«تابوت زوج اشکانی» که در موزه هگمتانه همدان به نمایش گذاشته شده خیلی عظیمی از گردشگران را به سوی خود جلب کرده است.

"اسکلت زوج اشکانی" جاذبه‌ای در موزه هگمتانه + عکس

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، آبان ماه سال 96 بود که کارگران آب و فاضلاب در کوچه جراحان خیابان باباطاهر همدان حین کندن زمین به بقایایی از اسکلت‌ دو انسان رسیدند.

پس از این اتفاق سازمان میراث فرهنگی در جریان موضوع قرار گرفت و کارشناسان با انجام سه شبانه‌روز کاوش بقایای اسکلت یک زوج اشکانی را کشف کردند.

این اسکلت‌های باستانی متعلق به دوره اشکانیان و مربوط به 1800 تا 2200 سال پیش بوده است. این زن و شوهر اشکانی در کنار هم و در  یک تابوت اما با فاصله زمانی دفن شده‌اند یعنی اول آقا و پس از چند سال خانم در این تابوت جای گرفته و در واقع یک دفن خانوادگی صورت گرفته است.

 جنس تابوت از سنگ آهک است و خانم به سمت پهلو قرار گرفته و دو النگو از جنس مفرغ در دست دارد، طول تابوت 190، عرض آن 50 و عمق آن 30 سانتی‌متر است. بنابر اعلام کارشناسان ظروف سفالی اطراف تابوت هم متعلق به دوره اشکانیان است.

راهنمایان گردشگری در موزه هگمتانه همدان این زوج اشکانی را شخصیت‌های خاصی نمی‌دانند چرا که معتقدند اگر افراد مشهوری بودند زیورآلات مورد استفاده خانم بهتر بود و وسایل گرانبهاتری را به همراه داشتند.

بر اساس کاوش‌های صورت گرفته سن زن 35 و سن مرد بین 45 تا 55 سال تخمین زده شده است.

بر اساس گفته‌های کارشناسان میراث فرهنگی، خیابان جراحان گورستان اشکانیان نبوده و نمی‌توان گفت که جسدهای دیگری در اینجا وجود دارد. البته چون این خیابان مرکز شهر محسوب می‌شود امکان انجام کاوش‌های بیشتر وجود ندارد، اما می‌توان گفت همدان قدیم زیر شهر فعلی قرار گرفته و تحقیقات روی اسکلت‌های این زوج اشکانی همچنان ادامه دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.