آموزش موجب کاهش ۲۰ درصدی ابتلا و به تعویق انداختن ۱۱ ساله ابتلا به دیابت می‌شود.

بهره‌مندی ۳۷۰۰ کودک دیابتی از خدمات رایگان ورزش، مشاوره و روان‌شناسی

مدیرعامل و مؤسس انجمن دیابت مفتاح در گفت‌وگو با خبرنگار ما در حاشیه برگزاری نشست هم اندیشی جمعی از خیران شهرمان برای کمک به کودکان دیابتی این مطلب را عنوان کرد وگفت: خلأ آموزش و عدم کنترل دیابت همچنین موجب افزایش ۱۶ برابری هزینه‌های فرد و خانواده و کشور می‌شود.

مهندس فرزاد نیک‌بین افزود: یک کودک دیابتی با کنترل قند خون، چنانچه دچار عوارض نباشد، ماهانه حداقل ۴۳۲ هزار تومان و گاهی تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد و این در حالی است که اگر با عدم کنترل قند خون به عوارض دیابت دچار شود هزینه‌ها بیشتر شده و سالانه حداقل ۶۰ میلیون تومان هزینه درمان عوارض دیابت او خواهد بود.

وی یاد آور شد: آموزش خود مراقبتی و کنترل قند خون مهم‌ترین عامل برای زندگی عادی و طبیعی و طول عمر بیماران دیابتی به شمار می‌آید؛ بنابراین در صورت عدم کنترل قند و رعایت نکاتی مانند تغذیه صحیح، پرهیز از استرس و نداشتن شیوه درست زندگی نه تنها به عوارض دیابت مانند نوروپاتی، زخم پا، نابینایی و... دچار می‌شوند، بلکه آسیب زیادی به لحاظ جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی خواهند دید.

مدیرعامل انجمن دیابت مفتاح به ابتلا فرزندش به دیابت اشاره و خاطرنشان کرد: پس از ابتلای فرزندم در دوسالگی به دیابت و عذابی که همسرم در طول ۹ روز بستری پسرمان در بیمارستان کشید، با خودمان عهد کردیم که نگذاریم آنچه برما در این ۹ روز گذشت به دیگر والدینی که فرزند دیابتی دارند، بگذرد، از این رو در کنار جمع‌آوری اطلاعات لازم از منابع معتبر علمی داخلی و خارجی، طبق استانداردهای فدراسیون بین‌المللی دیابت برای مراقبت از پسرم به فکر ایجاد یک مؤسسه آموزشی برای سایر کودکان دیابتی و خانواده‌هایشان افتادیم تا با آموزش صحیح، اصلاح سبک زندگی دیابتی و خود مراقبتی این کودکان بی گناه هم بتوانند همراه با دیابت طول عمر بیشتر و زندگی بدون عارضه را تجربه کنند.

فرزاد نیک‌بین که به اتفاق همسرش فرشته امانت از سال ۹۲ با تشکیل انجمن «دیابت مفتاح» سهم بسزایی در آموزش و کنترل و کمک به کودکان دیابتی دارند، تاکنون توانسته‌اند به صورت خودجوش و با هزینه شخصی بیش از ۲۰۰ هزار کودک دیابتی و خانواده‌هایشان را از سراسر کشور آموزش دهند و ۳۷۰۰ کودک دیابتی را زیر پوشش خدمات رایگان آموزش، مشاوره، روان شناسی و... قرار دهند و از این طریق کمک شایانی به کاهش هزینه‌های درمانی، کاهش عوارض دیابت، اصلاح سبک زندگی دیابتی، خودمراقبتی، افزایش طول عمر بیماران و تجربه یک زندگی عادی و مطلوب برای کودکان مبتلا به دیابت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با اولین پیامک ما برای دعوت از خانواده‌ها جهت شرکت در دوره‌های آموزشی رایگان ۸۰۰ خانواده نام نویسی کردند و امروز ۳۷۰۰ کودک دیابتی عضو این انجمن و از خدمات آموزش در خصوص انسولین تراپی، تغذیه، زخم پا و... و همچنین مشاوره و روان شناسی همه به طور رایگان برخوردار می‌شوند.

وی اضافه کرد: به جز استان خراسان از سایر نقاط ایران مانند اصفهان، اهواز، خاش و حتی روستاها نیز به این مؤسسه جهت دریافت پکیج‌های آموزشی مراجعه می‌کنند و یا با تماس تلفنی با همسرم پرسش و پاسخ قند خون فرزندشان را کنترل می‌کنند.

مؤسس انجمن دیابت مفتاح با بیان اینکه این مؤسسه نخستین مرکز آموزش دیابت در کشور است، یادآور شد: با هماهنگی با مراکز درمانی و بیمارستان‌ها تاکنون ۱۰ دوره آموزشی توسط این مؤسسه برای کادر درمانی بیمارستان‌هایی ازقبیل رضوی، مهر و... برگزار شده تا با روش‌های پیشگیری از عوارض و کنترل این بیماری بیشتر آشنا شوند.

نیک بین گفت: قصد داریم «کمیته همیاران کودکان دیابتی» را تشکیل و طرح بورسیه سلامت را برای کودکان مبتلا به دیابت که استطاعت مالی مناسبی ندارند، با کمک خیران به اجرا درآوریم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.