گشت و گذار میدانی در کتابفروشی‌های سطح شهر مشهد بیانگر فروش نسبتا رضایت بخش کتب مرتبط با ادبیات داستانی، تاریخ، دفاع مقدس و فلسفه است.

ادبیات داستانی؛ صدرنشین پرفروش‌ترین‌ها در کتابفروشی‌های مشهد

به گزارش قدس آنلاین ، در سال‌های اخیر تعداد و کمیت کتابفروشی‌ها در شهر مشهد افزایش داشته و تقریبا در هسته مرکزی شهر مشهد و همچنین در نقاط پیرامونی شاهد گسترش تعداد کتابفروشی‌ها هستیم.

علاوه بر این تعداد کافه کتاب‌ها نیز در سال‌های اخیر در مشهدمقدس گسترش پیدا کرده و از این طریق پاتوق‌های فرهنگی رو به رشد بوده است که گام مهمی در راستای فرهنگ کتابخوانی تلقی شده است.

جمعه بازار سنتی شهر مشهد نیز همچنان در محله قدیمی خود برپا می‌شود و هر جمعه جمع کثیری از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانان به این محل سر می‌زنند و بعضا کتاب‌هایی با قیمت‌های بسیار مناسب را از این محل خریداری می‌کنند؛ کتبی که شاید قیمت جدید آنها سر به فلک کشیده باشد و باید برای تهیه آنها معادل ریالی بسیار بالایی را پرداخت.

تعداد کتابخانه‌های عمومی در شهر مشهد نیز طی سال‌های اخیر افزایش یافته است و تعداد مراجعه‌کنندگان به این کتابخانه‌های عمومی نیز به همین نسبت افزایش داشته تا جایی که در سال‌های اخیر علاوه بر مشهد شاهد بودیم که برخی از شهرهای استان مثل نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران نیز انتخاب شدند.

تمامی این موارد بیانگر این مسئله است که موج کتاب و کتابخوانی در مشهد و استان بسیار مناسب است و در این میان برخی کتاب‌ها دارای بیشترین میزان فروش هستند.

ادبیات داستانی و دفاع مقدس

سراغ یکی از کتابفروشی‌های معروف شهر مشهد می‌رویم که معمولا بازدیدکنندگان و مخاطبان زیادی دارد. یکی از متصدیان این کتابفروشی در پاسخ به این پرسش که کدام دسته از کتاب‌ها فروش بالاتری در این کتابفروشی دارند می‌گوید: معمولا تمامی کتاب‌ها مخاطبان خاص خود را دارند اما بیشترین فروش ما مربوط به ادبیات داستانی، دفاع مقدس و کتب مرتبط با فلسفه است.

وی ادامه می‌دهد: کتاب‌های سینمایی و هنری و همچنین کتب سیاسی دارای مخاطبان خاص خود هستند و فروش نسبتا مناسبتی دارند اما داستان‌های ایرانی و ترجمه دارای بیشترین مخاطب حداقل در این کتابفروشی هستند.

ذائقه مخاطب تغییر کرده است

کتابفروش دیگری نیز می‌گوید: بنظر من در سال‌های اخیر ذائقه مخاطب در مشهد تغییر زیادی داشته و می‌توانم بگویم همه نوع کتابی از ادبیات داستانی گرفته تا فلسفه و تاریخ و دفاع مقدس مخاطب خاص خود را دارد و ما نیز تلاش می‌کنیم متناسب با این ذائقه کتاب‌های بیشتری را در ویترین انتخاب مخاطب قرار دهیم.

وی می‌گوید: متناسب با این سلیقه در سال‌های اخیر شاهد هستیم که کتاب‌ها به صورت به روزتر وارد مشهد می‌شود و هر کدام نیز به یک سلیقه فرهنگی خاص پاسخ می‌دهد.

جمعه بازار همیشه پررونق

در این میان سری هم به جمعه بازار همیشه پررونق و نوستالژی مشهد می‌زنم. با برخی از فروشندگان همکلام می‌شوم. فصل مشترک صحبت تمامی آنها اما این است که بازار نشر و فروش کتاب این روزها رمق و رونق یک دهه گذشته را ندارد و معمولا مشتریان ثابتی هستند که هر هفته و یا هر دو هفته یک بار به جمعه بازار کتاب مشهد سر می‌زنند.

یکی از فروشندگان جمعه بازار کتاب مشهد که خود در سطح شهر دارای کتابفروشی نیز است می‌گوید: معمولا در جمعه بازار مخاطب به دنبال کتاب‌های خاص و البته با تخفیف ویژه است اما معمولا کتب مرتبط با ادبیات و تاریخ و فلسفه بیشترین فروش را در جمعه بازار کتاب مشهد دارند.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.