گیلان-رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، جشنواره قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی کشور را نبض سالانه فعالیت های قرآنی در حوزه سلامت دانست.

جشنواره قرآن و عترت نبض سالانه فعالیت‌های قرآنی در حوزه سلامت است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، با حضور بیش از هزار و دویست نفر از چهره های برجسته قرآنی کشور در سالن اجتماعات تالار جام جم مجتمع فرهنگی آموزشی زیباکنار، گشایش یافت.

 محمد مهدی بحرالعلوم" دبیر بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در آیین بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت، ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران برگزاری جشنواره و میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت؛ جشنواره قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی کشور، نبض سالانه فعالیت های قرآنی وزارت بهداشت است.

وی، هدف از برگزاری این جشنواره را تغییر و ارتقای رفتارها، گفتارها و اعتقادات عنوان کرد و افزود: اگر به این مهم دست پیدا نکنیم، در واقع به یک فعالیت تبلیغی و کلیشه ای اکتفا کرده ایم که قطعا مد نظر ما نیست.

   شاهرخ یوسف زاده چابک ، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن خیر مقدم به مدعوین و متسابقین این جشنواره بزرگ قرآنی، گفت: جمعی از دانشگاهیان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به عشق قرآن کریم، از اقصی نقاط کشور به این استان سفر کرده اند، که این افتخار بزرگ بعد از ۲۲ سال مجدداً نصیب گیلان شده است که جای بسی تشکر و سپاس دارد.

   رییس ستاد اجرایی بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت (ع)، با اشاره به آخرین تعریف سازمان بهداشت جهانی از مقوله سلامت، گفت: امروز انسان سالم به کسی اطلاق می شود که از سلامت جسمی، اجتماعی و روانی برخوردار باشد.

وی با اشاره به جامع نگر بودن مباحث قرآنی ادامه داد: اگر در یک جای قرآن؛ در داستان حضرت یوسف به مسایل شخصی پرداخته می شود، در جاهای دیگر نیز به بحث اجتماعی، اجتماعی بودن، اجتماعی شدن و دغدغه ها و مسایل اجتماعی مردم می پردازد.

یوسف زاده با اشاره به این که بدون پیش بینی درست و برنامه ریزی نمی توانیم به نتیجه برسیم، اظهار داشت: در شرایط کنونی باید با برنامه ریزی و محاسبه دقیق به همه مسایل پرداخته شود و قبل از پیش آمدن مشکلات همه جوانب آن در نظر گرفته شود و این همان برنامه استراتژیک است و دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دو سال قبل برای ده سال آینده این دانشگاه برنامه ریزی کرده است و چشم انداز و هدف خود را نیز مشخص نموده تا در ده سال آینده به آن برسد.

وی ادامه داد: ما چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی گیلان را پیش رو بودن در دانشگاه های نسل سوم قرار داده و امیدواریم با برنامه محوری بتوانیم این دانشگاه را به یک دانشگاه کار آفرین و پیش رو دانشگاه های نسل سوم تبدیل کنیم.

    قرآن باید در تمام زندگی مردم حضور و ظهور علمی پیدا کند

    آیت الله رسول فلاحتی- نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت دراین مراسم با بیان این که نباید کارهای قرآنی مربوط به ایام و دوره خاص شود، گفت: قرآن باید در تمام زندگی مردم حضور و ظهور علمی پیدا کند و خوشحالیم که استان گیلان میزبان خانواده بزرگ قرآنی علوم پزشکی کشور است.

وی  اضافه کرد: قرآن کتابی است که اندیشمندان مسلمان تا آنجا که توانستند بر اساس روایات به تبیین این کتاب پرداخته و از آن بهره برده اند و معاهدان نیز تلاش کردند تا انسان را از این دریچه رحمت الهی بی بهره کنند، اما بر خلاف تلاش آنان هر سال ما شاهد نزدیکی بیشتر مردم جهان با این کتاب الهی هستیم.

    امروزه نه فقط مسلمانان به قرآن می‌بالند بلکه پیروان سایر ادیان الهی نیز با قرآن آشنا شده اند و آن را سرلوحه زندگی خود قرار داده اند و همچنین قرآن برای بسیاری از ادیان الهی فتح الفتوحی است که در عرصه های مختلف از آنان حمایت می کند.

جامعه سعادتمند جامعه ای است که در آن انس با قرآن در رفتارها متجلی شود

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، هدف غایی جشنواره قرآن و عترت، را گسترش رفتار قرآنی ذکر کرد.

دکتر محمدرضا فراهانی - معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، با بیان این که برگزاری جشنواره قرآن و عترت، پنجره ای به سوی نور است، اظهار کرد: در توسعه فرهنگ قرآنی سه قله متصور شده است؛ قله اول این است که دانش و اطلاعات مردم از آموزه های قرآنی افزایش یابد.

قله دوم برقراری ارتباط عاطفی با این آموزه هاست. به عبارت دیگر ایجاد حساسیت نسبت به بایدها و نبایدها است و قله سوم که هدف غایی است، تجلی این آموزه ها در رفتارهای ماست.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، خارج شدن قرآن از قاب جشنواره و تجلی آن در مدیریت جامعه را یکی از خواسته های به حق عنوان کرد و خاطرنشان کرد: گزاره مهمتر این است که رفتار قرآنی در تک تک آحاد مردم متجلی شود تا شاهد تحول در جامعه باشیم.

وی ادامه داد:  تخریب شخصیت، سوء ظن، دروغ و چیزهایی از این قبیل، آفات رفتار است. این سنت الهی است که در هیچ جامعه ای تغییر ایجاد نمی شود مگر این که رفتار قرآنی و انس با قرآن در تک تک آحاد مردم جاری شود تا شاهد تحول در جامعه باشیم. جامعه سعادتمند جامعه ای است که در آن انس با قرآن در رفتارها متجلی شود.

این مقام مسوول، برگزاری جشنواره قرآن و عترت را پنجره ای برای تعمق در مفاهیم قرآنی عنوان کرد و یادآور شد: خادم قرآن بودن، لیاقت می خواهد و کسانی که به عنوان افراد قرآنی مطرح هستند، مسوولیت سنگینی برعهده دارند. زیرا وظیفه آنها گسترش مفاهیم قرآنی در سطح جامعه است. قرآنی ها باید مهربان و کمک کننده باشند. قرآنی ها باید همان طور که با دشمن به شدت برخورد می کنند به همان میزان با برادر دینی خود مهربان باشند.

دکتر فراهانی حضور ده درصدی دانشگاهیان وزارت بهداشت در جشنواره قرآن و عترت سال جاری را نشانگر فهیم بودن این جامعه دانشگاهی دانست و افزود: در سال گذشته وزارت بهداشت و درمان، در جشنواره ملی دانشگاهیان کشور، توانست رتبه اول را احراز کند که نشانگر رشد کمی و کیفی در این زمینه است.

وی اظهار امیدواری کرد: با تقویت آموزه های قرآنی در رفتارهای خود، شاهد نهضت قرآنی در دانشگا ه های علوم پزشکی باشیم.

دکتر فراهانی در پایان از مجموعه وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان و تمامی کسانی که در برگزاری این جشنواره تلاش کردند تشکر کرد و به برگزیدگان جشنواره قرآنی تبریک گفت.

جشنواره قرآن دانشگاهیان وزارت بهداشت در گیلان پایان یافت

بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشورکه از ۱۸ مهر ماه آغاز شده بود  شامگاه جمعه ۲۱ مهر ماه در مجمتع فرهنگی هنری صدا و سیما زیبا کنار رشت به کار خود پایان داد.

یک هزار و ۲۰۰ نفر از کارکنان، دانشجویان و استادان دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور از شامگاه چهارشنبه گذشته در بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مدت سه روز در ۴۳ رشته با یکدیگر رقابت کردند.

شرکت کنندگان در رشته های مختلف از جمله قرائت، تحقیق، حفظ پنج ، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم، ترتیل، اذان و دعاخوانی با هم رقابت کردند.

رقابت شرکت کنندگان در رشته های ادبی شامل شعر، داستان ، فیلمنامه نویسی، نمایشنامه نویسی، بخش هنری شامل خوشنویسی، معرق و منبت، طراحی پوستر، نقاشی، نقاشی خط، عکاسی، فیلم کوتاه، تئاتر صحنه ای، کمک استریپ و فناوری شامل تولید اپلیکیشن، ربات و کانال مجازی قرآنی نیز برگزار شد.

حدود ۳۵۰ نفر از برگزیدگان این جشنواره از دانشگاه های علوم پزشکی کشور در رشته های مختلف تجلیل شدند.

گفتنی است در بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، پرسنل اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی گیلان موفق به کسب رتبه اول در رشته تذهیب شد.

میلاد خانزاده پرسنل اورژانس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش هنری، در رشته تذهیب، موفق به کسب رتبه اول شد.

مسعود عیسی زاده کارمند دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در رشته خوشنویسی حایز رتبه سوم شد.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان مقام نخست بخش معارف قرآنی بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت را در دو رشته تالیف کتاب و مقاله نویسی، از آن خود کرد. در این زمینه فاطمه رمضانی پاکپور از دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رتبه نخست رشته مقاله نویسی گروه کارمندان و محسن مردانی گیوی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رتبه نخست رشته تالیف کتاب گروه اساتید را از آن خود کردند.

در مراسم اختتامیه پرچم میزبانی بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی همدان رسید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.