«به پیشواز زیبایی» عنوان نشست دو روزه‌ای بود که در یک عصرانه پاییزی به همت انتشارات آستان قدس رضوی و با حضور هنرمندان تصویرگر خراسانی کتاب‌های کودک و نوجوان و گرافیست‌های برتر کتاب‌های بزرگسال استان خراسان رضوی برگزار شد.

از حفظ هویت ایرانی تا ارتقای سواد بصری جامعه در نشست «به پیشواز زیبایی»

به گزارش قدس آنلاین ، کاظم طلایی،  در در نشست "به پیشواز زیبایی" که در محل انتشارات آستان قدس رضوی برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور بی شمار تصویرگران حرفه‌ای در استان اظهار داشت: با توجه به نیازی که در حوزه تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان احساس می‌شود و باوجود ظرفیتی که در هنرمندان خراسانی دیده می‌شود، باید از تصویرگران بومی، حرفه‌ای و توانا استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه به‌نشر یکی از بهترین و پرتیراژترین ناشران ایران است، افزود: انتشارات آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین ناشران است که در حوزه معارف دینی و کودکان مشغول به فعالیت است و همواره یکی از برندهایی که از لحاظ کمی و کیفی؛ تصویرگران در تهران تمایل به همکاری داشته‌اند، انتشارات آستان قدس رضوی است.

طلایی با اشاره به برگزاری نشست هم اندیشی دو روزه «به پیشواز زیبایی» افزود: بسیاری از آثار نویسندگان مطرح کشور توسط به‌نشر به چاپ رسیده است لذا با توجه به نیازهایی که کتاب‌های به‌نشر برای ارتقای تصویرسازی دارند، امیدواریم با برگزاری اینگونه جلسات، تبادل آرا و تجربه میان هنرمندان استان جهت ارتقای آثار تصویرگری صورت گیرد، نیازها و خواسته‌های انتشارات را منتقل کنیم و بیشتر با تصویرسازی روز از این امکانات و توانمندی‌ها برای کیفیت آثار به‌نشر استفاده کنیم.

مدیر امور هنری انتشارات آستان قدس رضوی که سال‌های طولانی مدیریت هنری مجلات دانش‌آموزی رشد را بر عهده داشته است، در ارتباط با تصویرگری در مجلات نیز گفت: به عنوان مثال مجلات رشد با سابقه مستمر 50 ساله جزء پرتیراژترین مجلات در خاورمیانه به شمار می‌روند و می‌توان گفت 95 درصد از تمامی تصویرگرانی که امروزه به صورت حرفه‌ای مشغول به کار هستند، نخستین قدم‌هایی که در این راه برداشته‌اند، تصویرگری در مجلات رشد بوده است زیرا مجلات فضایی بسیار خوب را در اختیار هنرمند قرار می‌دهد که می‌توانند بازخورد و ایرادات آثار خود را به سرعت مشاهده کنند و تصویر مورد محک عمومی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رشته تصویرگری مدرک محور نیست، تاکید کرد: این رشته کارمحور است و رزومه کاری یک تصویرگر باید نمونه کار وی باشد لذا سعی کنید با کار قوی و جدی توانایی خود را نشان دهید.

طلایی سبک کاری خاص هر هنرمند را لازمه تمایز آثار وی نسبت به دیگران دانست و یادآور شد: کسی که در حوزه تصویرگری فعالیت می‌کند در ابتدای کار باید آرشیوی از هنرمندان برجسته با سبک کاری نزدیک را پیدا کند زیرا این اقدام سبب می‌شود از نظر تکنیکی آثار شما به آنها نزدیک‌تر شود و سپس می‌توانید مسیر رسیدن به قله خود را سریع تر بپیمایید.

طلایی که در کارنامه وی داوری در چند جشنواره تصویرسازی کشوری و بین‌الملل به چشم می‌خورد، با اشاره به اینکه تماشای آثار هنرمندان مطرح این حوزه کمک شایانی به شما تصویرگران برای رسیدن به مراحل ممتاز هنری می‌کند، افزود: باید به مرحله‌ای برسید که امضای شما در پای آثارتان نمود داشته باشد.

وی در این جلسه که با حضور بیش از 40 نفر از تصویرگران استان برپا شد؛ برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار توسط هنرمندان با یکدیگر را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: با نقد کردن آثار هم و همینطور مشاهده کتاب‌های خوب می‌توانید سطح طراحی خود را ارتقا دهید.

حفظ هویت ایرانی؛ لازمه جهانی شدن

مدیر امور هنری انتشارات آستان قدس رضوی با بیان اینکه در هر سبکی که کار می‌کنید باید هویت، لحن و مسیر خود را به خوبی پیدا نمایید، گفت: باید به نحوی کار کنید که در هر جای جهان به اثر شما می نگرند، هویت ایرانی در آثار شما چشمگیر باشد.

طلایی حفظ دنیای کودکی را لازمه یک تصویرگر موفق حوزه کودک و نوجوان دانست و یادآور شد: با وجود این تعداد تصویرگری که در شهر مشهد و استان خراسان حضور دارند، مشهد می‌تواند با حضور انتشاراتی همانند به نشر صاحب سبک در حوزه تصویرگری آثار کودک و نوجوان باشد.

وی با بیان اینکه شغل تصویرگری منهای دیگر مشاغل است، بیان داشت: اگر به دنبال تصویرگری بازاری در آثار خود نباشید و مولفه‌های یک کار خوب در آثار شما نمایان باشد، جایگاه خود در این حوزه محفوظ باقی می‌ماند، منوط به اینکه هویت ایرانی و امضایتان پای اثر شما باشد.

مدیر امور هنری انتشارات آستان قدس با اشاره به اینکه به‌نشر در سال‌های اخیر به لحاظ موضوعی، محتوای آثار منتشر شده خود را در حوزه معارف اسلامی متمرکز کرده است، تصریح کرد: طبیعتا در این زمینه جهت ارتقای آثار، به دنبال هنرمندان بومی تصویرگر و گرافیست استان هستیم زیرا حفظ هویت گرافیکی یک دغدغه جدی برای این انتشارات محسوب می‌شود.

ارتقای سواد بصری جامعه، رسالت هنرمندان گرافیست

وی رسالت گرافیست‌ها را ارتقای سواد بصری جامعه خودش دانست و افزود: باید دست مخاطب را گرفت و هر دو باهم از پله‌های طرح یک اثر بالا برویم زیرا در صورت عدم توجه به مخاطب ممکن است اثر شما در جشنواره‌های مختلف کتاب جوایزی را به دست آورد اما مخاطب تمایلی برای خریدن آن کتاب نداشته باشد.

مدیر امور هنری انتشارات آستان قدس در جمع هنرمندان گرافیست استان اظهار کرد: با گفت و گو و تعامل نظرات در چنین نشست‌هایی می‌توانیم کل آثاری که قرار است در تهران به گرافیست‌های پایتخت سفارش دهیم را به هنرمندان خراسانی و مشهدی بسپاریم.

وی با بیان اینکه به‌نشر از جایگاه بالایی در میان انتشارات کشور برخوردار است، جایگاه انتشارات آستان قدس رضوی باید تراز اول باشد و اکنون که نوآوری و خلاقیت در گرافیک حرف اول را می‌زند، ضروری است که هویت به‌نشر را ارتقا دهیم.

طلایی با اشاره به اینکه برای طرح روی جلد خوب داشتن چهار مولفه باید مورد توجه قرار گیرد، اشاره کرد: گرافیست اثر، نویسنده، ناشر و از همه مهم‌تر مخاطب نقش‌های کلیدی را در طرح مناسب روی جلد ایفا می‌کنند.

در ادامه معاون تولید انتشارات آستان قدس رضوی با بیان اینکه مجموعه حرم مطهر رضوی یک مجموعه هنری کامل از صحن‌ها، رواق‌ها، کاشی کاری‌ها، آیینه کاری‌ها، موزه‌ها و... است، گفت: تک تک این هنرها گواه رابطه عاشقانه میان هنرمندان و حضرت رضا(ع) است.

سید احمد میرزاده با بیان اینکه هدف از برگزاری این گردهمایی استفاده موثر از نقطه نظرات تصویرگران و گرافیست‌های استان است، افزود: امیدواریم از حضور این هنرمندان در مجموعه آثار انتشارات آستان قدس رضوی بیشتر بهره مند شویم.

بیش از هزار عنوان کتاب ماحصل 20سال تلاش در حوزه کودک و نوجوان

وی با اشاره یه اینکه گروه کودک و نوجوان انتشارات آستان قدس رضوی از سال 1377 تاسیس شد، تصریح کرد: در مدت این سال‌ها بیش از هزار عنوان کتاب منتشر و شایسته دریافت بیش از 130 جایزه کشوری شده است، به این معنا که بیش از یک دهم آثار این حوزه جوایز معتبری از جشنواره‌های مختلف مانند جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، جشنواره رشد و.. دریافت کرده است.

میرزاده یادآور شد: بسیاری از تصویرگرانی که امروزه در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های معتبر مانند بولونیا حائز دریافت رتبه شده و مورد توجه قرار گرفته‌اند، نخستین کارهایشان در کتب به نشر به چاپ رسیده است.

وی همچنین در ارتباط با توجه به مخاطب در آثار گرافیست‌ها اظهار کرد: در سال‌های اخیر تمرکز موضوعی به‌نشر بر روی موضوعاتی از قبیل معارف اسلامی، ارزش‌های نظام ولایی و سبک زندگی ایرانی اسلامی معطوف شده است و در این راستا مخاطب زائر و به خصوص مخاطب جهان اسلام از اهمیت ویژه‌ای برای انتشارات آستان قدس رضوی برخوردار است.

وی در پایان تاکید کرد: در مدت دو سالی که در خدمت جناب آقای طلایی؛ به عنوان مدیر امور هنری به نشر هستیم، به دنبال تغییر جهت محتوایی در آثار هستیم تا از هنر هنرمندان بومی بیشتر بهره مند شویم و این امر می‌طلبد که با برگزاری چنین نشست‌هایی هنرمندان بومی بیشتر درگیر آثار شوند.

همچنین در ادامه نشست هم اندیشی«به پیشواز زیبایی» با هنرمندان گرافیک خراسان تعدادی از گرافیست‌های استان نظرات خود را بیان کردند.

تعیین مدل شفاف همکاری، مدیریت کتاب توسط یک طراح و مدیر پروژه واحد، حرکت به سمت کتاب-محصول، ارائه مطلوب آثار در فروشگاه‌های کتاب، حضور طراح از ابتدای تولید اثر تا چاپ کتاب، طراحی و تولید محصولات و سوغات همراه کتاب برای زائران، ارائه تخصصی طراحی اثر، تعامل میان نویسنده و طراح و چگونگی طراحی برای ارائه و فروش کار قدرتمند از جمله موضوعات مورد بحث میان گرافیست‌های استان و مدیریت هنری انتشارات آستان قدس رضوی در این نشست بود.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.