به گفته محققان افرادی که درخانواده‌های شاد پرجمعیت زندگی می‌کنند، بسیار کمتر به بیماری‌های مرگ بار مبتلا می‌شوند.

بیماری‌های مرگبار به سراغ خانواده‌های پرجمعیت نمی‌رود

 به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، پژوهش‌های دانشمندان رشته علوم انسانی درکشورهای سوئیس، دانشگاه زوریخ و استرالیا، دانشگاه آدلاید نشان می‌دهد درخانواده‌های پرجمعیت که فرزندان زیاد دارند به طور میانگین ابتلا به بیماری سرطان کمتر خواهد بود.

سرطان در این خانواده‌ها به ویژه بین مردان، نرخی بسیار پایین تر نسبت به خانواده‌های کم جمعیت دارد.


تیم پژوهشی اعتقاد دارند زندگی خانوادگی پرجنب و جوش، شادی و تعداد زیاد فرزند مزایای سلامت جسمی و روحی فراوان برای خانواده ها دارد.

بر اساس مطالعات جدید افرادی که تعداد خواهر، برادر، عمو، عمه، دایی، خاله، فرزندان آن‌ها و به طور کلی خویشاوندان زیاد است از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مصون می‌مانند.

این تحقیق بنا بر داده‌های سازمان ملل متحد برای اندازه گیری جمعیت خانوارها و بروز بیماری بین اعضا به دست آمده است.

کارشناسان اعتقاد دارند بسیاری از عوامل بر چگونگی جلوگیری ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها نقش دارد، اما به طور کلی محیط عاطفی خانواده اصلی‌ترین دلیل سلامت و جلوگیری از ابتلا به بیماری هاست.


تحقیق دانشمندان همچنین نشان داده است جوامعی که خانواده هایی با فرزندان بیشتر دارند نرخ ابتلا به سرطان کمتر است. درخانواده‌های پرجمعیت خطر ابتلا به بیماری هایی، چون سرطان مغز، مثانه، ریه، معده، پستان، تخمدان، روده بزرگ، رکتوم، گردن رحم و ملانومای پوست کمتر مشاهده می‌شود.

البته زایمان‌های مکرر و متعدد می‌تواند زنان را درمعرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دهد، اما فرزند آوری خطر ابتلا به سایر سرطان‌ها در بانوان را کاهش می‌دهد.


محققان اعتقاد دارند تعامل انسان‌ها با یکدیگر به ویژه درخانواده‌هایی با تعداد فرزندان بالا که در آن ها بین پدر و مادر اختلاف نظر وجود نداشته و آرامش بین اعضای خانواده برقرار است، اثری منحصربه فرد بر سلامت جسم و روح افراد می‌گذارد.

پژوهش‌ها نشان داده است تنهایی، اختلاف و دعوا، نبود افراد برای مشاوره و درد دل سبب آسیب به سلامت روان انسان، افزایش خون و ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها می شود.

امروزه به ویژه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و صرف وقت بیش از اندازه جوانان در اینترنت، زمینه ساز افزایش حس تنهایی، انزوا طلبی و افسردگی درآن‌ها می شود.


داشتن تعداد زیاد خواهر و برادر و خانواده‌های پرجمعیت به معنای مبتلا نشدن صد درصد به سرطان و سایر بیماری‌ها نیست، اما جو شاد و سرزنده این خانواده‌ها تا حدودی زیاد از ابتلای افراد به بیماری‌های نادر و خطرناک جلوگیری خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.