۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 624467

در شرایط تحریم نفت که امکان فروش نفت سخت و میزان آن کاهش خواهد داشت کشاورزی و صادرات محصولات آن می‌تواند بهترین منبع ارزآوری برای کشور محسوب شود.

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، با توجه به اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه به تازگی عنوان کرده که تدوین لایحه بودجه سال ۹۸ کشور در مرحله جمع بندی قرار دارد و این لایحه تا ۱۵ آبان ماه تحویل مجلس خواهد شد، باید موارد ذیل دربودجه سال آینده به دلیل بروز شرایط تحریمی وجنگ اقتصادی مورد توجه دولت قرار گیرد:

اول: دولت باید برای تدوین بودجه سال آینده هم‌اندیشی با چهره‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی از جریان‌های مختلف سیاسی داشته باشد و در این خصوص فقط متکی به نظرات چند نفر در اطراف خود نباشد.

دوم: برای افزایش قدرت خرید مردم نیاز است وزارت بازرگانی احیا شود.باید دهک‌های پایین جامعه را از طریق احیای کوپن حمایت کرد تا با شروع تحریم اقشار حاشیه‌نشین، کم درآمد و حقوق بگیران ثابت تحت فشارهای ناشی از تحریم له نشوند.

سوم: باید به معنای واقعی و نه به صورت شعاری دولت هزینه‌های جاری را کاهش دهد. اگر بودجه سال ۵۸ تا ۹۶ مقایسه شود مبین آن است که با یک شیب ملایم و بعضاً تند در سال‌های آخر هزینه‌های عمرانی و زیرساخت‌ها کاهش و هزینه‌های جاری و تجملاتی افزایش یافته است. 

چهارم: همچنین باید بودجه عمرانی در سال آینده مدیریت شده باشد و پروژه‌هایی که زمان بهره‌برداری و اتمام آن طولانی و بیش از دو سال است، فعلاً کنار گذاشته شود و به جای آن تمرکز بر اتمام پروژه‌هایی که در مدت کوتاهی قابل بهره‌برداری هستند، معطوف شد.

پنجم: باید هزینه‌های غیر ضرور کاهش یابد؛ درحال حاضر۹۰ درصد جلسات اداری در کشور بی ثمر و واقعاً بار مثبت در عمل ندارد.از سوی دیگر شاهد هزینه‌های زیاد مانند نصب چندین بنر و پذیرایی با چندین نوع میوه و غذا در جلسات هستیم که باید این موارد تا حد ممکن کاهش یابد و هزینه‌های کاهش یافته از این طریق را در قالب ارائه خدمات به دهک‌های پایین جامعه منتقل کرد.

ششم: با توجه اینکه بودجه سال آینده با توجه به شرایط خاص کشور از جمله اجرایی شدن تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی باید دارای ویژگی‌هایی باشد، در بودجه سال آینده کشور مناطق مرزنشین با هدف استقرار مرزنشینان در مرزها باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، راهکارهای حفظ ذخیره آب‌های مرزی نیز باید با جدیت و سرعت بیشتر ادامه یابد.

هفتم:از آن جایی که در حوزه پروژه‌هایی مانند راه، آب و گاز شکاف عظیمی بین استان‌های برخوردار با غیر برخوردار وجود دارد؛بنابراین در این راستا باید عدالت اجتماعی برقرار و اولویت اول دولت در این حوزه کمک به استان‌های غیر برخوردار برای رسیدن به دیگر مناطق برخوردار کشور باشد.

هشتم: عدالت اجتماعی در لایحه بودجه‌ها بسیار کمرنگ بوده است، انتظار است این مسئله در لایحه بودجه سال آینده مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.

نهم: تدابیر لازم دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد و کم برخوردار کشور برای گذر از مشکلات اقتصادی پیش روی کشور در سال آینده حتماً باید پررنگ باشد در این راستا باید موضوع یارانه‌ها ساماندهی شود و بسته‌های حمایتی مورد توجه قرار گیرد؛ دولت باید در بحث حاشیه‌نشینی به گونه‌ای عمل کند که مهاجرت معکوس از شهرهای کلان به سمت روستا و شهرهای کوچک شکل بگیرد که این مهم از طریق راهکارهایی مانند ایجاد اشتغال روستایی قابل دنبال شده است؛ بنابراین توجه به این مسئله باید در لایحه بودجه سال آینده کشور پررنگ باشد.

دهم: از سوی دیگر توجه به وجود صندوق ذخیره ارزی نیازی به بودجه سایه نیست و برای شرایط خاص می‌توان از آن استفاده کرد. البته باید افزایش و انباشت موجودی صندوق ذخیره ارزی مورد توجه قرار گیرد.

یازدهم: موضوع دیگر اینکه اجرای نظام هماهنگ پرداخت حقوق که سال‌ها در انتظار اجرایی شدن آن هستیم باید مورد توجه دولت قرار گیرد چرا که تحقق این مهم در راستای کمک به مردم بخصوص قشر حقوق بگیر برای کمک به افزایش توان خرید و قدرت اقتصادی آنان مؤثر است.

دوازدهم: برای عبور از تحریم‌ها ارتباط با همسایگان بهترین راهکار است، لذا باید پروژه‌های استراتژیک در حوزه‌های مختلف مانند راه و کشاورزی از طرقی نظیر توسعه خط آهن و تونل مرزی با کشورهای همسایه مورد توجه قرار گیرد.

سیزدهم: در شرایط تحریم نفت که امکان فروش نفت سخت و میزان آن کاهش خواهد داشت کشاورزی و صادرات محصولات آن می‌تواند بهترین منبع ارزآوری برای کشور محسوب شود؛ لذا دولت باید در حوزه طرح‌های آب بخش کشاورزی از جمله احیاء و لایروبی قنوات ورود جدی‌تری داشته باشد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.