زمزمه‌های افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی الیت در مشهد، گوش خیابان‌های فرعی و مردم را آزار می‌دهد.موضوع حاشیه‌ای و تعرفه‌ی پارک در خیابان‌ها از مدت‌ها قبل راه اندازی شده و مالیات پارک خودرو بر اساس نوع خودرو و خیابان خاص منظور می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی: هنوز بر شعارهای انتخاباتی خود پایبندم/با شیوه‌ی اجرایی الیت مخالفم

به گزارش قدس آنلاین، در کشور ایران و شهر مشهد نیز چندین سال از شروع فعالیت در این زمینه می‌گذرد؛ اما مردم هنوز با این نوع از خدمات کنار نیامده اند. شاید هم بهتر است اینطور تفسیر نمائیم که خدمات چشمگیری از طرف شرکت در شهر مشهد به طور محسوس مشاهده نگردیده یا بسیار محدود بوده است.
 
بیشترین مزیت الیت شاید استفاده‌ی یکسان همه‌ی شهروندان و مسافران و زائران از پارکینگ‌های حاشیه‌ای سطح شهر بوده است، اما بیشترین آسیب شامل حال خیابان‌های فرعی و منتهی به خیابان‌های پرتردد و اصلی در طی این سال‌ها بوده، چرا که مغازه داران، بانک‌ها و صنوف دیگر که در حاشیه‌ی خیابان اصلی هستند خودروها را در مسیر خیابان‌های فرعی پارک می‌کنند و این بلای جان اهالی این خیابان‌ها و کوچه هاست که از پوشش الیت برخوردار نیستند.

اما سوال پیش می‌آید که درآمد این شرکت تا چه حد صرف ساخت پارکینگ در شریان‌های اصلی و پرتردد شهر گردیده است؟
آیا با حذف الیت مردم نگران یا خوشحال می‌شوند؟ آیا این شرکت براساس چشم انداز خود که یکی از آن‌ها رضایت کامل مشتریان است گام بر می‌دارد؟ گران شدن الیت، فشار بیشتر بر گلوی خیابان‌های فرعی مشهد

در ادامه‌ی گزارش نظرات رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی در ارتباط با انحصاری بودن الیت و خدمات پایین آن را بیان می‌کنیم:
انحصار الیت و رشد پایین خدمات
امیر شهلا رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد می‌گوید: مدیریت پارک حاشیه زیر نظر مدیریت شهری شهرداری یک تکلیف قانونی است و باید در راستای عدالت ترافیکی گام بردارد که خرید الیت توسط شهرداری در سال‌های گذشته هزینه بر بوده و خدمات متناسبی به شهروندان ارائه نگردیده است.

وی ادامه می‌دهد: وجود سیکل ناقصی که در الیت وجود دارد باعث نارضایتی مردم شده که شفاف نیست جایگاه الیت در کدام خیابان‌های شهر باید باشد و در کدام خیابان‌ها نباشد؟ و این در نارضایتی‌ها تاثیر چشمگیری داشته است، به طوریکه مردم به کوچه‌های منتهی به خیابان‌های اصلی برای پارک خودرو خود پناه می‌برند.

شهلا با اشاره به اینکه درآمد این شرکت حدود ۲۵ میلیارد تومان در سال است ادامه می‌دهد: افزایش قیمت بدون ارائه هرگونه خدمات به شهروندان اقدام نادرستی است و من با افزایش قیمت و برگشت قیمت‌ها به سال ۱۳۹۲ مخالف هستم.

وی با بیان اینکه هنوز بر شعارهای انتخاباتی خود پایبند است بیان می‌کند: از ابتدا بنده عرض کردم با شیوه‌ی اجرایی الیت مخالفم و تا به حال در شورای اسلامی شهر مشهد در جهت اصلاح فرآیندهای اجرایی این شرکت عمل کرده ایم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه می‌دهد: تغییرات مثبتی نظیر تغییر لحن و برخورد پارکبان‌های شرکت الیت، عدم دریافت وجه نقد از شهروندان، شفافیت کسر مبالغ از پلاک‌های خودرو و پیامک کسر به صورت آنلاین به همراه صاحب خودرو و تراکنش بر خط در این شرکت با تلاش‌های شورای اسلامی شهر انجام شده است و همچنان در جهت رفع نواقص و کاستی‌ها پیش می‌رویم.

وی با اشاره به اینکه تا به حال ۹ خیابان غیر فرعی  را از پوشش الیت حذف کردیم می‌گوید: این چنین روندهای نظارتی ادامه دار است و این شفافیت را دنبال می‌کنیم.

شهلا تاکید می‌کند که بالا بردن قیمت تعرفه‌های پارک خودروها و انتظار عدم استفاده مردم از خودروهای شخصی و استفاده از حمل و نقل عمومی در حال حاضر که وسایل حمل و نقل به طور گسترده ساماندهی نشده، بسیار نابجا است و نباید زمانی که حمل و نقل عمومی شهر رشد نکرده از مردم انتظار داشته باشیم خودروهای خود را در منزل بگذارند.
 
گران شدن الیت، فشار بیشتر بر گلوی خیابان‌های فرعی مشهد
در ادامه این گزارش دیدگاه عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر در خصوص افزایش قیمت تعرفه‌های الیت بیان می شود که آن را عادلانه می‌داند:
افزایش قیمت الیت عادلانه است
علیرضا شهریاری عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد می‌گوید: استفاده از سیستم مدیریت پارک حاشیه‌ای سبب تساوی در حق پارک خودرو بین تمامی شهروندان گردیده و باید در نظر داشت افزایش قیمت شرکت الیت عادلانه است و صرف هزینه‌های اجرایی و نجات شهر از خودروهای تک سرنشین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده و این تعرفه‌ها مربوط به سال ۱۳۹۲ است ادامه می‌دهد: در حال حاضر شرکت الیت با حدود ۷۰۰ پرسنل، مبلغ ۱۲ میلیارد تومان از شهروندان طلبکار است که هنوز بهای خدمات را پرداخت نکرده اند.

 عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در گذشته خیابان‌های پرتردد معضل جدی جای پارک را داشتند ادامه می‌دهد: برای مثال در خیابان سعدی مشهد تعداد صد جای پارک اتومبیل وجود دارد که در گذشته معمولا فقط متعلق به کسبه خیابان سعدی می‌شد در حالی که الان فقط در نیم ساعت اول حدود دوهزار خودرو در این خیابان خودروی خود را پارک می‌کنند.

شهریاری افزایش قیمت را از حیث بازدارندگی استفاده مردم از خودرو شخصی در سفرهای شهری موثر می‌داند و بیان می‌کند: سلامت شهر و مردم برای ما در اولویت است و این افزایش سرانه استفاده از خوروهای تک سرنشین در کلانشهر مشهد خطر جدی آلودگی زیست محیطی را همراه دارد و باید با توسعه زیر ساخت‌ها و افزایش تعرفه‌های پارک خودرو در جهت رفع این معضل گام برداریم.

وی اضافه میکند که: ۲۵ میلیون زائر در سال به مشهد می‌آیند که باید استانداردهای حمل و نقل عمومی در دنیا را رعایت کرده و در جهت بهبود این سیستم گام بردارد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه می‌دهد: در جهت فرهنگ سازی عبور و مرور همه‌ی نهادها و مردم باید گام بردارند تا در آینده سلامت شهر را تضمین نمائیم.

در ادامه‌ی گزارش مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت دیدگاه خود را از افزایش قیمت به جهت کاهش بار ترافیکی بیان می‌کند:
افزایش تعرفه، کاهش بار ترافیکی
محمد مهدی اسدی مدیر عامل شرکت ترافیک هوشمند الیت می‌گوید: میانگین توقف زیر نیم ساعت در سال ۱۳۹۶ حدودا ۷۵ درصد بود که با استانداردهای جهانی مطابقت می‌کرد، این در حالی است که امسال میانگین توقف‌های زیر نیم ساعت به ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است و نشان می‌دهد توقف‌ها بالای نیم ساعت رو به افزایش است.

وی ادامه می‌دهد: تغییر نرخ به دلایل هزینه‌های اجرایی و هوشمند سازی است و باید تاکید کنم که قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده است و به همان تعرفه‌های سال ۱۳۹۲ بازگشته که توسط شورای چهارم اسلامی شهر تایید نشده بوده است.
 
گران شدن الیت، فشار بیشتر بر گلوی خیابان‌های فرعی مشهد

 مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت با اشاره به اینکه الیت باعث شده همه‌ی شهروندان بتوانند در کوتاه مدت و به خصوص در شرایط اضطراری جای پارک خودرو را در معابر پر عبور بیابند می‌افزاید: حتی برای خیابان‌های فرعی که به مسیرهای پرتردد منتهی هستند و با معضل جای پارک مواجه اند به درخواست ساکنین مناطق، از پارک حاشیه‌ای به صورت شناور و با تعرفه‌های کمتر استفاده می‌شود که از حجم ترافیکی کوچه و خیابان‌ها بکاهد.

اسدی با اشاره به این نکته که درآمد شرکت الیت به طور کامل و مستقیم به حساب شهرداری مشهد واریز می‌شود ادامه می‌دهد: شهرداری بودجه‌ای با مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساخت پارکینگ دارد که درآمد شرکت الیت هم در این خصوص کمک کننده است.

وی بیان می‌کند: به جهت حمایت شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی، در انتهای بلوار وکیل آباد از سمت دو راهی شهرستان طرقبه و شاندیز پارک سوار احداث گردیده که شهروندان می‌توانند خودروهای خود را در آنجا به صورت رایگان پارک کرده و با قطار شهری و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی به مرکز شهر بیایند و بازگردند و همچنین قصد ایجاد پارک سوار دوم در قسمت دیگر بلوار وکیل آباد را نیز داریم.

 مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت ادامه می‌دهد: در مقایسه با سایر کلانشهرهای دیگر کشور ارتباط بین پارک حاشیه‌ای و پارکینگ‌ها در مشهد از لحاظ قیمتی کمتر است و زیر ساخت‌های مناسبی وجود دارد که درجهت پیشرفت آن‌ها نیزهستیم.
 
گران شدن الیت، فشار بیشتر بر گلوی خیابان‌های فرعی مشهد

در حال حاضر شاید مهمترین نکته این باشد که در شهر مشهد با توجه به میزان ترافیک و حمل ونقل عمومی روزانه در سطح شهر، زیر ساخت‌های مناسبی برای مدیریت پارک حاشیه خیابان‌ها فراهم نشده است و گویا نگاه سیستماک در اجرای فرآیندهای آن وجود ندارد، چرا که هدفی نظیر افزایش سطح مساوات در حق پارک با میزان پایمال کردن حقوق ساکنین خیابان‌های فرعی ماهیت مثبت خود را ازدست می‌دهد، یا هدف کاهش میزان بار ترافیکی شاید با سیستم محدود حمل و نقل عمومی و میزان تقاضا همخوانی نداشته باشد و زیر ساخت‌های حمایتی برای شهروندان هنوز فراهم نیست؛ همچنین رضایت شهروندان و نظر خواهی در افزایش تعرفه‌ها و قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد و خدمات و طرح‌های تشویقی وجود ندارد که همه‌ی این دلایل به کاهش رضایت عمومی دامن می زند.
  منبع: باشگاه خبرنگاران
 پایان پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.