رئیس انجمن چشم پزشکان خراسان و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پنج درصد افراد جامعه از اختلالات بینایی رنج می‌برند و این در حالی است که بین ۷۰ تا ۸۰ در صد این اختلالات قابل پیشگیری است.

رابطه افت ۲۰ درصدی راندمان کار با عینک نامتناسب!

دکتر محمدرضا صداقت در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت بینایی و ارتباط چشم با مغز اظهار داشت: ۵۰ درصد اطلاعات مغز از طریق مردمک چشم دریافت می‌شود و کوچک‌ترین اختلال بینایی می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی فرد اثرگذاشته و موجب بروز افسردگی، کاهش شادابی، عدم کارایی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی و شکست افراد شود.

ازاین رو ارتقای دانش و آگاهی‌های بهداشتی عموم جامعه و آشنایی مردم و مسئولین سازمان‌ها با «اهمیت سلامت بینایی» می‌تواند به عنوان مهم‌ترین عامل پیشگیری از اختلالات سیستم بینایی و عوارض ناشی از آن به شمارآید و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی افراد جامعه را بهبود بخشد.

 اختلال بینایی و ضرر و زیان اقتصادی

دکتر محمدرضا صداقت با بیان اینکه ساده‌ترین اختلال بینایی می‌تواند در بروز افسردگی و اختلالات روانپزشکی، کاهش شادابی و عدم توانایی در انجام کارها و به طور کلی اختلال در زندگی مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: اختلالات روانپزشکی در افراد با اختلال بینایی سه برابر بیشتر دیده می‌شود و افرادی که عینک متناسب با وضعیت دیدشان ندارند با افت کاری ۲۰ درصدی رو به‌رو شده‌اند و حتی مشکلات ساده مثل خستگی چشم نیز در طی روز ۱۵ دقیقه از کارایی این افراد را کم کرده است.

  عوامل تهدید کننده سلامت چشم

فوق تخصص قرنیه و سیگمان قدامی چشم دانشگاه در پاسخ به این سؤال که چه عواملی سلامت چشم را تهدید می‌کند، گفت: عوامل تهدید کننده بینایی دودسته هستند؛ اول بیماری‌های که قابل پیشگیری، راحت درمان و خیلی شایع هستند مثل عیوب انکساری و خطاهای انکساری چشمی که بسادگی قابل تشخیص و درمان هستند و با عینک یا جراحی رفع می‌شوند.

دوم بیماری‌هایی که آسیب‌های زیادی ایجاد می‌کنند و گاهی غیرقابل برگشت و دیرتشخیص هستند مانند آب سیاه که هزینه آن بسیار سنگین است و برای هر فرد  ۸۶۴ دلار هزینه دارد، گرفتاری شبکیه در دیابت که منجر به نابینایی می‌شود، آب مروارید که متأسفانه با وجود تشخیص آسان و قابل درمان بودن هنوز هم در کشور ما به علت ناآگاهی مردم از امکانات درمانی طرح تحول به تصور گران بودن هزینه و دوری راه روستا تا مراکز شهری بیماران به کوری تهدید می‌شوند در حالی که در هیچ جای پیشرفته دنیا آب مروارید به کوری منجر نمی‌شود.

  نقش حضور مردم و بخش خصوصی

رئیس انجمن چشم پزشکان خراسان با تأکید برضرورت آشنایی مردم با «اهمیت بینایی» در سلامت جسم و روان و کسب و کار و... تصریح کرد: تمام تلاش ما باید برای اطلاع رسانی به کار گرفته شود تا با همکاری دیگر سازمان‌های اجتماعی مثل شهرداری، رسانه‌ها و... مردم را با «اهمیت بینایی» و ضرورت معاینات چشمی دوره‌ای آشنا کرده و از بروز بیماری‌ها و اختلالات چشمی که منجر به نابینایی می‌شود، پیشگیری کنیم و از مسئولین نیز بخواهیم باتوجه به کافی نبودن خدمات چشم پزشکی برای جمعیت زیرپوشش در بخش دولتی از بخش خصوصی و خود مردم کمک بگیرند و با بها دادن به سیستم‌های اجتماعی و سرمایه گذاری متخصصان در این بخش باتوجه به نقش پذیری آن‌ها در حفظ و احیای سلامت بینایی مبنی بر پذیرفتن نقش اجتماعی سلامت در کنار نقش درمانی خودشان از نابینا شدن انسان‌ها پیشگیری کنیم زیرا حتی عیوب انکساری با وجود کم اهمیت بودن در صورت عدم درمان بموقع، آسیب جدی به فرد خواهند زد.

  غربالگری بهترین روش بیماریابی و پیشگیری

وی تأکید کرد: باید پیشگیری را بر درمان اولویت دهیم و غربالگری از تنبلی چشم در کودکان بدو ورود به دبستان، آب سیاه ودیابت در بزرگسالی را نیز برای جلوگیری از بیماری‌های جدی چشمی و نابینایی انجام دهیم زیرا هزینه غربالگری و پیشگیری دربرابر بیماری هایی همچون آب سیاه بسیار ناچیز است.

  توصیه‌ها

رئیس انجمن چشم پزشکان خراسان درخصوص راهکارهای حفظ سلامت بینایی گفت: اگر به عیوب انکساری مبتلا هستید، سعی کنید بهترین اصلاح دید را داشته باشید (عینک، جراحی...) و مسئله تاری بینایی و سردرد ناشی از چشم را جدی بگیرید چون بسیاری از حوادث رانندگی ممکن است ناشی از دید نامناسب در هنگام رانندگی باشد. همچنین به بهداشت چشم مخصوصاً پلک‌ها اهمیت بدهید و اگر به بلفاریت (پوسته پوسته شدن و خارش و التهاب پلک‌ها) مبتلا هستید، حتماً آن را درمان کنید چون عدم درمان بلفاریت می‌تواند منجر به خشکی چشم شود. از مصرف قطره‌ها و داروهای بدون تجویز پزشک مثل قطره بی‌حس کننده برای رفع سوزش چشم خودداری کنید زیرا می‌تواند منجر به کوری شود چون حس چشم را از بین می‌برد و بیماران مبتلا به دیابت، فشارخون و سایر بیماری‌های سیستمیک مرتب معاینات دوره‌ای را انجام دهند چون چشم به طور شایع ارگان هدف در این بیماری‌هاست و تأخیر در درمان ممکن است به نابینایی فرد بینجامد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.