خوزستان- مشکل برق است و تاسیسات آن، این روزها رد بی برقی به مدارس اهواز رسیده که یکی یکی دچار مشکل شده و به خاطر تاسیسات آسیب دیده برقی تعطیل می شوند.

سیستم معیوب برق دانش‌آموزان اهوازی را خانه‌نشین کرد

به گزارش قدس آنلاین، پیشتر مدارس به خاطر برف و باران تعطیل می‌شد امروز اما مشکل بی‌برقی و تاسیسات آن است؛ دو سال پیش بود که اهواز  دو روز خاموشی مطلق را تجربه کرد؛ مسئول قطعی برق آنروزها ریزگرد و شرجی اعلام شد؛ اما اینروزها رد بی برقی به مدارس اهواز رسیده است؛ مدارسی که یکی پس از دیگری دچار مشکل شده و به دلیل تاسیسات آسیب دیده برقی تعطیل می شوند؛ تعطیلی واژه‌ای آشنا برای استان خوزستان است که مدیران به هر دلیلی بی دغدغه از آثار سو آینده، راه حل ناب هر معضلی را تعطیل کردن می دانند.

اما در این بین چه کسی پاسخگوی این شرایط و آسیب هایی است که به این واسطه بر تحصیل، روحیه و تمرکز دانش آموزان وارد می‌شود؟ شاید این بار نیز سنگینی مسئولیت تعطیلی مدارسی همچون "عترت"، "فرخ نیا"، "بعثت" و ... را باید شانه‌های ریزگرد و شرجی تحمل کنند.

این مدارس نمونه ای از مدارس تعطیل شده ای هستند که دانش آموزانش یعنی همان نسل آینده، روزهایی از آموزش خود را به بهای زیر ساخت های ناکارآمد برقی از دست می دهند اما بدتر از آن زمانی است که والدین می شنوند به خاطر سیستم برق معیوب یک مدرسه دچار حریق شده است.

آتش سوزی شدت نداشت/ سیستم معیوب برق کار دست مدارس داد

یکی از والدین مهناز -دختری که در مدرسه عترت- عفاف درس می خواند- در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین مدعی شد: شنبه ۲۱ مهر ساعت ۹ و نیم صبح از مدرسه دخترم خبر رسید که در مدرسه یک آتش سوزی اتفاق افتاده است؛ وقتی به مدرسه رسیدیم فهمیدیم مشکل از اتصال برق بوده است؛ ساعت ۸ صبح سیستم برق مدرسه دچار یک اتصالی شده و مسئولان مدرسه را به دردسر انداخته بود؛ دردسری که این مدرسه را به تعطیلی اجباری کشاند.

دانش آموز ادامه داد: وقتی کابلها آتش گرفت و برق دچار مشکل شد، مدیر مدرسه و سرایدار بچه ها را به سمت حیاط هدایت کردند تا اگر آتش‌سوزی گسترش یافت حادثه‌ای پیش نیاید و خطری دانش آموزان را تهدید نکند؛ اکثر بچه‌ها ترسیده بودند و از طرفی هم هوا شرجی و گرم بود و ما مجبور بودیم در حیاط منتظر باشیم تا به نوبت به خانواده ها اطلاع دهند.

پدر مهناز می گوید: وقتی با ما تماس گرفتند فکر کردیم در آتش‌سوزی  به دانش آموزان آسیب رسیده است، که خوشبختانه چنین نبود اما این حادثه زنگ خطری است تا بدانند اگر تمام مسئولان استانی پای کار نیایند مسئله نواقص برق را حل نکنند و مدارس باز هم دچار چنین خطری شوند عواقب بدتری در پیش است.

عفاف مدرسه ای است که دو شیفت شده و در هر شیفت آن ۵۰۰ دانش آموز درس می‌خوانند؛ تصور کنید آتش سوزی در آن اتفاق بیافتد ۵۰۰ نفر بر اثر اضطراب تصمیم به خروج  از درب بگیرند، آنوقت مسئله مهم همین درب ورودی کوچک است که اگر اتفاقی صورت گیرد بچه ها به خاطر اضطراب حین فرار به هم میخورند و زیر دست و پا بیفتند و ممکن است اتفاق بدتری  را شاهد باشیم.

یکی دیگر از والدین مدرسه در تشریح مسئله آتش سوزی پیش آمده در مدرسه عترت و عفاف توضیح داد: سیستم کابل‌های مدرسه عترت فاز پایینی دارد که منجر به آتش سوزی شده و به دلیل عدم وجود آتش نشانی در مدرسه نگرانی بیشتری بوجود آورد، با وجودی که این مدرسه دولتی- هیئت امنایی است و برای تهیه کولر ها، مشکلات و تعمیرات آن از خانواده هزینه می گیرند و اولیا موظف به کمک مالی می شوند باز شاهد چنین کمبودهایی هستیم، متاسفانه از سوی مسئولین کمک صورت نمی گیرد. ما گفته شده فردا مدارس مدرسه همچنان تعطیل است.

انشعاب برق دیماند

اسکندر آرامی مدیر آموزش و پرورش ناحیه  ۳ اهواز در مورد قطعی برقی که در مدرسه فاز دو «پاداد» رخ داده است و در پی آن باعث آتش سوزی شده، توضیح داد: آخر وقت روز چهارشنبه، برق مدرسه به دلیل پایین بودن آمپر و عدم کشش آسیب دید و امروز شرجی شدید برق مدرسه را به کلی دچار مشکل کرد.

آرامی با اشاره به این موضوع که تمام نیروهای مدرسه از جمله مسئول حراست، بازرسی، خدمات، آموزش و امتحانات در مدرسه حاضر بودند اما دانش آموزان مدرسه سر کلاس نرفتند، تاکید کرد: یک متخصص تاسیسات برای بررسی وضعیت برق آوردند که کار تعمیرات را انجام داد و فعلاً هم برق مدرسه وصل است و کولر ها هم کار می‌کنند اما نکته اصلی  انشعاب برق دیماند (نصب تجهیزات مناسب با مصرف بهینه) برای این مدرسه -که انرژی آن با برق سه فاز تامین می‌شود-  است.

او از انجام کارهای مقدماتی خبر داده و تصریح می کند: به اداره برق اطلاع دادیم تا با توجه به شرایط خاص مدرسه برای ایجاد اتاق برق  و انشعاب دیماند بازرس بفرستند که آنها ترجیح دادند در فرصت کاری صورت گیرد؛ وقتی معاون فرماندار واسطه شد بازرسان برای جانمایی کردن اقدام کردند تا این معضل برای هفته آینده حل و مشکلات کامل برطرف شود.

آرامی اضافه کرد: روز چهارشنبه ۱۸ مهر در اثر حرارت فیوزها روشن نشد اما مسئولان مدرسه فکر کردند شاید با همان میزان برق کولرها روشن شود به همین دلیل هم مدرسه تعطیل نشد؛ متاسفانه به خاطر شرجی شدید و مصرف بالای برق در روز شنبه همان یک فاز هم که کار می کرد جوابگو نبود؛ کسی هم پیش‌بینی شرجی را نداشت و ایراد شبکه برق ادامه پیدا کرد.

ارتقا ۷۰ آمپری برای حل قطعی برق

مدیر آموزش و پرورش ناحیه  ۳ اهواز با تاکید بر اینکه یکشنبه ۲۱ مهر مدرسه باز است، خاطر نشان می کند: ظرف یک هفته همه کارهای دیماند راه افتاده و حتی اگر مصرف برق منطقه بالا رود و هم مشکلی پیش نمی‌آید چراکه تحمل شدت برق را از ۵۰ آمپر به ۱۶۰ آمپر می‌رسانند.

گفتنی است در یک اقدام سنجیده، مدیر و معاون این  مدرسه در هیاهوی پدید آمده با دریافت شناسنامه و اثر انگشت دانش آموزان را تحویل والدینشان دادند.

لازم به ذکر است حسن کریمی مدیرعامل توزیع برق اهواز، پاسخی به تماس های دو روزه خبرنگار این واحد نداد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.