مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی گفت: مشهد بیش از آنچه تصور می‌کنیم به حافظ نیاز دارد.

مشهد بیش از آنچه تصور می‌کنیم به حافظ نیاز دارد

به گزارش قدس آنلاین، سید مهدی زرقانی در  مراسم بزرگداشت روز حافظ که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: شهر ما مشهد همان قدر که به فردوسی بزرگ که سازنده و معرفی کننده حماسه ملی ایران و هویت ملی ماست نیازدارد، همان‌قدر  به حافظ و سعدی هم نیاز دارد.

وی ادامه داد: حافظ به ما درس تساهل و مدارا می‌آموزد، اینکه چطور صدای مخالف را به رسمیت بشناسیم، چطور  برای زندگی به ماهو زندگی ارزش قائل شویم. نکته‌های واپس رانده شده و فراموش شده در مورد حیاط بشری را  لذت بردن از حیات را، محور قرار دادن عشق و محبت در روابط انسانی را حافظ به ما یاد می‌دهد.

عضو هیئت ‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه «به متولیان شهر تاکید میکنم بزرگداشت حافظ را به روز حافظ محدود نکنند»، ادامه داد: این شهر خیلی بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم به حافظ و شعر حافظ نیاز دارد. شاید کمی خشونتی که ناشی از نبود آزادی‌های اجتماعی و مبهم بودن آینده در درون تک تک ما نهادینه شده را بشود به کمک شعر حافظ تلطیف و مردم را به یک تعادل روحی، شخصیتی و عاطفی نزدیک کرد. این کاری است که بی تردید با غزل حافظ و با  تزریق روح حافظانه به بدنه شهر مشهد امکان‌پذیر است.

زرقانی یادآور شد: گروه ادبیات دانشگاه فردوسی برای ارائه کردن ادبیات به سطح شهر و نهادهایی که در شهر هستند، آمادگی دارد. خالصانه و مجدانه درصدد  هستیم که بین و مردم و ادبیات پیوند برقرار کنیم؛ بین اینکه بتوانیم به کمک ادبیات فارسی نیازهای فراوان جامعه انسانی و از جمله شهر مشهد را برطرف کنیم  و خدمتی برای ارتقاء سطح فرهنگی شهر انجام دهیم.

وی ضمن اشاره به برگزاری این مراسم با کمک شهرداری عنوان کرد: این نقطه آغاز همکاری ما و شهرداری است که امیدواریم ادامه و گسترش پیدا کند. همچنین با سایر نهادهای شهری برای گسترش فرهنگ و ترویج روحیه مهربانی و مهرورزی که فکر می‌کنم گمشده مردم شهر ماست، مرتبط شویم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.