شهرام طاهر زاده گفت: اورژانس به توسعه و آماده سازی بستری با ناوگان و نیروهای متخصص بیشتری نیاز دارد؛ در خصوص مشهد که یک شهر زائرپذیر است بله باید گفت که ما هم کمبود آمبولانس و هم کمبود نیروی متخصص داریم.

آمبولانس‌ها بر اساس جمعیت مقیم توزیع می‌شود نه زائران و مسافران/ در مشهد هم کمبود آمبولانس داریم و هم کمبود نیروی متخصص

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: اورژانس پیش بیمارستانی به عنوان نخستین خط مراقبت و درمان در برخورد با بیماران اورژانس خارج بیمارستانی، از اهمیت قابل توجهی در سیستم مراقبت بهداشتی درمانی برخوردار است. برنامه ریزی در خصوص یافتن نقاط ضعف و قوت و بهبود کیفیت اورژانس پیش بیمارستانی از طریق بررسی مشکلات این بخشها امری مهم و ارزشمند تلقی می‌شود. ولی آیا این تعداد از مراکز اورژانس مستقر در شهری مانند مشهد  که هرساله میزبان بیش از 40میلیون زائر ومسافر است کفایت می‌کند؟

آیا تعداد آمبولانس هایی که در حال فعالیت هستند  برای جوابگویی جمعیت مشهد در نظر گرفته شده‌اند یا تعداد زائری که به مشهد سفر می‌کند در این میان لحاظ شده است؟ این در حالی است که طبق گفته معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت قرار است حدود ۴۰۰ دستگاه آمبولانس برای استفاده شهری و جاده‌ای این ناوگان شود ، حال باید پرسید که  چه تعداد از این ۴۰۰ دستگاه سهم مشهد است؟

به این انگیزه با شهرام طاهر زاده رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ذیل می‌خوانید:

قدس آنلاین: در حال حاضر چه تعداد آمبولانس در سطح مشهد و البته استان خراسان فعالیت دارند و آیا این تعداد بر اساس جمعیت شهر مشهد در نظر گرفته شده است یا بر اساس تعداد زائر یا مسافری که هر ساله وارد مشهد می‌شوند؟

طاهر زاده: تعداد پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ مشهد در حال حاضر  ۵۱ پایگاه شهری و ۱۷ پایگاه جاده‌ای است که حدود ۸۸ دستگاه آمبولانس فعال در این پایگاه ها در حال فعالیت هستند.

اگر بخواهیم آماری از تعداد داشته‌های آمبولانس و پایگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی بدهیم باید بگویم که ۷۲ پایگاه شهری و ۶۷ پایگاه جاده‌ای و حدود ۱۶۰ دستگاه آمبولانس هستند که در حال حاضر فعالیت می کنند.

تعداد پایگاه های کل استان خراسان رضوی ۹۶ پایگاه شهری و ۱۲۲ پایگاه جاده‌ای و حدود ۲۴۵ تا ۲۵۰ آمبولانس فعال دارد که به دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، تربت حیدریه، تربت جام، گناباد، نیشابور و سبزوار مربوط می‌شوند.

 در کنار این تعداد آمبولانس ۵ دستگاه  اتوبوس آمبولانس هم وجود دارد که در زمان وقوع حوادث و سوانح وسیع و مصدوم بالا به کمک ما می‌آیند که به دانشگاه های علوم پزشکی گناباد، تربت حیدریه، سبزوار و نیشابور، مشهد تعلق دارند.

در کنار این ها  ۴ فروند بالگرد اورژانس هم در اختیار داریم که مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، گناباد، نیشابور و سبزوار است که می‌توانند به بحث انتقال مصدومین به مراکز بهداشتی درمانی در زمان های لازم  کمک کنند.

به هنگام مناسبت ها و طرحهای اجرایی  و ابلاغی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  در حوزه فوریت‌ها، تمام پایگاه‌های جاده‌ای و شهری یعنی این ۲۱۸ پایگاه به صورت فعال با این تعداد آمبولانسی هم که در اختیار داریم  به صورت آماده باش قرار می‌گیرند تا هم بتوانند آن اطمینانی را که باید به مسافران و زائران بدهند و هم بتوانند زمان رسیدن همکاران ما  را به صحنه حادثه به حداقل برسانند.

در این مناسبت ها، تمام بیمارستان‌ها و اتاق عمل و تجهیزات پزشکی و...هم به صورت آماده باش قرار می‌گیرند و تجهیزات و ملزومات مورد نیازشان به روز رسانی می‌شوند.

قدس آنلاین: هماهنگی و انتقال بیماران از سایر مراکز درمانی و استان‌های مجاور بر عهده کیست؟

طاهر زاده: مرکز فوریت‌های پزشکی mcmc (مرکز پایش مراقب‌های پزشکی) دانشگاه است و هماهنگی پذیرش و انتقال بیماران را از سایر مراکز و...بر عهده دارند؛ در همین ارتباط مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه یا eoc که به صورت بیست و چهارساعته فعالیت مستمر دارد؛ هماهنگی و اقداماتی مرتبط با هماهنگی ‌های درون سازمانی و برون سازمانی دانشگاه علوم پزشکی و قطب شمال شرق کشور می باشد را بر عهده دارد. چرا که در هنگام بحران ها و  حوادث ویژه با مصدوم زیاد، دانشگاه‌های علوم پزشکی به تنهایی قادر به پاسخ نیستند و لازمه‌اش این است که با سایر دستگاه‌های اجرایی همکار و پشتیبان تعامل و هماهنگی لازم داشته باشند.

قدس آنلاین:چه کرده‌اید که مدت زمان رسیدن آمبولانس‌ها به مراکز درمانی کم شود؟

طاهر زاده: در این مواقع ضمن آمادگی کامل  تجهیزات، امکانات، یک نفر نماینده اورژانس ۱۱۵ در زمان‌های پر ترافیک مشهد در مرکز کنترل ترافیک مستقر می‌شود و نسبت به راهنمایی و هدایت آمبولانس‌ها از مسیرهای خلوت یا ارائه مسیرهای سبز(یعنی چراغ‌های قرمزهای مسیر برای آمبولانس سبز می‌شود) به مراکز درمانی مورد نظر بر عهده می گیرد.

قدس آنلاین: چه تعداد از این آمبولانس هایی که از آن‌ها یاد کردید به روز و چه تعداد از این آمبولانس‌ها از رده خارج هستند؟

طاهر زاده: در مرکز فوریت های پزشکی ما به آمبولانسی فرسوده می گوییم که از تاریخ به کارگیری‌اش ۱۵ سال گذشته باشد و ما در حال حاضر همچین مورد آمبولانس در حوزه فوریت‌ها  نداریم؛ چون تمام آمبولانس هایی که ما در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنیم از جمله آمبولانس‌های مدرن مورد استفاده در دنیا هستند.

قدس آنلاین: با توجه به موقعیت مشهد و بجز جمعیت شهری خودش هر ساله میزبان زائران و مسافران زیادی است آیا در خصوص نیروی انسانی و تعداد آمبولانس‌ها هم دچار کمبود هستیم؟

طاهرزاده: طبق استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت، بایستی  به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک آمبولانس وجود داشته باشد در واقع بحث تخصیص آمبولانس‌ها بر اساس جمعیت مقیم صورت می‌گیردمی‌شود ولی در خصوص مشهد که یک شهر زائر پذیر است بله باید گفت که ما هم کمبود آمبولانس داریم و هم کمبود نیروی متخصص؛ چون  بایستی خدمات مناسب و خوبی برای همشهریان و مسافران داشته باشیم و دقیقا به همین علت آورژانس به توسعه و آماده سازی یک بستر با ناوگان و نیروهای متخصص بیشتری نیاز دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.