نامه را می‌نوشتند، در پاکت می‌گذاشتند و سپس گوشه سمت چپ آن تمبری را با دقت می‌چسباندند، اما این تمام رسالت قطعات کوچک کاغذ تمبر نبود. نکته مهمی در تمبر وجود دارد که به آن پرداخته نشده است و آن رسالت فرهنگی تمبرها است.

نگاهی به تمبرهای ویژه «اعلامیه جهانی حقوق بشر» در گنجینه تمبرآستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین، تمبر تنها ابزار چند سانتی‌متری است که نقش روی آن به همه ۱۹۲ کشوری که عضو اتحادیه پست هستند ارسال می‌شود. در واقع تمام تمبرهای همه کشورها به اتحادیه پست می‌روند و این اتحادیه، آن‌ها را به تمام کشورهای عضو می‌فرستد. بنابراین تمبرهای کشورهای دیگر وارد گاوصندوق‌ها و کلکسیون‌ کشورهای عضو می‌شود، این کلکسیون‌ تمبرها در هر زمان و هر کشوری که از بین برود در بقیه کشورها باقی خواهد ماند.

به همین دلیل پیامی که روی تمبرها چاپ می‌شود از این طریق به نسل‌های آینده منتقل می‌شود. نمادهای ملی، قهرمانان درگذشته محلی، میراث فرهنگی، رویدادها و یادبودهای تاریخی و سیاسی مهم، پیشرفت ملی، دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی یا فرهنگی، سیاست خارجی و مطالبی از این قبیل موضوعاتی است که در چاپ تصاویر تمبر به آن پرداخته می‌شود.

*تمبرهای اعلامیه جهانی حقوق بشر
 اعلامیه جهانی حقوق بشر یکی از موضوعاتی است که تمبرها سفیری برای انتقال آن به اقصی نقاط دنیا شدند. اعلامیه جهانی حقوق بشر یک پیمان بین‌المللی است که سه سال پس از تأسیس سازمان ملل متحد در مجمع عمومی این سازمان در تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در پاریس به تصویب رسید. این اعلامیه، نتیجه مستقیم جنگ جهانی دوم بود و برای اولین بار حقوقی را که تمام انسان‌ها مستحق آن هستند، به صورت جهانی بیان کرد.

اعلامیه مذکور شامل ۳۰ ماده است که به تشریح دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر می‌پردازد. مفاد این اعلامیه حقوق بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی‌ای را که تمامی ابنای بشر در هر کشوری باید از آن برخوردار باشند، مشخص کرده ‌است.

*مدیریت پستی سازمان ملل متحد (UNPA)
پیشنهاد چاپ و انتشار تمبرهای ویژه سازمان ملل متحد نخستین بار در سال ۱۹۴۷ توسط آرژانتین مطرح شد و با موافقت‌های صورت گرفته، نخستین تمبرهای سازمان ملل متحد در سالروز تاسیس این سازمان در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۹۵۱ جهت استفاده پستی در دفاتر سازمان ملل در نیویورک، ژنو و وین منتشر شدند.

حقوق بشر، محیط زیست، گونه‌های مختلف گیاهان و جانوران در خطر انقراض و صلح از جمله موضوعات و دغدغه‌های جهانی است که تمبرهای منتشره توسط مدیریت پستی سازمان ملل متحد (UNPA) به آن‌ها می‌پردازد. هر ساله تنها ۶ سری تمبر یادگاری توسط مدیریت پستی سازمان ملل متحد (UNPA) منتشر شده و در یک دوره ۱۲ ماهه به فروش گذاشته می‌شود.

کیفیت بالای این تمبرها و تنوع سبک و طرح، تمبرهای سازمان ملل متحد را از جمله پرطرفدارترین تمبرها در میان علاقه‌مندان به جمع آوری تمبر در سراسر جهان قرار داده است. در حال حاضر، یک نسخه از تمبرهای با موضوع اعلامیه جهانی حقوق بشر که توسط کوفی عنان دبیر کل فقید سازمان ملل متحد  رهبر معظم انقلاب اهدا شده است در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزۀ آستان قدس رضوی در معرض بازدید عموم علاقه‌مندان قرار دارد.

*آلبوم تمبرهای «اعلامیه جهانی حقوق بشر»
این آلبوم شامل شانزده ورق، ۹۰ قطعه تمبر و یک مینی‌شیت است که از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ میلادی توسط مدیریت پستی سازمان ملل متحد (UNPA) منتشر شده و تصاویر روی این تمبرها که توسط دفاتر سازمان ملل در نیویورک، ژنو و وین منتشر شده‌اند عمدتاً آثار هنری شامل تابلوهای نقاشی هستند که توسط نقاشانی همچون وینسنت وَن گوگ، پابلو پیکاسو، رافائل و ... خلق شده است. هر یک از تمبرها زائده‌ای دارد که روی آن یکی از مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر نقش بسته است.
 در صفحه اول این آلبوم، امضای کوفی عنان به چشم می‌خوردکه عبارت «تقدیم به آیت‌الله علی حسینی خامنه‌ای  با ادب و احترام  ک. عنان»؛ ‌To Ayatoollah Ali Hosseini Khamenei، ‌With warm compliments، K Annan  نقش بسته است. روی این برگ از آلبوم، یک مینی‌شیت حاوی یک قطعه تمبر با موضوع «چهلمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر ۱۹۸۸-۱۹۴۸» منتشر شده در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۸۸ میلادی، چسبانده شده است که دورتادور آن را متن مقدمه این اعلامیه جهانی در بر گرفته است.
برگ دوم از این آلبوم نفیس، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در نیویورک، در تاریخ ۱۷ نوامبر ۱۹۸۹ میلادی به بهاء اسمی ۲۵ و ۴۵ سنت است.
برگ سوم در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در ژنو، در تاریخ ۱۷ نوامبر ۱۹۸۹، به بهاء اسمی ۳۵ و ۸۰ سانتیم است.
*  آلبوم نفیس سازمان ملل
برگ چهارم از این آلبوم نفیس، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در وین، در ۱۷ نوامبر ۱۹۸۹ میلادی به بهاء اسمی ۴ و ۶ شیلینگ است.
برگ پنجم، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در نیویورک، در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۹۰ میلادی به بهاء اسمی ۲۵ و ۴۵ سنت است.
برگ ششم، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در ژنو، در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۹۰ میلادی به بهاء اسمی ۳۵ و ۹۰ سانتیم است.
برگ هفتم، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در وین، در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۹۰ میلادی به بهاء اسمی ۵/۴ و ۷ شیلینگ است.
برگ هشتم از این آلبوم نفیس، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در نیویورک، در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۹۱ میلادی به بهاء اسمی ۳۰ و ۵۰ سنت است.
برگ نهم، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در ژنو، در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۹۱ میلادیبه بهاء اسمی ۵۰ و ۹۰ سانتیم است.
برگ دهم از این آلبوم نفیس، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در وین، در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۹۱ میلادی به بهاء اسمی ۵/۴ و ۷ شیلینگ است.
برگ یازدهم، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در نیویورک، در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۹۲ میلادی به بهاء اسمی ۲۹ و ۵۰ سنت است.
برگ دوازدهم، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در ژنو، در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۹۲ میلادیبه بهاء اسمی ۵۰ و ۹۰ سانتیم است.
*تمبر ۱۰ شیلینگی
برگ سیزدهم از این آلبوم نفیس، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در وین، در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۹۲ میلادی به بهاء اسمی ۶ و ۱۰ شیلینگ است.
برگ چهاردهم از این آلبوم نفیس، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در نیویورک، در تاریخ ۱۱ ژوئن ۱۹۹۳ میلادی به بهاء اسمی ۲۹ و ۳۵ سنت است.
برگ پانزدهم، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در ژنو، در تاریخ ۱۱ ژوئن ۱۹۹۳ میلادیبه بهاء اسمی ۵۰ و ۹۰ سانتیم است.
برگ شانزدهم، در برگیرنده دو ردیف شامل ۶ قطعه تمبر منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل در وین، در تاریخ ۱۱ ژوئن ۱۹۹۳ میلادی به بهاء اسمی ۵ و ۶ شیلینگ است.
تمبرهای موجود در این آلبوم به ترتیب از صفحه دوم الی ۱۶ در بردارنه مواد ۳۰ گانه اعلامیه جهانی حقوق بشر به سه زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی است.

گفتنی است آلبوم تمبرهای «اعلامیه جهانی حقوق بشر»، آلبوم بسیار نفیسی است که توسط کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل متحد به رهبر معظم انقلاب در بهمن ۱۳۸۰ اهداء شده است.
منبع: آستان نیوز/ باغشاهی
پایان پیام/ 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.