۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 624643

رئیس جمهور آمریکا در آخرین اظهارنظر خود تهدید کرد که اگر عربستان در پس ماجرای مفقود شدن جمال خاشقچی باشد، «تنبیهی سخت» در انتظار ریاض خواهد بود.

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، هر روز که می‌گذرد، پرونده ناپدید شدن روزنامه نگار و منتقد نظام سعودی ابعاد پیچیده‌ تری به خود می‌گیرد. جمال خاشقچی که چهارشنبه دو هفته پیش برای انجام کارهای اداری مربوط به ازدواجش وارد کنسولگری سعودی در استانبول شده بود، به طور ناگهانی ناپدید شده و هیچ خبری از او در دست نیست.

معمای گم شدن این منتقد سرشناس نظام سعودی و تداوم گمانه‌زنی‌ها در این زمینه رسماً پای دولت ترکیه را به این پرونده باز کرد تا اینکه سرانجام دادستانی کل این کشور، 14 مهر اعلام کرد که برای مشخص شدن وضعیت این منتقد سعودی تحقیقاتی را شروع کرده است.

با جهانی شدن ابعاد موضوع، سعودی‌ها گمان می‌کردند که می‌توانند با پرداخت پول هزینه قتل خاشقچی را پرداخته و درگیر تبعات سیاسی طولانی مدت این قضیه نشوند. در همین راستا، بر اساس اخبار منتشر شده از سوی منابع مختلف، ریاض پیشنهاد پرداخت رشوه به ترکیه و آمریکا را با هدف متوقف کردن تحقیقات این دو کشور در مورد این پرونده داده است، اما نتوانسته از تبعات این حادثه شانه خالی کند. علت این موضوع هم در این نکته بود که قتل این منتقد آل سعود پیش از آنکه از سوی عربستان سامان مناسبی پیدا کند افشا شده و در عمل به یک موضوع بین‌المللی تبدیل شد.

همان‌گونه که گفته شد با وجود آنکه پیش از این برخی منابع از معامله پشت پرده بن سلمان و ترامپ برای توقف تحقیقات در مورد این ماجرا خبر داده بودند اما رئیس جمهور آمریکا در آخرین اظهارنظر خود تهدید کرد که اگر عربستان در پس ماجرای مفقود شدن جمال خاشقچی باشد، «تنبیهی سخت» در انتظار ریاض خواهد بود. این اظهارات ترامپ را تنها باید تهدیدی تو خالی قلمداد کرد؛ زیرا عربستان در چشم ترامپ همانگونه که خود او اذعان کرده، مانند سرمایه‌ای هنگفت است که باید از آن استفاده شود و این مسئله نیز تنها بهانه تازه‌ای به ترامپ داده تا به وسیله آن آل سعود را سرکیسه کند. اکنون ترامپ تلاش خواهد کرد با یادآوری مسئولیت دولت عربستان در قضیه خاشقچی دربار سعودی را تحت فشار قرار داده و امتیازات بیشتری بگیرد.

در انتها باید گفت، اگر چه برخی منابع از تلاش بن سلمان برای فرافکنی و متهم کردن ترکیه و قطر به دست داشتن در قتل این منتقد رژیم سعودی خبر می‌دهند اما واقعیت آن است که چنین چیزی امکان‌پذیر نبوده و مسئولیت این اقدام با شخص بن سلمان بوده و وی باید جوابگو باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.