مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: نخستین دوره کنگره شعر «فیروزه فرات» با محوریت اشعار عاشورایی از دیدگاه امام رضا(ع) همزمان با 27 آبان ماه سال جاری در مشهد برگزار می‌شود.

نخستین دوره کنگره شعر «فیروزه فرات» در مشهد برگزار می‌شود/ اشعار آیینی باید مطابق با سخنان ائمه اطهار(ع) باشد
به گزارش قدس آنلاین ، محمود رضا برازش ظهر امروز در نشست خبری که در بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) برگزار شد، با اشاره به‌اینکه قالب هنری در ایران شعر است؛ گفت: اشعار آیینی باید مطابق با سخنان ائمه اطهار(ع) باشد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) خراسان و مشهد را از جمله مراکز شعر و ادب کشور برشمرد و اضافه کرد: یکی از وظایف اصلی این بنیاد ترویج معارف رضوی بوده، در این راستا، نخستین دوره کنگره شعر «فیروزه فرات» با هدف ارتقای جایگاه فرهنگی، هنری مشهد، ترویج شعائر رضوی هم سو با واقعه عاشورا در آینه شعر رضوی و تاکید بر پیوستگی تعالیم و سیره ائمه اطهار (ع) قرار است در مشهد همزمان با 27 آبان ماه سال جاری برگزار شود.

وی ادامه داد: این دوره از کنگره قصد دارد آغازگر حرکت عظیمی برای پرداختن به‌موضوعاتی که در عرصه شعر مغفول مانده از جمله سرایش شعر از زبان ائمه(ع)، باشد، همچنین، این کنگره با محوریت اشعار عاشورایی از دیدگاه امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

برازش با تاکید بر اینکه برگزاری چنین کنگره‌هایی سبب سالم‌سازی فضای شعر آیینی می‌شود؛ اضافه کرد: قرار است در این کنگره وقایع عاشورا از دیدگاه امام رضا(ع) به‌شعر تبدیل شود، چراکه یکی از بزرگ‌ترین فرازهای تاریخ، حادثه کربلا است، مسلمانان درس ظلم‌ستیزی و شهادت را از این حادثه تاریخی آموختند، بنابراین، لازم است، همه بشر ائمه معصوم(ع) را الگوی خود در همه ابعاد زندگی قرار دهند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با بیان اینکه در کشورهای مختلف، هنر با موضوع  دیگری گره می‌خورد؛ عنوان کرد: شاعران آیینی باید سخنان ائمه(ع) را در قالب هنر بیان کنند تا برای مردم ملموس‌تر باشد.

مهلت ارسال آثار تا 18 آبان

در ادامه این نشست، دبیر علمی این دوره از کنگره «فیروزه فرات» نیز با بیان اینکه علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا 18 آبان ماه سال جاری به‌با فونت bnazanin12 و در قطع A4 به‌آدرس الکترونیکی mashhadngo8@gmail.com ارسال کنند؛ گفت: محدودیتی در تعداد و قالب اشعار ارسالی وجود ندارد، به‌استثنای شعرهای کوتاه (رباعی، دوبیتی، سه‌گانی، هایکو، سه‌خشتی و نوخسروانی که حداقل اشعار ارسالی در این قالب‌ها برای پذیرفته شدن در سوگواره 3 اثر است.

مهدی آخرتی ادامه داد: شیوه داوری آثار در سه مرحله به‌صورت کاملا حرفه‌ای، جدید و دور از سلیقه انجام می‌گیرد، با مراکز آیینی شعر ارتباط قوی برقرار شده، همچنین به‌برگزیدگان جوایز نقدی تعلق می‌گیرد.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.