وزیر خارجه روسیه گفت، آمریکا و متحدین محلی‌اش در سوریه، تلاش می‌کنند تا در مناطق شرق رود فرات تشکیلات شبه‌دولتی ایجاد و به اسکان پناهجویان سوری مبادرت کنند و بازی خطرناک "کردستان عراق" را در این منطقه اجرا کنند.

لاوروف: آمریکا در تلاش است تا سوریه را تجزیه کند

به گزارش گروه ابین الملل قدس آنلاین، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که آمریکا از طریق متحدان سوری خود سعی دارد مناطق شرقی رود فرات را مورد استفاده قرار دهد تا در آنجا تشکیلات شبه دولتی ایجاد کند.

لاوروف در مصاحبه با خبرنگاران RT France، Paris Match و Le Figaro، با این مسئله مخالفت نمود که استان ادلب آخرین مشکل منطقه‌ای در خاک سوریه خواهد بود.وی توضیح داد: «در مناطق شرق رود فرات سرزمین پهناوری وجود دارد که در آنجا اتفاقات کامل غیرقابل قبولی در حال رخ دادن است. این مناطق در حال حاضر از سوی آمریکا و از طریق متحدان سوری آنها، قبل از هرچیز کردهای سوری برای آن مورد استفاده قرار می گیرد تا در آنجا تشکیلاتی شبه‌دولتی تشکیل شود. آنها همه تلاش خود را بکار می‌برند تا در آنجا شرایط برای زندگی عادی این وابستگان خود فراهم شود.»

وی افزود: «آمریکایی‌ها در این منطقه ارگان‌های جایگزین دولتی به وجود آوردند که به بازگشت و اسکان پناهجویان در این منطقه می‌پردازند. در حالی که در مناطقی که تحت کنترل دولت قانونی سوریه قرار دارد، آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای غربی مایل نیستند تا زمانی که، آنطور که غربی‌ها می‌گویند، روند سیاسی معتبر آغاز نشده، شرایط برای بازگشت پناهجویان فراهم شود. سئوال اینجاست، چرا در مناطق شرق رود فرات که تحت کنترل آمریکا و متحدان محلی آنهاست، لازم نیست چنین روند سیاسی قابل اعتمادی آغاز شود؟»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد در این سرزمین آمریکا می خواهد مناطقی ایجاد کنند که به نوعی دولت جدیدی در آن اداره امور را در دست داشته باشد و این همان بازی خطرناکی است که آمریکا با کردستان عراق انجام داده و نظریه "کردستان بزرگ" را مطرح کرده بود.

لاوروف گفت: «بعید نیست آمریکا در این منطقه تلاش میکند تا از وضعیت نامشخص کنونی حمایت کند تا کسی نتواند آرامش را حفظ کند.در چنین آب گل آلودی آنها می‌خواهند تا جای ممکن ماهی بگیرند، هرچند این اقدام هرگز نتیجه خوبی به همراه نداشته است.»

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در این مصاحبه به اتهامات علیه روسیه از سوی کشورهای غربی درباره حملات سایبری به سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه همه شواهد در رابطه با دست داشتن مسکو در این اقدامات، تنها از طریق رسانه‌های گروهی مطرح شده، تاکید کرد: «با تمام احترامی که برای حرفه روزنامه‌نگاری قائل هستیم، ولی مسلما نمی‌توان مشکلات مشخصی که فدراسیون روسیه را به تمام اقدامات مرگبار در جهان متهم می‌کنند، از طریق رسانه‌ها و بدون در نظر گرفتن ضوابط حقوقی مرتبط با چنین مواردی مطرح و بررسی کرد. چنین برخوردی غیرقابل قبول است.»

 سرگئی لاوروف با اشاره به اینکه مسکو به حملات از سوی غرب پاسخ مشخص و درست خواهد داد، گفت: «اگر شرکای غربی ما ماه تصمیم گرفته‌اند که با استفاده از چنین مسائلی به مقابله با ما بپردازند، قطعا آنها کتاب‌های تاریخی را به خوبی مطالعه نکرده‌اند. اگر همه این صحبت‌ها صرفا یک حمله از روس "خشم سیاسی" باشد کاملا طبیعی است. ولی به نظر می‌رسد مسئله فراتر از این باشد. در این صورت ما به دنبال عرصه حقوقی برای گفت‌وگوهایی جدی و حرفه‌ای بدون اقدامات تبلیغاتی در این رابطه هستیم.»

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.