مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: کمبود نیروی انسانی باعث شده با وجود تلاش های شبانه روزی محیط بانان به طور کامل قادر به حفاظت از عرصه های طبیعی استان نباشیم.

کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش حفاظت ازمحیط زیست خراسان رضوی است

به گزارش قدس آنلاین ، تورج همتی صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد:طراحی و شکل گیری یگان حفاظت محیط زیست با هدف وجود یک نیروی قهری و رسمی برای برخورد با متجاوزان به محیط زیست انجام شده است، اما این یگان نیز به دلیل کمبود نیروی انسانی با وجود جانفشانی ها و تلاش های شبانه روزی محیط بانان، به طور کامل قادر به حفاظت و صیانت از مناطق تحت حفاظت نیست. 

وی افزود:طبق استانداردهای موجود به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار هکتار، یک محیط بان لازم است و این در حالی است که در خراسان رضوی به طور متوسط به ازای هر ۲۰ تا ۲۵ هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی ادامه داد:مساحت زیستگاههای این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است که شامل ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع تشکیل شده از ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

وی گفت:استان پهناور خراسان رضوی از نظر تنوع زیستی و شمار مناطق تحت حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست دارای رتبه اول در کشور است و۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. 

همتی تاکید کرد:حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می کنند وگونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است. 

وی تصریح کرد:سلامت و حفاظت محیط زیست ارتباط تنگاتنگ با حیات سالم جامعه دارد و همانگونه که در جوامع بشری، بهداشت و پیشگیری مقدم بر درمان است، تامین فضای سالم و محیط زیست مناسب نیز مقدم بر جبران خسارت‌ های ناشی از محیط زیست آلوده می باشد.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.