البرز - سرهنگ محمد اقبالی با اعلام اینکه ماموران مبارزه با جرائم سایبری موفق به شناسایی و دستگیری ۹ نفر از اعضای باند کلاهبرداری اینترنتی با ترفند اسکیمر شده‌اند، گفت: از متهمان چهار دستگاه اسکیمر، ۱۵۸ عدد انواع کارت بانکی کپی شده، لپ تاپ، تعدادی سیم کارت و دستگاه پوز کشف شده است.

دستگیری ۹ نفر از اعضای باند کلاهبرداری اینترنتی با ترفند "اسکیمر"

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین سرهنگ محمد اقبالی رییس پلیس فتا استان البرز ظهر امروز (دوشنبه) در نشستی خبری با اشاره به اینکه پلیس فتا یک پلیس دانش بنیان در عصر حاضراست، گفت: با پیشرفت تکنولوژی و توسعه اینترنت و شبکه های مجازی موضوعاتی که دراین راستا شکل می گیرد پلیس فتا با تعاملاتی که با نیروی انتظامی دارد نقش خود را در کشور به خوبی ایفا می کند.

وی به کسب و کار در فضای اینترنتی و مجازی اشاره کرد و گفت:زمانی که به لینک وب ها و شبکه جهانی وصل می شوید این تکنولوژی با این عظمت کره زمین به یک دهکده تبدیل شده که مردم دنیا از تمام رویدادها در کل جهان آگاه می شوند.

سرهنگ اقبالی در ادامه افزود: آنچه که دغدغه های اصلی مردم است و بیشترین جرایم در پلیس فتا وجود دارد بحث اقتصادی است که با برداشت های غیرمجاز از حساب کاربران به دلیل نا آگاهی از علوم و نحوه استفاده در فضای مجازی به ویژه دسترسی هکرها در سایت ها منجر به برداشت های غیر مجاز از حساب های کاربران می شود.

وی افرودگفت: یکی دیگراز موضوعات مهم دیگر بحث حیثیت های اجتماعی بعد ازکلاهبرداری های یارانه ای است.

رئیس پلیس فتا البرز در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین مبنی براینکه کلاهبرداری هایی که توسط اشخاص در شبکه های مجازی صورت می گیرد و کاربران مبالغی به حساب شخص کلاهبردار واریز می کند چگونه تشخیص داده می شود و از کدام نقطه کشوراست، گفت: در هر کجایی که پول به اشخاص واریز می شود اگر رمز دوم خواستند از این کار خودداری شود و در بحث فیشینگ (هدایت کاربر به سمت درگاه های جعلی) محل تشکیل پرونده کلاهبرداری محل افتتاح حساب شخص مالباخته خواهد بود.

وی اضافه کرد: اکنون کارشناسان پلیس فتا البرز در برخی مدارس و دانشگاه ها حضور می یابند و با ارائه آموزش های مختلف دانش آموزان را نسبت به فرصت ها و تهدیدات فضای مجازی آگاه می کنند.

اقبالی با اشاره به اینکه یکی ازاهداف مهم دراین آموزش ها چگونگی استفاده ازفضای مجازی و ایمن سازی در مقابل خطرات است، گفت: در این آموزش ها نکات مثبت مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

رئیس پلیس فتا البرز با بیان اینکه بسیاری از کاربران از طریق تلفن های همراه وارد فضای مجازی می شوند و به اطلاعات داخل گوشی افراد دسترسی پیدا می کنند، گفت: در این مواقع می بایست رمز امنیتی این گوشی ها را برای پیشگیری از ورود دیگران به حریم شخصی خود، فعال کنند، درغیراین صورت به راحتی می توان تمام اطلاعات و عکس های شخصی داخل گوشی برداشت می شود.

وی با تاکید بر اینکه کاربران برای پیشگیری از سوءاستفاده دیگران درفضای مجازی حتی المقدور عکس شخصی خود را درپروفایل قرار ندهند، خاطرنشان کرد: مواردی وجود داشته که ازطریق عکس پروفایل افراد اقدام به اعمال مجرمانه شده که عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد چراکه این عکس ها در گوشی های مخاطبان دیگر ذخیره خواهد شد.

رئیس پلیس فتا البرز با اعلام اینکه ماموران مبارزه با جرائم سایبری موفق به شناسایی و دستگیری ۹ نفر ازاعضای باند کلاهبرداری دراستان البرز شدند، افزود: تعدادی دیگر از اعضای این باند به کشور ترکیه متواری شدند و در حال حاضر تحت تعقیب پلیس اینترپل قرار گرفتند.

سرهنگ اقبالی در ادامه گفت: تاکنون این پرونده ۱۲۰ شاکی داشته و مبلغ ۲ میلیارد تومان به افراد شاکی این پرونده بازگشت داده شده است.

وی با بیان اینکه متهمان دربازجویی های ماموران به جرم خود مبنی بر سرقت وجوه مشتریان اعتراف کردند، افزود: این کلاهبرداران درشهرهای مختلف استان تهران، کرج و قزوین درقالب دستفروشی در حاشیه راه ها با سیستم «اسکیمر« کارت های بانکی مردم را کپی واقدام به برداشت های غیر مجاز مبالغ از حساب خریداران می کردند.

سرهنگ اقبالی اضافه کرد: از متهمان چهار دستگاه اسکیمر، ۱۵۸ عدد انواع کارت بانکی کپی شده، لپ تاپ، تعدادی سیم کارت و دستگاه پوز کشف شده است.

رئیس پلیس فتا استان البرز در پایان با اعلام اینکه شهروندان البرزی با مشاهده هر گونه مشکلی با شماره تلفن ۲۱۸۷۳۷۰۵ تماس بگیرند، گفت: شهروندان به هیچ وجه به پیام هایی که شماره تلفن و کد پنج رقمی را درخواست دارند پاسخی ندهند و برای مدیریت اطلاعات هم باید از ذخیره اطلاعات شخصی و محرمانه در رایانه هایی که مستقیم به اینترنت وصل می شود، خودداری کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.