ارتش ترکیه در حال ساخت یک مجموعه پادگان بزرگ شامل سه پادگان مجزاست تا تمام تحولات در استان لاذقیه را زیر نظر گرفته و فراتر از آن از حریم مرزی خود در این منطقه کوهستانی مراقبت کند.

اسپوتنیک:  ترکیه در حال ساخت یک مجموعه پادگان بزرگ در شمال شرقی استان لاذقیه است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، اهالی شهر «کسب» واقع در شمال شرق استان لاذقیه و در فاصله چند کیلومتری قلمرو اشغالی گروه‌های تروریستی، طی هفته‌های اخیر شاهد ساخت دیوارهای ضخیم مرتفع و گودبرداری‌های عجیبی در دامنه کوه «الاقرع» هستند. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارشی، راز ساخت این دیوار را فاش کرد.

اسپوتنیک به نقل از منابع خود در آنکارا مدعی شد، ارتش ترکیه در حال ساخت یک مجموعه پادگان بزرگ شامل سه پادگان مجزاست تا تمام تحولات در استان لاذقیه را زیر نظر گرفته و فراتر از آن از حریم مرزی خود در این منطقه کوهستانی مراقبت کند. در همین راستا دیوارهای ضخیم مرتفعی نیز در نوار مرزی در حال احداث است تا نه تنها غیرنظامیان، بلکه نظامیان نیز در شرایط خاص نتوانند به راحتی از حریم مرزی عبور کنند.

به گفته منابع آگاه، قرار است سامانه های تکنولوژیک حساس و فوق پیشرفته بر فراز این دیوار حائل نصب شده تا بتواند کمترین تحرکی را سریعاً مخابره کند. علاوه بر آن، یکی از دو پادگان در حال احداث در حاشیه پادگان اصلی به مرکز مخابرات و جمع آوری اطلاعات جاسوسی اختصاص داشته و با استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای و تکنولوژی‌های ارتباطی پیشرفته، کلیه اطلاعات ارسالی از روی دیوار حائل را دریافت کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک مدعی شده این دیوار حائل از شهر مرزی کسب تا سواحل دریا و بندر «السمره» امتداد می‌یابد. به این ترتیب، عملاً دیوار حائل در مرز قلمرو دمشق و آنکارا نصب شده و از منطقه اشغالی گروه‌های تروریستی عبور نمی‌کند.

یک منبع وابسته به ارتش سوریه در این مورد گفت: مرزبانان ارتش سوریه به دقت فعالیت‌های ارتش ترکیه را زیر نظر دارند. آنکارا برای نصب این دیوار مرزی موافقت دمشق را جلب نکرده و به همین علت، ما با دقت و وسواس فراوان این موضوع را زیر نظر گرفته و همزمان نیروهای نظامی گسترده‌ای را به منطقه اعزام کرده‌ایم. ما آماده اجرای هر تصمیمی هستیم که از سوی دمشق اتخاذ شود.

در حالی که کار ساخت این پادگان هنوز در مراحل اجرایی است و به سرانجام نرسیده، نگرانی در مورد ابعاد آن بالا گرفته است.

یک کارشناس حوزه اطلاعات و امنیت در این مورد می‌گوید: موقعیت جغرافیایی کوه الاقرع این امکان را به ترکیه می‌دهد تا با نصب تجهیزات جدید، کوچکترین تحرکات مانند تماس‌های تلفنی، جابجایی افراد و حتی حرکت ماشین‌ها و خودروهای ترابری را در استان فوق استراتژیک لاذقیه رصد کند. بی تردید این موضوع، تهدید مستقیم دمشق و حتی پادگان حمیمیم ارتش روسیه (مرکز فرماندهی نیروهای روس در سوریه) می‌باشد و باید نسبت به آن اقدامات خاص در دستور کار قرار گیرد.

از سوی دیگر باید توجه کرد اردوگاه آوارگان شهر «یایلاداغی» تا سال 2014 اصلی‌ترین مرکز ترابری یا ترانزیت تروریست‌های بین‌المللی به ویژه اهالی «چین شرقی»، «چچن» و «ازبک» بود که به ترتیب گروه‌های «حزب اسلامی ترکستان»، «جیش مجاهدین و الانصار» و «کتائب البخاری» و... را تشکیل دادند.

به عبارت دیگر، تروریست‌های بین‌المللی به این منطقه آمده و از طریق واسطه‌هایی مانند «ابو احمد الحدود» (فرمانده واحد مرزبانی جبهه النصره) از طریق جسر الشغور یا شهر کسب – که در آن زمان در اشغال گروه‌های تروریستی بود – وارد خاک سوریه می‌شدند.

اردوگاه یایلاداغی دقیقاً در مجاورت کوه الاقرع قرار دارد و فاصله آن تا دامنه این کوه، کمتر از 3 کیلومتر می‌باشد. اگر ترکیه بخواهد بار دیگر این اردوگاه را به بارانداز گروه‌های تروریستی تبدیل کند، وضعیت این منطقه پیچیده‌تر خواهد شد.

در مقابل پایگاه خبری شام تایمز وابسته به ارتش سوریه در گزارشی اعلام کرد که ارتش سوریه نیروهای ویژه و کمکی به پایگاه مرزی «الصخره» ارسال کرده که در مقابل کوه «الاقرع» قرار دارد.

بر پایه این گزارش، فرماندهی ارتش سوریه با تأکید بر این که نمی‌توان به ترکیه خوشبین بود، به نظامیان ارسال شده فرمان آماده باش جنگی داده تا عملاً به ترک‌ها در مورد هر گونه خیال پردازی یا تعدی به مرزهای سوریه هشدار دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.