به گفته مدیران استانی در ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی، بعید است در ایام اربعین حسینی (ع)، قیمت بلیط افزایش پیدا کند.

آخرین تمهیدات مسئولان خراسان رضوی برای حمل و نقل زائران اربعین

به گزارش قدس آنلاین: این روزها حال و هوای اربعین حسینی (ع) مانند هر سال در فضای شهر و استانمان طنین انداخته است. دوباره عاشقان و دل سوختگان سیدالشهدا (ع) در تلاشند تا بتوانند کنار قدم های جابر و نیز شبیه رباب و سکینه طی مسیر کنند. گروهی با وسایل شخصی و گروهی دیگر با ناوگان حمل و نقل عمومی خود را به شهرهای مرزی کشورمان با عراق می رسانند. هر ساله بدلیل تلاش و استقبال گسترده خراسانی ها برای حضور در راهپیمایی میلیونی اربعین، مشکلات و سختی هایی برای آنها بوجود می آید. اما مدیران استانی برای کمتر شدن این مشکلات چه برنامه ای دارند؟ آیا امسال از تجربیات سال های گذشته استفاده و مشکلات آن را برطرف خواهند کرد؟ با توجه به اینکه بیشترین تردد زائران توسط ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی است به سراغ مدیران این دو قسمت رفتیم و سوالاتی را در مورد آخرین تمهیدات شان برای تسهیل در سفر زائران حسینی، از آنها پرسیدیم.

سرویس های فوق برنامه به مقصد اربعین

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به خبرنگار ما گفت: برآورد ما این است که بدلیل افزایش زیاد قیمت بلیط هواپیما، امسال اقبال مسافران از مسیرهای زمینی بیشتر باشد. همچنین بدلیل محدود بودن ظرفیت ناوگان ریلی، به احتمال زیاد جمعیت زیادی، از ناوگان حمل و نقل جاده ای استقبال خواهند کرد.

جواد وحدتی فرد ادامه داد: امسال تدابیر و اقدامات لازم را پیش بینی کرده ایم تا مشکلات را به حداقل برسانیم. جلسات هماهنگی با دستگاه های ذی ربط استان انجام داده و اقدامات نظارتی هر دستگاه متناسب با شرح وظیفه اش مشخص شده است.

وی در خصوص موارد و دستورالعمل هایی که شرکتهای مسافرتی و رانندگان اتوبوس های بین شهری باید رعایت کنند، گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی باید استانداردها و ضوابط لازم را که به آنها اعلام شده است رعایت کنند. در غیر اینصورت با متخلفین به شدت برخورد خواهد شد.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی زیادی انجام داده ایم تا اتوبوسها و ناوگان حمل و نقل جاده آماده و پای کار باشند. برخی از شرکت های حمل و نقل، سرویس های زائد را حذف کرده و خودروهای خود را برای مرزهای غربی و جنوب غربی آماده کرده اند تا بتوانیم به زائران سرویس دهی مناسبی داشته باشیم.

وی افزود: همچنین سرویس های فوق برنامه ای را به مقصد اربعین در نظر گرفته ایم. مکاتباتی انجام داده ایم تا شرکت هایی که در قالب شبکه سیر فعالیت می کنند را وارد شبکه و مسیر اربعین کنیم تا مسافران بیشتری را در این مسیر جابجا کنند.

وحدتی فرد در خصوص تمهیداتی که برای بازگشت مسافران خراسانی از پایانه های مرزی به استان در نظر گرفته شده، بیان داشت: تعداد زیادی اتوبوس، از چند روز مانده به اربعین به مرز اعزام می شوند. آنها از اینطرف خالی می روند و با مسافر بر میگردند. لذا کرایه به صورت رفت و برگشت حساب می شود.

وی اعلام کرد: کرایه ها مطابق نرخ اتحادیه خواهد بود و بعید است که افزایش داشته باشیم. هم استانی های عزیر می توانند در صورت مشاهده تخلف، شکایات خود را با شماره ۱۴۱ در میان بگذرانند.

افزایش ظرفیت جابجایی مسافر با افزودن واگن  به قطارها

مدیر کل راه آهن خراسان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: درحال حاضر در روز یک قطار با ظرفیت حمل ۶۰۰ مسافر و روز دیگر دو قطار با ظرفیت حمل مجموع ۱۲۰۰ مسافر در حال جابجایی مسافران به سمت جنوب کشور هستند.  

محمد هادی ضیایی مهر افزود: در روزهای پیک مسافر در ایام اربعین، سعی خواهیم کرد که تا حد امکان با افزودن واگن به قطارهای مسیر جنوب، بتوانیم از حداکثر ظرفیت راه آهن برای جابجایی مسافران استفاده کنیم.

وی بیان داشت: امکان افزودن قطار به خط نیست اما با تمهیدات ما به ظرفیت حمل مسافر در قطارهای موجود اضافه خواهد شد.

وی اظهار کرد: مسافران اربعین حسینی (ع) در صورتی که از مشهد نتوانستند به سمت جنوب بلیط تهیه کنند، می توانند خود را به تهران رسانده و از ظرفیت قطارهای تهران که بیشتر هم هست استفاده نمایند.

وی در خصوص افزایش احتمالی قیمت بلیط در ایام اربعین گفت: قیمت بلیط به صورت متمرکز در تهران تعیین و ابلاغ می شود. سیستم فروش بلیط در تهران مستقر و متمرکز است و نظارت و رسیدگی به آن در پایتخت انجام می شود. تمام موارد از لحاظ قیمت بلیط به تهران مربوط می شود لذا ما نمی توانیم بر قیمت بلیط های فروخته شده نظارت داشته باشیم و در این مسئله نقشی نداریم.

ضیایی مهر اعلام کرد: برای بازگشت مسافران به استان، همان تدابیر مسیر رفت در نظر گرفته شده است. مسافران می توانند زودتر از موعد برنامه ریزی های لازم را انجام داده و به نحو مناسبی از خدمات راه آهن چه در مسیر رفت و چه در مسیر برگشت استفاده نمایند.  

وی گفت: راه آهن جمهوری اسلامی از خرمشهر تا مرز شلمچه ریل باس گذاشته است و به صورت رایگان مسافران را هم در مسیر رفت و هم در مسیر برگشت در این فاصله جابجا خواهد نمود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.