آمارها حاکی از آن است که بیش از ۶۰ درصد از زائرانی که به حرم مطهر مشرف می‌شوند بانوان هستند.

توسعه خدمات فرهنگی، آموزشی زنانه در حرم مطهر رضوی/فعالیت ۱۲۰۰ نفرخدمه وخادم‌یار خواهر در کفشداری‌ها

 به گزارش قدس آنلاین، آستان قدس رضوی در دوره مدیریت جدید خود به صورت ویژه به موضوع بانوان و ارائه خدمات فرهنگی، تبلیغی، رفاهی و آموزشی به این قشر از جامعه پرداخته است که در این گزارش مروری بر برخی از فعالیت‌های جدید این آستان مقدس در حرم مطهر رضوی برای بانوان زائر خواهیم داشت.

*رواقی ویژه بانوان
در حرم مطهر امام رضا(ع) ۱۰ رواق‌ مخصوص بانوان با کاربری عبادی و زیارتی با نام‌های دارالحکمه، دارالضیافه، دارالفیض، حاتم خانی، توحید خانه، دارالشرف، دارالشکر، الله وردی خان و دار السعاده وجود دارد که در اسفند ماه سال ۹۵ برای نخستین بار رواقی ویژه برنامه‌های فرهنگی- آموزشی و تبلیغی به نام حضرت زهرا(س) ویژه بانوان زائر اختصاص پیدا کرد و در این رواق تمامی برنامه‌ها توسط کارشناسان خواهر ویژه بانوان در حال برگزاری است که مورد استقبال فراوان بانوان زائر قرار گرفته است.

*کفشداری ویژه بانوان
یکی از جدیدترین اقداماتی که در حوزه بهبود خدمت رسانی به زائران امام مهربانی‌ها برای نخستین بار در طول تاریخ تشکیلاتی این آستان مقدس صورت گرفت، ایجاد بخش کفشداری خواهران در حرم مطهر رضوی بود.
راه‌اندازی کفشداری‌های ویژه خواهران در حرم مطهر رضوی در راستای اجرایی شدن توصیه تولیت آستان قدس رضوی و رفاه حال بانوان زائر مبنی بر واگذاری تمامی امور خدمات رسانی به بانوان به خواهران خدمه و خادمیاران رضوی بوده است.
در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ نفر از خواهران خدمه و خادم‌یاران رضوی در کفشداری‌های رواق حضرت زهرا(س)، کفشداری‌های شماره یک، دو، پنج، شش، هفده، شیخ حر عاملی و رواق حضرت زهرا(س) در هشت کشیک و ۱۶ شیفت ۱۲ ساعته (روز و شب) مشغول خدمات‌رسانی به بانوان زائر حرم مطهر رضوی و همچنین ارائه خدمات در امور تطهیر و تنظیف بارگاه مطهر امام رضا(ع)، انواریاری و مُهریاری در رواق‌های ویژه بانوان هستند.
یکی از اقدامات اخیر آستان قدس رضوی در مجموعه معاونت اماکن متبرکه و امور زائران که برای رفاه حال بانوان زائر انجام می‌شود، راه اندازی مجدد کفشداری شماره پنج صحن مطهر آزادی ویژه بانوان است. این کفشداری که در رواق مبارکه دارالحکمه و در صحن آزادی حرم مطهر رضوی واقع شده در گذشته فعال بوده است اما بنا به دلایلی از جمله اجرای عملیات عمرانی و ساختمانی، برای مدتی به‌صورت موقت، فعالیت آن متوقف شده بود و اکنون این کفشداری برای نخستین بار در اختیار کفشداران خواهر قرار گرفته است.

*شست‌و شو و تطهیر فضای روضه منوره
مطابق سیاست‌های جدید آستان قدس رضوی قرار است تمامی امور خدمتی در رواق‌ها، کفشداری و فضاهای عبادی و زیارتی ویژه بانوان زائر در حرم مطهر رضوی به خواهران خدمه واگذار شود، از این رو خواهران کفشدار علاوه بر انجام خدمت کفشداری در امور دیگر همچون امور تطهیر، غبارروبی و تنظیف رواق‌های ویژه بانوان، خدمات کتب قرآن و ادعیه(کتب انوار)، جمع آوری مهرهای نماز و ... در حال انجام وظیفه هستند و چند ماهی است که شست‌وشوی قسمت خواهران در روضه منوره رضوی هم به خواهران خدمه واگذار شده است.

*حکم خدمت برای خدمه خواهر
اعطای حکم خدمت در گذشته تنها ویژه خدام مرد بود، اما با موافقت تولیت آستان قدس رضوی برای نخستین بار خادم‌یارانی که واجد شرایط بودند و بیش از ۱۰ سال در مجموعه حرم مطهر توفیق خدمت داشتند، حکم خدمت خود را از تولیت این آستان مقدس دریافت کردند که در مجموع حدود ۶۰ نیروی خدمه خواهر مشغول خدمت رسانی به بانوان زائر در حرم مطهر رضوی هستند.

*وضوخانه‌های نزدیک
یکی از گلایه عموم زائرانی که از نقاط دور و نزدیک به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شدند، دوری مسافت سرویس‌های بهداشتی حرم مطهر رضوی از صحن‌های مرکزی بود و زائران برای تجدید وضو باید حتما به ورودی‌ها بروند، خوشبختانه مدتی است که علاوه بر سرویس‌های بهداشتی در فضایی ویژه خواهران، ۱۳ عدد روشویی(وضوخانه) در فضای سرویس‌ها و همچنین در فضای ورودی بست با جابه جایی تیغه میانی، وضوخانه‌ای اضطراری و مجزا با ۶ عدد روشویی به همراه فضای برای تعویض پوشک کودک با ۲ عدد دستگاه تعویض پوشک بچه قرار داده شده است.

*غباروربی شبانه‌روزی رواق‌ها
یکی دیگر از اقداماتی که توسط بانوان در رواق‌های مرکزی حرم مطهر ارائه می‌شود، غبارروبی این رواق‌ها و کفشداری‌های خواهران است که توسط ۲۴ نیروی خواهر خدمات فرش حرم مطهر در دو شیفت ۱۲ ساعته در طول شبانه روز انجام می‌شود و روزانه به طور متوسط ۱۸ تا ۲۰ هزار مترمربع فضای زیارتی و عبادی توسط بانوان بخش خدمات فرش غباروربی می‌شود.

*امنیت بانوان زائر در حرم رضوی و حریم رضوی
از آنجا که بیش از ۶۰ درصد از جمعیت زائران حرم مطهر حضرت رضا(ع) را بانوان تشکیل می‌دهند، در راستای تسهیل امر زیارت و تکریم بانوان زائر و ایجاد فضای امن و ایمن برای این قشر، پژوهش راهبردی ارتقای امنیت بانوان زائر در آستان قدس رضوی تدوین شده و در آن امنیت بانوان زائر در دو حوزه داخل حرم مطهر و حریم مورد بررسی قرار گرفته است.

*سندهایی راهبردی برای بانوان
سند راهبردی تکریم بانوان شاغل و تعالی جایگاه و منزلت خانواده کارکنان این آستان مقدس و سند راهبردی تکریم و تعالی بانوان خادم، از دیگر طرح‌های مطالعاتی آستان قدس رضوی است که برای نخستین بار در حال انجام است، در این طرح‌ها تلاش می‌شود تا ضمن فراهم آمدن زمینه تحکیم و تعالی خانواده کارکنان آستان قدس رضوی در چارچوب ارزش‌های اسلامی و فراهم نمودن زمینه تکریم، حفظ کرامت و تعالی منزلت بانوان خادم و رشد و کمال معنوی ایشان جهت افزایش اثربخشی و کارایی این بانوان در خدمت به زائران حضرت رضا(ع) پیگیری شود.

 منبع:آستان نیوز/چکنه

  پایان پیام/

=

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.