختی قابل شناسایی است از نظر قانون کسانی که در هور اسلحه جنگی دارند باید توسط ماشین های گشت محور اهواز- حمیدیه کنترل شوند تا دستگیر شوند. در حوزه داخلی هم شهرداری و دامپزشکی باید کنترل اصلی آنها را برعهده بگیرد، متاسفانه محیط بانان به راحتی توسط صیادان آسیب می بینند و کاری نمی توانند انجام دهند حتی با پررویی به روی محیط بانان اسلحه می کشند.

کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان نیز با بیان اینکه باید بدانیم اگر در این زمینه محیط زیست صورت گیرد مردم آسیب می بینند، قرار نیست روی حقوق مردم مسامحه کنیم، علت اینکه مشکلات استان تبدیل به بحران می‌شوند این است که در تذکر، توصیه و برخورد دچار مسامحه می شویم و دود آن بیشتر به چشم مردم می‌رود.

حاجی زاده تاکید کرد: بعد از آن هم باید هزینه‌های بیشتری در بخش درمان از دست دهیم، کودکان نیز دچار بیماری‌های زیادی می‌شوند.

۳۰ درصد فاضلاب های اهواز رو باز هستند

حاجی زاده با خبر از اینکه ۳۰ درصد فاضلاب های اهواز رو باز هستند توضیح داد: عدم حفظ محیط زیست امروز خوزستان را باعث شده است، خشکسالی، ریزگرد، تبدیل صحرا به کانون ها، خشکسالی تالاب ها نتیجه بی توجهی به محیط زیست است، امروز خوزستان عوارض محیط زیستی را تحمل میکند.

وی درباره هرس درختان کنوکارپوس تصریح کرد: وقتی این درختان به گل دهی برسند یکی از مولفه های آلودگی اند اما مولفه های آلودگی فراوانند نمی‌توانیم سهم فلرهای نفتی، صنایع و ... را نادیده بگیریم.

او دو آفت در فضای سبز استان را تبدیل صحرا به کهور و سطح شهر به گونه کنوکارپوس دانست و خاطر نشان کرد: این کار از دید علمی پذیرفته نیست، زیرا هر گیاه ویژگی خاص خود را دارد از طرفی اگر خدای نکرده گیاه آفتی بگیرد به یکباره کل فضای سبز را از دست می دهیم بنابراین باید روی گونه های بومی بیشتر که سازگاری بیشتری هم دارند کنکاش کنیم و در کنار آن گونه هایی که در بحث فیلترینگ و فضای سبز کمک می‌کنند را نیز نشر دهیم.

 وی در بحث خشکسالی و اعتبارات عمرانی آن گفت: باید بپذیریم نواقص در شناسایی کانون ها داریم، امسال اعتبارات کمتری در نظر گرفته شده بنابراین باید اولویت ها در کانون های بحرانی تر مشخص شود و سپس به آنها رسیدگی کنید.

هور العظیم همچنان می سوزد/ آتشی که اطفا شدنی نیست

حاجی زاده در بحث هورالعظیم تشریح کرد:  ۳۶۰ هزار هکتار وسعت هور عظیم است که دو- سوم آن در خاک عراق است، به دلایل سیاست‌های بعث و ندادن حقابه این هور خشک شده است، ۲۴۰هزار هکتار در آن قسمتی که سهم ایران است اما برای اطفاء حریق هورالعظیم از لحاظ زمینی نمی توان به دلیل منطقه جنگی بودن آن اقدام کرد، اما ۶ بار این اقرامات صورت گرفته و  آخرین اطفای حریق آن انجام شده است که هزینه‌های میلیاردی برای سوخت، هماهنگی در برداشته.

وی با اشاره به این موضوع که مشکل اصلی ما این است که این ۴۰۰ هزار هکتار تبدیل به کانون ریز گرد نشود، گفت: حتی اگر ما بخواهیم آبی هم برای عراق در نظر بگیریم با توجه به اینکه شیب تالاب به سمت ماست تا ۲ کیلومتر بیشتر را نمناک نمی کند و مابقی امکان رفتن به سمت عراق را ندارد.

باران ۱۵ آبان می آید

در ادامه جلسه محمد سبزه زاری مدیر کل هواشناسی با خبر از سامانه بارشی از شنبه ۱۵ آبان بارش ها در خوزستان عنوان کرد: یک هفته بارش خواهیم داشت که ممکن است باعث سیلاب شود، ما می‌توانیم برای رهاسازی آب از آن ها استفاده کنیم و به خاموش سازی آتش هورالعظیم نیز فکر کنید هرچند مدل های فصلی بارش ۷۰ درصد خطا داریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.