سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی از افزایش ۴۰ درصدی کشف جرایم سایبری در خراسان‌رضوی خبر داد.

کشف جرایم سایبری در خراسان‌رضوی ۴۰ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ ابراهیم قربانزاده صبح‌امروز در نشستی‌خبری در محل پلیس فتا خراسان‌رضوی اظهار داشت: با توجه به گستردگی فعالیت در فضای مجازی شاهد افزایش 80 تا 90 درصدی جرائم سایبری در استان بودیم و کشف جرائم سایبری تا 40 درصد و میزان دستگیری مرتکبان این جرائم 22درصد افزایش داشته است.

وی افزود: دو متهم اصلی پرونده سکه ثامن که مبلغ 10 میلیارد تومان از شهروندان کلاهبرداری کرده بودند دستگیر شده‌اند و در اختیار دستگاه قضایی هستند. 47 تا 48 درصد جرایم سایبری مربوط به جرائم کلاهبرداری است؛ در زمینه خودرو نیز باید عنوان کرد که اتفاقاتی که در حوزه فضای مجازی باشد را پلیس فتا ورود می‌کند و آن را پیگیری می‌کند.

سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی تصریح کرد: خراسان‌رضوی توانسته در بحث پیشگیری و عملیات رسانه‌ای، آگاه‌سازی، اطلاع رسانی، هماهنگی با اصحاب رسانه و نظایر این امور به نحو مطلوبی عمل کند و در این راستا تاکنون 147 کارگاه آموزشی برون و درون سازمانی برگزار شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه فنی و دیجیتال تاکنون 774 پرونده در  5 هزار و 71 دستگاه هوشمند تشکیل شده که این آمار رقم بالایی محسوب می‌شود، استان در این مورد نیز 8 درصد نسبت به سال گذشته با افزایش روبه‌رو بوده است. بیشترین تجهیزات مورد استفاده افراد لوح فشرده، تلفن همراه و هارد کامپیوتر بوده که پلیس فتا به این حوزه ورود 66 درصدی داشته است.

قربان‌زاده ادامه داد: در ارتباط با اقدامات اخیر سه باند جعل مدرک تحصیلی در مقاطع دیپلم، کاردانی، کارشناسی و دکتری ‌به تازگی شناسایی و دستگیر شده‌اند.

سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: تاکنون برای جعل هر مدرکی در مقاطع تحصیلی متفاوت از 250 هزار تا 8 میلیون تومان اخذ شده است، در بحث توقیف داروی غیرمجاز با ارزش 6 میلیارد ریال تاکنون امور مربوطه انجام شده و 176 نفر دستگیر شده‌اند. این نوع جرایم در فضاهای مجازی، ادارات غیرقانونی، داروخانه آنلاین غیر مجاز، درگاه‌های پرداخت در سایت‌های مختلف و نظایر آنها برای فروش ابزار پزشکی اتفاق افتاده که با تلاش نیروی انتظامی طی یک ماه شناسایی شد.

قربان‌زاده بیان کرد: مسئولان نیروی انتظامی مشهد تاکنون در سایر مباحث نظیر دستگیری عامل سوءاستفاده از لوگوی صدا و سیما، گردانندگان کانال‌های مستهجن، کشف باند کلاهبرداری، انهدام باند بزرگ مکالمات تلفنی، دستگیری عامل کلاهبرداری سریالی و نظایر این موارد فعالیت داشته است. تاکنون شاهد افزایش 12 درصدی کشف جرایم خشن بوده‌ایم که با اقدامات اثرگذار ماموران، این آمار کاهش یافت، در بحث تسهیل خدمات نیز تعداد زیادی گواهینامه و گذرنامه صادر و تعویض پلاک صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: افزایش هفت درصدی کشف سلاح و مهمات نیز یکی از موارد حائز اهمیت است، همچنین به تازگی کشفیات مواد مخدر تا 23 درصد افزایش داشته و به 3.5 تن رسیده است، تاکنون 31 درصد از متخلفان آنها دستگیر شده‌اند. 207 میلیارد تومان؛ ارزش کالاهای قاچاق مکشوفه و احتکاری امسال بوده که تمامی آنها کشف و ضبط شده است، در رابطه با سایت دیوار و اپلیکیشن و سایت‌هایی مانند آن باید در نظر داشت که جرایمی در این باره انجام شده که پلیس فتا این موضوع را نیز در نظر دارد و به آن رسیدگی می‌کند.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.