افزایش افسار گسیخته اجاره‌بها و رهن در مشهد همچنان دامن‌گیر مستاجران است و در این میان نقش و کارویژه بنگاه‌های معاملات املاک نیز چندان مشخص نیست.

افزایش افسارگسیخته اجاره‌بها همچنان دامن‌گیر مستاجران مشهدی

 

به گزارش قدس آنلاین ، این روزها با وجود اینکه وارد مهرماه شده‌ایم و تلقی عمومی این است که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید مقداری از نقل و انتقالات کاسته می‌شود و متعاقب آن هزینه رهن و اجاره منزل و مغازه نیز کاهش پیدا می‌کند اما گویا قرار نیست بازار رهن و اجاره و قیمت بالای آن در مهرماه دست از سر مستاجران بردارد.

در نقاط مختلف مشهد همچنان شاهدیم که قیمت‌های رهن و اجاره نجومی است و از سوی دیگر خرید و فروش نیز در کمترین حد ممکن صورت می‌گیرد و موجران و مالکان جز در هنگامی که ضرورت داشته باشد حاضر به فروش ملک خود نیستند و معتقدند نوسانات بازار در نهایت به سود آن‌ها خواهد بود و می‌توانند ملک خود را با قیمتی بالاتر در روزها و سال‌ها و ماه‌های آتی به فروش برسانند.

اما در این شرایط فقط و فقط این مستاجران بینوا هستند که متضرر می‌شوند و باید یا با هر قیمت جدیدی که مالک می‌گوید توافق کنند و یا از این خانه به آن خانه شوند و دنبال محل جدیدی برای استقرار و یا کسب و کار خود باشند؛ شرایطی که بسیاری از مستاجران را ناراضی کرده است.

نکته مهم این است که بازهم مانند سال‌های گذشته هیچ ضابطه و قانون مشخصی در زمینه قیمت نقل و انتقالات وجود ندارد و هر مالکی براساس صلاحدید خود و شاید هم بتوان عنوان کرد براساس میزان نیاز خود است که خانه و مغازه و ملک خود را قیمت‌گذاری می‌کند و معمولا کمترین توجهی نیز به شرایط مستاجر نمی‌شود.

افزایش 100 درصدی اجاره بها

با یکی از مستاجران ساکن در مشهد که همکلام می‌شوم بسیار شاکی است و می‌گوید: ملکی که در آن اقامت داشتیم نسبت به سال گذشته 110 درصد افزایش اجاره بها داشته است و اصلا مشخص نیست ملاک این نرخ‌گذاری از سوی مالک چیست.

وی ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم مالکان این روزها بسیار متاثر از شرایط و نوسانات ارزی هستند و تحت تاثیر این شرایط ملک خود را قیمت گذاری می‌کنند و توجهی هم به شرایط مستاجر ندارند.

این مستاجر مشهدی با اشاره به اینکه باید مقداری انصاف و عدالت از سوی مالکان در این شرایط بیشتر رعایت شود نیز می‌گوید: فکر می‌کنم باید ضابطه مشخصی برای افزایش رهن و اجاره بهای سالانه وجود داشته باشد اما در این شرایط بنظر می‌رسد مالکان دقیقا به اندازه‌ای که نیاز دارند روی ملک خود افزایش قیمت قرار می‌دهند و جالب اینکه معتقد هستند حتی اگر ملک از سوی مستاجر قبلی نیز تخلیه شود بازهم ملک مشتری خاص خود را خواهد داشت.

بنگاه‌های املاک صرفا تماشاچی هستند

شهروند دیگری اما در این زمینه از بنگاه‌های معاملات املاک شاکی است و می‌گوید: در این شرایط بنگاه املاک صرفا تبدیل به مکانی شده که در آن معامله صورت می‌گیرد و مستاجر و موجر صرفا باید در آنجا چانه بزنند و در نهایت بنگاه صرفا یک قرارداد تنظیم می‌کند و در اختیار طرفین قرار می‌دهد.

وی می‌گوید: اگر قرار است کارشناسی از سوی بنگاه صورت نگیرد که گویا جزو وظایف بنگاه‌های املاک نیز این وظیفه تعریف نشده، قرار است چه کار مهمی از سوی بنگاه‌ها صورت بگیرد؟ در شرایط حاضر بسیاری از بنگاه‌ها دقیقا همان املاکی را به مستاجر معرفی می‌کنند که وی قبلا در فضای مجازی و یا روزنامه‌ها تبلیغات آن‌ها را دیده است و کار خاص دیگری را صورت نمی‌دهند.

این شهروند مشهدی عنوان می‌کند: در این شرایط بسیاری از بنگاه‌ها کارکرد خود را از دست داده‌اند زیرا نه ملک جدیدی را به آن صورت به مستاجر معرفی می‌کنند و نه می‌توانند در حوزه قیمت نظر بدهند و صرفا قیمت پیشنهادی از سوی مالک را به مستاجر جدید عنوان می‌کنند و واقعا در این شرایط نمی‌دانم بنگاه‌های معاملات املاک چه کارکرد ویژه‌ای را قرار است به مردم ارائه دهند.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.