میزان صادرات برق کشور در پیک تابستان امسال در حالی به کمتر از ۱۰۰ میلیون کیلووات ساعت در ماه رسید که این افت مربوط به زمانی است که خاموشی در شبکه برق نبوده و صادرات برق به عراق، افغانستان و پاکستان تقریبا به طور کامل متوقف شده بود.

صادرات برق کشور به کمتر از ۱۰۰ میلیون کیلووات ساعت در ماه رسید

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، میزان صادرات برق کشور در پیک تابستان امسال در حالی به کمتر از ۱۰۰ میلیون کیلووات ساعت در ماه رسید که گفته می شود هنوز دستورالعمل صادرات برق برای بخش خصوصی اجرایی نشده است .هر چند این افت صادرات مربوط به زمانی بوده که خاموشی در شبکه نداشته‌ایم.

کاهش بی‌سابقه بارندگی‌های سال آبی ۹۶-۹۷ و استمرار خشکسالی در کشور موجب شد تا با پایین آمدن ارتفاع آب در مخازن سدهای دارای نیروگاه برق‌آبی بخش اعظمی از توان تولید برق این واحدها برای پیک سال ۹۷ از دست برود و کشور با کسری چهار هزار مگاواتی تولید برق روبه‌رو شود.

ادامه این وضعیت صادرات برق کشور را نیز تحت تاثیر قرار داد، به طوری که پیش از شروع پیک تابستان ۹۷ میزان صادرات ماهیانه برق به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و همچنین کشورهای آذربایجان و ارمنستان حدود ۸۱۰ میلیون کیلووات ساعت بوده است که این رقم در پیک مصرف تابستان سال جاری به پایین‌ترین میزان خود رسید.

براساس ارزیابی صورت گرفته میزان صادرات برق کشور در پیک تابستان امسال کمتر از ۱۰۰ میلیون کیلووات ساعت ماهیانه و آن هم مربوط به زمانی است که خاموشی در شبکه نداشته‌ایم. به طوری که در بازه زمانی ۱۰ تیرماه تا پایان مردادماه سال جاری صادرات برق به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان تقریبا به طور کامل متوقف و به ساعات غیر پیک محدود شد و از طرفی صادرات برق به کشورهای آذربایجان و ارمنستان به طور کامل متوقف شد. پس از گذر از پیک تابستان ۹۷ وضعیت صادرات برق به شرایط معمول قبل از پیک برگردانده شد.

در زمینه واردات برق نیز پیش از پیک تابستان ۹۷ واردات برق از کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان حدود ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت ماهیانه بوده است که به دلیل افزایش مصرف برق در کشورهای وارد کننده این رقم در مقطع زمانی یاد شده تا حدود ۲۰۰ میلیون کیلووات ساعت کاهش پیدا کرده بود که پس از گذر اوج مصرف تابستان، شرایط واردات نیز به روال قبل از پیک بازگشته است.

اردکانیان وزیر نیرو گفته بود که امکانی را فراهم کرده‌ایم و دستورالعمل آن نیز ابلاغ شده است تا سرمایه‌گذاران مختلف بخش خصوصی بتوانند نسبت به انعقاد قراردادهای صادرات برق به کشورهای همسایه اقدام کنند و ما تنها تسهیلات لازم برای این بخش را فراهم و شبکه را در اختیار آن‌ها بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه امکان صادارت برق به کشورهای همسایه وجود دارد، بیان کرد: ما در این باره تسهیلی که فراهم می‌کنیم، حق ترانزیتی را دریافت خواهیم کرد که از این حیث فرصت‌های شغلی بیشتری به ویژه در دشت‌های وسیع کشور فراهم خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.