تهیه کننده پویانمایی «جوانمردان» گفت: حوزه انیمیشن حوزه پولساز و ارزآوری است. ما در پروژه «جوانمردان» دقیقاً به همین سمت رفتیم که در حوزه انیمیشن برندسازی کنیم. «جوانمردان» برند انیمیشن ملی ایران نام گذاری شد

به شرط حمایت، چیزی از انیمیشن دنیا کم نداریم

به گزارش خبرنگار فرهنگی قدس‌آنلاین/ صبا کریمی: انیمیشن «جوانمردان» به کارگردانی علی ابراهیمی و تهیه کنندگی الهام ابراهیمی، مجموعه ای۱۰۰ قسمتی است که تاکنون ۱۳ قسمت آن آماده پخش شده و قرار است روی آنتن شبکه امید برود. این سریال در دوران حمله مغول اتفاق می‌افتد و پس از حمله بیگانگان جوانانی شروع به تشکیل هسته مقاومت می‌کنند و به صورت پارتیزانی به مبارزه با مغولان برمی‌خیزند. به همین بهانه با تهیه کننده این مجموعه که سابقه ساخت فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های انیمیشن بسیاری را در کارنامه کاری خود دارد به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

قدس‌آنلاین: خانم ابراهیمی پروژه «جوانمردان» چگونه کلید خورد، پیشنهاد ساخت آن از کجا شکل گرفت و تا امروز چه مراحلی از ساخت آن طی شده است؟

ابراهیمی: ساخت این مجموعه از طرف آقای مرتضی شمسی مدیراسبق مرکز صبا به من پیشنهاد شد و جلساتی بابت ویژگی‌های کار و کیفیت آن با هم داشتیم. این کار یک مجموعه ۱۰۰ قسمتی ۲۰ دقیقه‌ای است و فصل اول آن تمام شده و امیدواریم بتوانیم به سرعت فصل دوم را شروع کنیم. تابه حال هشتاد درصد پیش تولید برای صد قسمت انجام شده و کاراکترهای تمام قسمت‌ها را آماده کردیم، البته اگر قرار باشد کاراکتری هم اضافه شود در طول کار آن‌ها را می‌سازیم. تقریباً ۹۷ کاراکتر اصلی و چیزی نزدیک به ۳۰۰ تا ۵۰۰ کاراکتر فرعی در کار وجود دارد و هرچقدر کار جلوتر می‌رود ممکن است به این تعداد هم افزوده شود. موضوع اصلی این مجموعه هم درباره مقاومت و جوانمردی مردم ایران است، اما اقتباسی هم از زمان حمله مغول به ایران شده و در گرافیک کار پنج دوره تاریخی را لحاظ کردیم به گونه‌ای که اگر شما هرکدام از این کاراکترها را هرجای دنیا ببرید هیچ کدام از المان هایشان به جایی غیر از ایران تعلق ندارد. تمام المان‌های کاراکترها و ابزارهای جنگی مختص پنج دوره تاریخی ایران است و حتی ما سعی کردیم پوشش گیاهی و منطقه جغرافیایی ایران را هم رعایت کنیم، اما در هیچ بخشی از داستان به این موضوع اشاره نداریم که محل روایت داستان به لحاظ جغرافیایی کجای ایران است.

قدس‌آنلاین: فروش قابل توجه و میلیاردی انیمیشن در سینما طی سال‌های اخیر موجب نگاه جدی‌تری به این حوزه شده است، با توجه به اینکه این صنعت در ایران تقریباً نوپاست به نظر شما سهم تولیدات انیمیشن در سینمای ما چقدر است؟

ابراهیمی: البته این صنعت از دید ما که ۱۵ سال است در آن مشغول کاریم و سعی کردیم کارهای باکیفیت تولید کنیم نوپا نیست. به نظرم بین این دو مقوله که از این صنعت حمایت نشده یا اینکه پتانسیلش وجود نداشته خیلی تفاوت است. ببینید! حوزه انیمیشن حوزه پولساز و ارزآوری است. ما در پروژه «جوانمردان» دقیقاً به همین سمت رفتیم که در حوزه انیمیشن برندسازی کنیم. «جوانمردان» برند انیمیشن ملی ایران نام‌گذاری شد به دلیل اینکه همزمان با ساخت سریال، نگارش فیلمنامه سینمایی آن را نیز آغاز کردیم، از طرف دیگرعروسک‌ها را نمونه سازی و طراحی کتاب کمیک را هم شروع کردیم و در واقع طراحی همه تولیدات جانبی را همزمان پیش بردیم. اعتقاد ما بر این بوده که این پروژه پتانسیل زیادی برای برند شدن دارد و همزمان تمام اتفاقاتی که برای یک برند انیمیشن در دنیا افتاده برای این کار هم به لحاظ گرافیک و تکنیک ساخت می‌تواند رخ بدهد و در واقع هیچ چیزی از استانداردهای جهانی کم ندارد و سریالش کاملاً با یک سریال بین‌المللی برابری می‌کند. تلاشمان این است که نسخه سینمایی هم همتراز استانداردهای بین‌المللی باشد.

 قدس‌آنلاین: لوازم جانبی انیمیشن‌ها کنار این صنعت رشد کرده، به طور مثال انیمیشن «یخ زده» در حالی که ۱۵۰ میلیون دلار بابت ساخت هزینه کرده و بالغ بر یک و نیم میلیارد در گیشه فروش داشته، اما چندین برابر این رقم از صنعت لوازم جانبی این فیلم سود کرده است. در صنعت انیمیشن ایران چقدر به بازار تولیدات جانبی توجه می‌شود؟

ابراهیمی: اتفاقاً پروژه ما کاملاً پتانسیل این مسئله را دارد و یکی از دلایلی که ما در گرافیک کار سعی کردیم همه چیز را مختص به ایران ببینیم این بود که به برندسازی فکر کردیم و به دنبال خلق یک کاراکتر ایرانی با تمام المان‌های تاریخی آن بودیم. حتی گیم این پروژه در برنامه ما هست و چندین ماه است که با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مذاکره می‌کنیم و به جمع‌بندی خوبی هم رسیدیم. اما مسئله بحث بودجه است. ما با کمیسیون فرهنگی مجلس و دیگر نهادها مکاتباتی داشتیم که بتوانیم تا ۶ ماه آینده گیم کنسول این محصول را به بازار ارائه کنیم. اینکه می‌گویم گیم را تا اینجا پیش بردیم در واقع تا همین جای داستان هم خودمان دنبالش بودیم که از کمیسیون فرهنگی و معاون فرهنگی پارلمانی مجلس وقت بگیریم. ماه‌ها پیگیری کردیم و البته آن‌ها هم حمایت کردند و وقتی کار را دیدند باورشان نمی‌شد در ایران تولید شده و انصافاً هم حمایت‌های خوبی از این کار شد. دستوراتی که من برای تولید گیم این پروژه گرفتم در واقع حمایتی بود که از سوی وزارت ارشاد اتفاق افتاد. من معتقدم اگر مسئولان محترم بخواهند حتماً می‌شود.

ابراهیمی: از سوی دیگر ما استعدادهای خیلی خوبی در این حوزه داریم. ما در این پروژه مانند شرکت‌های مطرح دنیا از تکنیک‌های روز Unreal Engine استفاده کردیم و زمان رِندِر را در این پروژه به صفر ثانیه رساندیم و این دستاورد بسیار بزرگی است. ستاد فناوری ریاست جمهوری به واسطه همین دستاورد به ما مجوز دانش بنیان داد و حتی سال گذشته بابت این پروژه به ما وام داد که بتوانیم ادامه بدهیم و آن زمان بابت آر اند دی «R&D» این پروژه به ما کمک کردند.

نقش بخش خصوصی خیلی مهم است و باید تلاش کنیم تا در جریان این راهی که می‌رویم قرار بگیرند. اتفاقاً وقتی قرار می‌گیرند حمایت هم می‌کنند، ولی به طور کلی دغدغه‌اش وجود ندارد. در حالی که صنعت انیمیشن با توجه به ظرفیت هایی که دارد بسیار پولساز است. همانطور که گفتم Unreal دستاورد کوچکی در صنعت انیمیشن نیست و تنها نزدیک به پنج شرکت بزرگ دنیا از آن استفاده می‌کنند. با این دستاورد پیشبرد کار سریع‌تر شد و زمان تولید انیمیشن خیلی پایین آمد. پروژه «جوانمردان» به دلیل پیش تولید سنگینی که داشت زمان بر شد، اما به لحاظ تولید ظرف مدت ۹ ماه کار را با این کیفیت ساختیم و زمان تولید آن به نصف رسیده است.

 قدس‌آنلاین: از جشنواره سی و چهارم فجر اختصاص یک بخش به انیمیشن مطرح شد و طی روزهای اخیر هم آقای داروغه زاده اعلام کرد که در جشنواره سی و هفتم یک جایزه به انیمیشن اختصاص پیدا خواهد کرد. ضمن این که در کنار آن جشنواره پویانمایی تهران را هم داریم. این مسئله چقدر می‌تواند سرمایه‌گذار بخش خصوصی را به حضور در این عرصه ترغیب کند؟

ابراهیمی: سال ۹۴ من با کار «بازمانده» در جشنواره حضور داشتم و جزو یکی ازپنج اثری بود که به جشنواره راه پیدا کرد که البته کم لطفی‌هایی هم به آن شد. متأسفانه بچه‌های حوزه انیمیشن آن قدر کنار گذاشته شده و دیده نشدند که این اتفاق بزرگی می‌تواند باشد. به طور مثال جشنواره پویانمایی در همدان چندماه پیش برگزار شد و همه افراد این حوزه در این جشنواره بودند و حال همه خوب بود و این دیده شدن حس خوبی به همه داد. این اتفاق‌ها برای انیمیشن خیلی خوب است. هم تیم تولید انگیزه پیدا می‌کنند که دیده شوند هم تیم تهیه و سرمایه گذار ترغیب می‌شود به این حوزه ورود کند. حوزه‌ای که امروز واقعاً استانداردهای جهانی را داراست.

بچه‌های انیمیشن عاشق کارشان هستند و در حالی که هیچ جا حقوق معنوی آن‌ها به جا آورده نمی‌شود و به لحاظ مادی هم بخوبی تأمین نمی‌شوند؛ اما فقط به خاطر علاقه خودشان کار می‌کنند. شما به نرخ تولید انیمیشن در منطقه خاورمیانه نگاه کنید که بین هشت تا ۱۰ هزاردلار در دقیقه است و در دنیا هم که این رقم بالای ۳۰ هزار دلار است، اما در ایران ما با کمتر از ۵۰۰ دلار کار را تولید می‌کنیم. وضع تهیه کنندگان هم همین است. من بعد از ۲۰ سال کار همه دارایی‌ام را در این پروژه گذاشتم که آن را به ثمر و نتیجه برسانم و سعی می‌کنم چیزی که لیاقت مخاطب است را به او بدهم، اما ما هم تا جایی که بتوانیم ایستادگی می‌کنیم.

 قدس‌آنلاین: شما سالیان زیادی است که در این حوزه مشغول به فعالیت هستید. شاید مقایسه انیمیشن ایران با کمپانی‌های بزرگی همچون دیزنی، پیکسار، سونی و... منطقی نباشد، اما با توجه به بضاعت موجود، وضعیت تکنیکال و تولید انیمیشن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابراهیمی: سطح کیفی انیمیشن ما کمتر از دنیا نیست و واقعاً چیزی کم ندارند به شرط آن که به آن‌ها فضا و بها داده شود. بد نیست اشاره کنم به «بازمانده» که آن را سال ۹۴ با ۳۸۰ میلیون و در ۱۱ ماه ساختم. حتماً نمی‌توانیم خود رابا کمپانی‌های بزرگ هالیوودی مقایسه کنیم. آن شرایطی که در همه جای دنیا وجود دارد اگر یک دوم آن در اختیار ما بود مطمئن باشید هیچ چیزی کمتر از آنچه آن‌ها ارائه کردند، تحویل نمی‌دادیم؛ اما متأسفانه ما خیلی از سخت افزارها را نداریم. چه زمانی تجهیزات مالی و امکانات روز دنیا به ما داده شد و ما استفاده نکردیم؟ ما هرچه داریم خودمان داریم. من خیلی از امکانات برای پروژه «جوانمردان» را با پول شخصی خودم تهیه کردم و باید از شرکت دانش بنیان تشکر ویژه کنم که حمایت کرد و ما توانستیم کار را جلو ببریم. به نظرم ما در جایگاه خوبی هستیم و فقط نیازمند حمایت بیشتریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.